Ik ben net zwanger, heb hiervoor een miskraam gehad en ben er een beetje bang voor dat het weer mis gaat. Ik weet niet waarom maar ik zit steeds op mn adem te letten en adem daardoor heel gespannen.. hierdoor wordt ik weer moe en krijg ik buikpijn. Zou deze spanning gevaarlijk zijn voor de zwangerschap? Ik weet dat stress niet echt goed is! Heeft iemand misschien tips om de ontspannen en afleiding te vinden? Ik vind het zo stom van mezelf maar het gaat vanzelf
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik heb hiervoor ook een miskraam gehad en was dan nu ook zoooo bang dat het weer mis zou gaan. Bij elk pijntje of steekje raakte ik in paniek. Ik heb toen een paar van die relax cd's gekocht voor s'avonds in bed, en ben lekker een paar keer in de week gaan zwemmen. Ik zou het ook ff tegen je VK zeggen, mischien heeft zei nog wel tips ofzow voor ontspaningsoefeningen... Heel veel sterkte ermee! en probeer ondanks alles toch een beetje te genieten! Liefs
probeer er idd niet op te letten. hoe meer je erop gaat letten, hoe raarder je gaat ademen, met als kans dat je nog gaat hyperventileren ook... Probeer als je merk dat je er last van krijgt iets ontspannend te gaan gaan doen wat je afleid van je ademhaling.. en als je het echt heel erg benauwd krijgt moet je volgens mij even in een zakje ademen... dan voel je je als het goed is snel wat beter... en gefeliciteerd!
Wat ook helpt, als het even heel erg is, is even een liedje meezingen (of neurieen als er mensen bij zijn )
En gewoon dingen gaan doen waarvan je echt afleiding hebt en waardoor je echt je aandacht niet meer bij je ademhaling kunt hebben. Wat jij doet is een soort voorstadium van hyperventilatie en als dat te erg wordt, moet je idd in een zakje ademen, maar wel even een klein gaatje erin maken! Het is namelijk ook nog belangrijk om wel WAT frisse lucht binnen te krijgen, En zorg dat je je piekergedachten vervangt door andere gedachten die meer kloppen. Want weet je: hoeveel je ook piekert, je voorkomt er een eventuele miskraam echt niet mee. Het is heel erg naar als dat toch weer zou gebeuren, maar als het gebeurt, gebeurt het en kun je maar beter genoten hebben van de tijd die je gehad hebt. En als het niet gebeurt, is het een beetje jammer van je tijd, dat je dan zoveel gepiekerd hebt en dus niet genoten van de zwangerschap...
Het heeft eigenlijk al geholpen door er over te schrijven, het is al een stuk minder, gek eigenlijk.. Ik geniet ook zeker wel van de zwangerschap, ik denk gewoon veel te veel na, wat ik niet moet doen. Kan beter over andere leuke of belangrijkere dingen nadenken. Over namen en inrichting beebiekamer! Meezingen/neurien helpt ook idd goed