nu al bang voor de kraamtijd

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Amfy, 23 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alita

Alita Niet meer actief

Sorry als ik bot overkom maar zo bedoel ik het helemaal niet... is altijd moeilijk uitleggen zo met schrijven.. af en toe komt het anders over dan je bedoelde.....

2. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Heb niet alles doorgelezen hoor.... maar zal even mijn mening geven....

Ik vind dat als jij niet wilt dat je kind van hand tot hand gaat JIJ/ jullie dat bepalen... dat het bezoek het er niet mee eens is jammer dan....

Zelf ga ik niet op kraamvisite om de kleine vast te houden, maar om naar de kleine te kijken, de ouders te feliciteren... en te kijken hoe het met hun gaat...
    Vragen ze zelf of ik het kleintje vast wil houden... dan vind ik dat wel leuk.. vragen ze het niet.. vind ik het prima en ga er ook niet om vragen!

Zelf heb ik vorige keer (achteraf gezien) een rot kraamtijd gehad...
    - mijn schoonmoeder zat hier elke dag van 08.00 tot 21.00 onder het motto dan kan ik helpen.... (en echt overal bij!)
    - mensen waren geiiriteerd als ze me belden en ik lag te rusten, want dat stond niet op het kaartje...
    (had er alleen opstaan dat ze moesten bellen voor een afspraak, dacht dat dat wel genoeg zou zijn.... niet dus!)
    - Mensen wilden alleen langskomen als de kleine wakker was.. en vonden het gek als ik zei dat ik dat niet wist...
    "je weet toch wanneer hij eet"... Gaf bv op verzoek....
    - ze wilden zelfs hebben dat ik de kleine uit bed ging halen...!
    ze konden mee boven kijken.... maar slapen = slapen toch?
    - Mensen stonden voor de deur zonder te bellen....
    - er kwamen zieken over de vloer ! en ja hoor met 10 dagen oud kon mijn zoontje naar het ziekenhuis....!

( Verder had ik nog de pech dat ze mn oma hadden gevonden op de dag dat ik ben bevallen... dus emotioneel ging het ook lekker in combinatie met de kraamtranen)

Nu heb ik dus
    - rusttijden op het kaartje staan...
    - een mooi riedeltje waaruit netjes blijkt dat het bezoek vanaf... (datum) welkom is, dat we eerst alleen van ons kleintje willen genieten...
    - dat ze eerst moeten bellen.....

Verder hebben mn vriend en ik afgesproken staan ze aan de deur zonder afspraak hebben ze pech, dan komen ze niet gelegen!
    En zieken...... daag.. bezoek maar een huisarts ipv ons!

3. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    ik zelf heb er eigenlijk ook geen probleem mee als mensen die op kraamvisite komen de kleine wilt vast houden. Ze komen echt niet allemaal te gelijk.

En over het eenkennig worden, sorry maar ik persoonlijk vind dat je daar met een baby van een paar dagen oud nog niet over kan spreken, dat gebeurd pas met een maand of 6.

4. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    @cindy
    als je iets duidelijker schrijft wat je bedoeld hoef je het ook niet steeds uit te leggen dat je iets anders bedoelde dan je het schreef ;)

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik begrijp je helemaal blusvrouw :)
    Hier hetzelfde probleem, gelukkig heeft mijn man vorige week opgevangen dat mijn schoonfamilie onderling al hadden geregeld dat ze gezellig met zn allen komen als ik bevallen ben. Hij heeft meteen gezegd dat dat niet gaat gebeuren, dat wij ze wel laten weten wie wanneer komt, en dat het ook niet de bedoeling is dat mensen langer dan anderhalf uur blijven plakken in de eerste week. Ze waren meteen boos, maar gelukkig heeft mijn man voet bij stuk gehouden en ze duidelijk gemaakt dat als ze toch met zn allen komen, ze er gewoon niet in komen.
    Ze zitten nu allemaal te miepen dat ze voor anderhalf uur niet in de auto gaan zitten en blablabla, maar wij hebben zoiets van tja, dan komen jullie toch niet, maakt ons niet uit hoor!
    Mijn ouders hebben het er ook al met mijn man over gehad, (ik heb veel overgewerkt de laatste tijd dus hubbie neemt steeds de telefoon op :) ) zij willen graag 'sochtends een uurtje komen, dan lekker naar bergen op zoom om te shoppen en dan aan het einde van de middag nog een uurtje. Dat vind ik dus prima, super bedacht van ze!
    Wij wonen zo'n 100 km van onze ouders af, dus iedereen moet ver rijden, maar dat betekend niet dat ze met hele groepen binnen kunnen vallen en de hele dag maar blijven zitten, in de eerste week!

Ik vind het wel slim om het op het kaartje te zetten trouwens, zeker als je nu al weet dat je schoonfamilie zo gaat doen..

Veel sterkte hoor!

Groetjes Marijke

6. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Je eigen grenzen stellen en je daaraan houden, hoe moeilijk dat misschien ook is tegenover mensen waarvan je houdt (je familie/vrienden).
    Je kleintje kan niet voor zichzelf beslissen, daar zijn jullie (papa en mama) voor! En als jullie liever niet willen dat het kindje van 'hand tot hand gaat', dan niet! En het is jammer voor het bezoek als ze hier niet mee weten om te gaan..

Bij mij werd het in t ziekenhuis verteld, dat door de vacuum mijn zoontje al genoeg stress had gehad en de eerste tijd vooral alleen bij papa en mama moesten zijn..
    Daarna, toen ik thuis was, lag ie vaak te slapen (in box of bedje) als er bezoek was.. Dus ja.. jammer!
    En als ie wakker was, had ik of zijn papa m vast en vroegen WIJ aan het bezoek of ze m even vast wilden houden (en dat deden we dus alleen als er niet veel bezoek was, en we wisten dat ons zoontje goed in zijn vel zat).. Dus op ons initiatief...

Succes, ik weet dat t lastig is (ik had ook met Manlief voor besproken dat we dus niet 'hand tot hand' lieten gebeuren..)

Groetjes!

7. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Hier heeft de kleine de eerste week voornamenlijk in bed doorgebracht.. ze zag erg geel, kreeg borstvoeding en was 3 weken te vroeg dus zonlicht/daglicht was erg belangrijk. De eerste visite hadden we in het ziekenhuis. De avond van de geboorte ouders van beide en mijn zusje en beste vrienden.. ze hebben allemaal lekker geknuffeld met Esmee..

Eenmaal thuis werd er door de kraam echt rekening gehouden met rusttijden en die stuurde visite zonder pardon weg :) En als ze de kleine vast wouden houden had ze steeds wel een smoesje ( vooral bij mensen die meer voor de show kwamen, gaven we dan even door :) ) meestal kwamen deze mensen ook met meerderen..

Als er bijv. 2 mensen op kraamvisite kwamen, dan vond ik het een heel ander verhaal..

EN als ze lekker sliep dan lieten we haar slapen.. ja hallo.. je komt toch om te feliciteren en niet alleen voor de baby..

Ik zag er ook heel erg tegen op hoor.. het is me best wel meegevallen en af en toe ben ik echt een botte hork geweest, maar wie is er net bevallen & ik wou ook wennen aan mijn kindje.. op een gegevenmoment was mijn zusje er elke dag en bleef rustig een uurtje of 4 zitten.. maar deed verder niets.. heb toen ook wel gezegt dat ik het leuk vind dat ze komt maar dat ik ook mijn rust en aandacht voor Esmee nodig had..

Zolang je het niet benoemd is het er voor mensen vaak ook niet..

EN wat een opmerking van je schoonouders over de bv. dus jij MOET fv geven zodat zij jou kindje kunnen voeden :confused: Bizar!

Ik ga trouwens niet op kraamvisite om de baby vast te houden hoor, ik ga er heen om mijn felicitaties te uiten, te kletsen en een cadeautje te brengen en evt.. de kleine bekijken/vasthouden.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja zo word het dus idd gezegd meet ik heb dus wel gelijk gezegd dat ik dus gewoon bv ga geven. (en dan word er dus gehoopt dat het niet lukt

9. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Wat erg zeg. En als je FV zou geven, dan wil dat nog niet zeggen dat anderen je kind gaan voeden. Dat maak je zelf nog altijd uit he.

10. ramona0309

:confused:
    Sorry.... hier heb zelfs ik geen woorden voor.....!

11. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik heb de reactie's niet gelezen, maar ik heb natuurlijk al een ervaring met de kraamtijd.

Het klinkt heel stom misschien, maar laat zulke dingen op zijn beloop. Het kindje zal waarschijnlijk heel veel slapen, dus je kunt dan ook zeggen dat het kindje slaapt.

Ook kun je heel netjes zeggen dat je het liever niet hebt, het gaat altijd anders dan anders.

Van mij mocht het wel namelijk, maar hij lag er nogal scheef voor waardoor hij met een flinke bult op zijn hoofd geboren is, hij mocht dus niet door iedereen vastgehouden worden.

Je kunt ook met de kraamhulp afspreken wat je wel en niet wilt, zij kan dan tegen gasten zeggen dat het niet mag, zo hoef jij je niet zo schuldig te voelen.

En als je schoon'loeders' :) heel vaak langs willen komen kun je ook gewoon zeggen dat je daar niet op zit te wachten. En zeg je erbij: jullie wouden jullie ouders toch ook niet elke dag op stoep hebben staan (ligt wel aan de situatie natuurlijk, het is een beetje lullig als die toen niet meer leefden bv)

12. ookmama

ookmama Lid

15 aug 2008
    49
    18
    8
    En wat nou als je schonouders dat wel wilden... Die van mij zijn verschrikkelijke familie mensen en willen alles delen met zoveel mogelijk mensen. Snappen echt niet dat je daar geen behoefte aan zou hebben...

13. ramona0309

hahaha en laat me raden... ook hetgeen wat jij meemaakt.. willen ze ook met zoveel mogelijk mensen delen...? en pronken met andermans veren....

Hier hebben we op het kaartje nu gezet dat we de eerste week geen bezoek willen....
    Mijn vriend heeft laatst mondeling aan haar toegelicht.. dat dit op het kaartje komt te staan en dat dit ook voor de oma's geldt....!
    Stond er trouwens echt van te kijken dat hij dit zei :confused:
    (tja ze heeft het de vorige keer zelf verknald door hier elke dag van 08.00 toto 2100 uur te zitten.... EN zich overal mee te bemoeien..)..

Jammer is alleen dat mijn moeder een beetje de dupe is.. van mijn schoonmoeders gedrag van toen.... maarja, ik kan moeilijk zeggen... mijn moeder wel en zijn moeder niet...
    Al wil ik wel dat MIJN moeder deze kleine nu als eerste ziet....
    vorige keer was schoonmoeder bij echo's... en zelfs bij de bevalling... dus vind ik dat mijn moeder nu recht heeft op t eerste bezoek...

14. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    ik kreeg na 2 dagen al visite omdat alles al rondgebeld is dus als ik dat op het kaartje zou zetten heeft dat geen zin want die is dan nog niet eens de post op :(

anders zeker een goede tip!

15. ramona0309

Tja.... maar de kaartjes later versturen heeft ook geen zin bij de familie van mn vriend....
    Achternicht is bevallen en daar heeft iedereen al op de stoep gestaan, terwijl ze gekozen heeft voor een kraamfeest over 3 weken...!
    (nu komen ze dubbel, want dat feest willen ze natuurlijk ook niet missen!)
    Een aangetrouwde tante (zo'n echte krant)heeft zelfs de bevalling via haar hyves... (bij wie, wat waar bekend gemaakt)... en een paar uur later had ze er zelfs een foto opgezet... terwijl de ouders officieel nog niets gemeld hadden...
    Nou dat vind ik echt ziek hoor.....! Dat is pronken met de gedachte: "kijk ik weet het lekker als eerste"""..... :evil:

Ikzelf heb altijd geleerd dat je moet wachten op een kaartje... (dat lijkt me normaal trouwens...) dan weet je gelijk wat de rusttijden zijn etc...
    Vriendin van me stuurde bewust de kaartjes een week later, aangezien ze rust wilden hebben.. dat werkt bij haar familie wel!
    Hier heb ik er bewust voor gekozen om het juist erop te zetten!

Heb trouwens ook met mn vriend afgesproken dat mensen die niet gebeld hebben, ongelegen komen....
    Die mensen komen sowieso niet voor ons... maar voor hunzelf....!

16. ramona0309

p.s.

Ik heb trouwens nu een stukje op mn hyves staan... over het verschil tussen een eerste en tweede zwangerschap... en daarin heb ik al gemeld dat we de eerste week voor onzelf willen hebben.... zodat ons zoontje op zn gemak kan wennen aan zijn nieuwe broertje of zusje....
    dus eigenlijk kunnen de meeste het al weten!

17. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Dan gewoon zeggen dat jij daar geen belang bij hebt. Anders had je net zo goed thuis kunnen blijven wonen.

Is het niet mogelijk om gewoon een gesprek met ze aan te gaan en ze zeggen dat je je er druk over maakt?

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou het ook gewoon bespreken hoor...
    Mijn schoonmoeder laat ook al doorschemeren straks direct op de stoep te willen staan... die bellen we dus pas als we denken: OK, wij hebben het er wel aan toe. En dan nog zullen we duidelijk zijn over tot hoe laat mensen welkom zijn.
    Poeh, ik zou haar echt niet de hele dag hier laten zijn! Ik zou op een gegeven moment echt wel gezegd hebben: OK, en nu is het welletjes, ik ga je de deur uit laten. Dan maar ruzie, maar ik moet toch verdorie in m'n eigen huis m'n eigen gang kunnen gaan....

19. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Wow, das een goeie, die ga ik onthouden voor de volgende !

Al vond ik 't zelf eerlijk gezegd na 'n week of 2 niet meer zo erg als mensen haar vasthielden, vond 't zelfs leuk !

20. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Pfff meid, ik weet hoe je je voelt. Ten eerste: jij zorgt voor jou familie en je vriend voor zijn familie. Je bent toch de 'kouwe kant' en als jij ergens iets van zegt, dan heb jij het gedaan. Dus dit klusje mag je vriend bij zijn familie opknappen dacht ik zo, jij hebt al genoeg aan je eigen bups toch?

En man oh man, ik dacht dat wij ons goed hadden voorbereid om de kraamtijd wbt bezoek... Ik had alleen op het kaartje gezet: kom je kijken naar ons zoontje? Graag dan eerst een telefoontje. En dacht (hoe naief) dat dit voldoende moest zijn...) Maar nee oh nee, onze buren kwamen gewoon onaangekondigd binnenlopen (want ja hoe vaak zie je nu zo'n klein babytje?) Mijn schoonmoeder bleef een week logeren, we wonen bij mijn ouders en twee zusjes in dus die had ik ook heel de dag over de vloer, er kwam nog meer familie en als klap op de vuurpijl werd Wesley in het zkh opgenomen met geelzucht. Dus moest ik kolven, want hij was te zwak voor zelf borstvoeding te nemen. En wat denk je? Mensen kwamen gewoon binnen terwijl ik als een veredelde melkkoe aan de kolf lag! En dan gewoon erbij komen zitten en doen alsof dat normaal is. Op het moment zelf was ik te overrompeld, maar ik heb daarna zo ontzettend gekrijst tegen iedereen die ook maar in de buurt durfde t ekomen, dat mijn familie en de zijne, de boodschap heel duidelijk begreep. En nu oprotten allemaal want grrrr! En de volgende keer (mijn zoontje is nog niet eens opgedroogd haha) dan zet ik op het kaartje: de eerste twee weken GEEN bezoek! Dan mogen alleen de naaste fam.leden komen en dan echt maar 1 uur per dag. Want mijn kraamtijd is, ondanks mijn zorgvuldige planning, grondig verpest. Dus laat dit je niet overkomen en maak gebruik van je hormonen. Gil, krijs, huil tot jij je zin hebt gekregen. Want je mag best heel 'onredelijk' doen nu want daar heb je alle recht toe. Als het niet op de vriendelijke manier kan, dan maar zo... Heel veel sterkte meid!

Oh Ramona, das ook een slimme om het op hyves te zetten! Ik ga het de volgende keer ook gewoon zeggen tegen iedereen en als ze dan toch voor de deur staan, dan worden ze weer weggestuurd.

Deel Deze Pagina