nu al bijvoeden?

Discussie in 'Voeding' gestart door mwjalloh, 21 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    volgende week word mn meisje 4 maanden. Ik had bedacht dat ik voorlopig nog even wilde wachten met bijvoeden omdat ze in principe tot 6 maanden niets anders nodig heeft dan borstvoeding. maar ik twijfel, ik heb echt het idee dat ze eraan toe is. 's ochtends en 's avonds drinkt ze goed, maar overdag vaak een paar slokken en verder niks! Ze loopt constant smak geluiden te maken en kijkt het eten bij wijze van spreken uit mn mond. Ik had een likje vanillevla gegeven en dit smakte ze lekker op, ze werd helemaal enthousiast, okey misschien heb ik het verkeerd maar wat zijn nu eigenlijk de risico's om nu al te beginnen met bijvoeden? en voor de dames die Bv geven, wanneer zijn jullie begonnen met bijvoeden en wat gaf je dan en hoe vaak?

2. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Bij beide kids ben ik begonnen met 4 maanden met bijvoeden. Als er allergieen heersen in de familie adviseren ze zowiezo te wachten, maar anders kan het best heb ik altijd begrepen.

3. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    geef/ gaf je toen ook bv of maakt dat geen verschil?

nee, geen allergieen in de familie!

4. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Ik geef flesvoeding. Ik weet niet of dat verschil maakt.

5. fam

fam Actief lid

1 jul 2008
    219
    0
    0
    Gelderland
    Ik ben pas met 6 maanden begonnen na volledige bv. Dit omdat ik het eerder niet nodig vond om met bijvoeding te beginnen en vanwege allergieen. En ja smakken deed mijn zoon al met 3 maanden maar ik heb dit nooit gezien als toe zijn aan ander eten. je moet gewoon je eigen gevoel volgen. Als jij denkt dat je kindje eraan toe is kun je het allicht proberen maar noodzakelijk is het zeker niet.

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hier 6 maanden exclusieve BV, daarna begonnen met bijvoeding a la rapley.
    Op bv. com kan je lezen waarom het verstandig om tot een maand of 6 te wachten. Daar staat trouwens ook een heel goed voedselintroductie schema.

7. weethetwel

weethetwel Bekend lid

20 mrt 2007
    955
    0
    0
    Enschede
    3,5 maand begonnen met paar hapjes fruit...
    6 maand met brood...

8. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    hier ook begonnen met 4 maanden, ik gaf fv. als je echt het idee hebt dat je kindje toe is aan wat meer, kun je beginnen met bijvoeden. met bv heb je het risico dat je productie terugloopt, maar als je kindje overdag weinig drinkt is dat misschien al wel zo. ik zou alleen niet beginnen met vanillevla ;) :)
    als je ook bv uit een flesje geeft zou je kunnen beginnen met bij de laatste voeding rijstebloem te doen. en beginnen met wat hapjes fruit, een paar dagen hetzelfde en langzaam opvoeren. als dat goed gaat een paar weekjes later hetzelfde met groente.

groetjes, Miranda

9. Alita

Alita Niet meer actief

hier nu met 5,5 maand begonnen, gewoon doen wat jij het beste vindt. Er zijn hier zovéél verschillende meningen over...
    Ik geef ook bv en ik vondt dat ons meisje "eraan toe" was dus ben begonnen nu, gaf eerst ook wel al eens wat fruit voor 5,5 maand. En ze vondt het heerlijk ze eet ook tot nu toe alles en is helemaal enthousiast als ze mag eten.....heerlijk om te zien.
    Zolang jij je er goed bij voelt gewoon doen!

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je bv geeft zou ik zeker nog even wachten. Ze haalt echt al haar voedingstoffen uit de bv en drinken doen ze veel sneller dan je denkt. Dat ze 's ochtends en 's avonds meer drinkt dan overdag, dat klopt wel hoor. 's ochtends is ze natuurlijk hongerig en 's avonds is je melk minder vet en dan slaat ze lekker in voor de nacht.
    Smakgeluiden en het eten uit je mond kijken zijn geen signalen. Ze weet namelijk helemaal niet wat ze ziet. Een kindje dat veel vroeger wakker wordt dan normaal of minder gaat groeien, dat zijn signalen. Reflux kan een medische reden zijn of omdat jij denkt dat het goed is. Maar eerlijk? Ik zou nog even wachten als het allemaal lekker loopt met de BV (je hebt namelijk kans dat je productie hard achteruit gaat wanneer je gaat bijvoeden)

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

De wetenschappelijke onderbouwingen voor of tegen bijvoeden vanaf 4 mnd spreken elkaar nogal tegen: het ene onderzoek geeft aan dat de darmpjes pas bij 6 mnd voldoende gerijpt zijn en dat in verband met allergieen het verstandiger is om te wachten, het andere onderzoek wijst uit dat vroeger bijvoeden, (vanaf 4mnd dus) juist helpt om allergieen te voorkomen....
    Ik denk dus dat het het handigste is om je kindje goed te lezen en op basis daarvan te beslissen. Let gewoon goed op als je iets erbij gaat geven, zodat je ook weer kunt stoppen als je merkt dat het nog even niet handig is, als je kind er niet goed op reageert.
    Ik heb overigens begrepen dat fruit extra bij gegeven wordt en dat groente pas vervanger van melk is, dus misschien is het een idee om met wat fruit te beginnen, en wat iemand hierboven al zegt: een flesje aangedikt met rijstebloem.
    Dat je dochter het eten uit je mond kijkt, lijkt mij persoonlijk trouwens wel een signaal. Je kind weet echt al wel dat wat er in je mond gaat, vaak eten is, ook al stopt het zelf nog alles in haar mondje.

Hier ga ik het gewoon bekijken, op dit moment nog even niks, want ze heeft buikgriep, (geen goed moment, LOL). Maar Thirza is ook al behoorlijk groot: 68 cm en 13 pond. Dat speelt voor mij ook wel mee: haar lijfje is er om die reden denk ik eerder aan toe dan een veel kleiner kindje, (kleiner dan vooral als in prematuur enzo). Thirza was ook 2 weken te laat, dus feitelijk is ze al 4,5 maand...

Maar succes met de afweging!

12. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb bij de 2e gewacht tot 6 maanden en ga dat nu weer doen.
    Bij de eerste al vlot begonnen maar ze kreeg wel eczeemplekjes na het fruit (banaan).

Als je gaat beginnen, geef je kindje dan 2/3 dagen achter elkaar hetzelfde, zo zie je hoe je kleintje er op reageerd.

Overigens maakt iedere baby rond 3 maanden volgens mij wel smakgeluidjes en alles wat ze zien is boeiend haha

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben met 6 maanden begonnen met bijvoeden, ik gaf borstvoeding. Tot die tijd en een paar maanden daarna had ze nog genoeg aan de borstvoeding en Eva was ook best groot en vooral zwaar (met 4 maanden 62cm en bijna 7 kilo), ik denk dat dat ook niet iets is waar je naar moet kijken. Ik heb dus de 6 maanden aangehouden omdat dat, vooral bij borstvoeding, het algemene advies is en omdat ik denk dat dat een goed advies is. En kindjes redden het makkelijk op alleen borstvoeding, omdat je ook niet aan limieten zit.

Overdag slecht drinken betekent niet dat ze iets anders wil, want dat kent ze nog helemaal niet. Net als het eten uit je mond kijken, alles is nu gewoon interressant, weet zij veel dat dat eten is, laat staan dat ze het zou willen! En vanillevla is lekker zoet en dat zal iedere baby wel lekker vinden... (behalve Eva dan, die lust het niet ;)).

14. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ben ik het helmaal mee eens!

15. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik sluit me aan bij SNoopy ...

Verder vond ik het belangrijk dat Mirre goed kon zitten toen ze ging eten, dus dat was pas met 6 maanden. Ik vind het gewoon een vreemd gezicht om een liggend kindje fruitsoep te voeren.

16. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Begin met 5 maanden. Dan zit je precies tussen 4 en 6 maanden in :)

17. karin24

karin24 Lid

23 mrt 2008
    37
    0
    0
    Ik geef flesvoeding en het CB adviseerde mij met 5 maand te beginnen met peer omdat dat hypo-allergeen is. Maar mijn kindje heeft niet meer genoeg aan 5 flessen van 180, zodra de fles leeg is is t brullen en hij houd t maximaal 3-3,5 uur vol tussen de flessen dus komen we toch op 6 flessen uit wat teveel is. Nu doe ik dit sinds gister:

tussen 6 en 7: 180cc
    tussen 9 en 10: half potje peer
    rond 11 uur: 180cc
    rond half 3: 180cc
    rond 6 uur: 180cc
    tussen 9 en 10: 180cc met nutrix

Alleen nutrix gister de 1e keer maar vond niet dat er iets anders was aan de voeding, behalve smaak, maar hij sliep er niet langer van ofzo, dus weet niet of k hiermee doorga.

Ik vind met bijvoeden: gewoon je gevoel volgen! Het CB zegt ook verschillende dingen, vriendinnen krijgen weer andere adviezen dan ik dus ja..

18. Mamma1984

Mamma1984 Niet meer actief

Dat hoort bij de leeftijd, smakgeluidjes maken en handjes (en speelgoed) in de mond stoppen dus dat is geen reden om al te beginnen met bijvoeden.

@ karin: maar ga je nu tot Noah 6 maanden is peer geven? Er is ook fv voor hongerige baby's of heb je dat al geprobeerd?

19. karin24

karin24 Lid

23 mrt 2008
    37
    0
    0
    Noah moet hypo allergeen dus fv voor hongerige baby's kan niet. Nee ik ga em deze week peer geven, dan elke week een ander smaakje en over een maand groente hapjes.

Deel Deze Pagina