Hallo, Ik ben kraamverzorgster en maak me een beetje druk hoe ik werk en baby moet combineren na me bevalling.. Ik heb een contract van 90/120 uur (min/max uren contract) . In de kraamzorg heb je geen vaste uren contract, ik werk zeer onregelmatig. Ik sta tussen de gezinnen en vrije dagen beschikbaar of op wacht, ook 's nachts. Mijn ouders wonen een uur bij ons vandaan en me schoonouders een kwartier. Ik heb een eerste opvang nodig mocht ik gebeld worden voor een bevalling of een gezinnetje als ik weer aan het werk ga na de bevalling. 'S nachts lukt dat nog wel omdat me vriend er is maar die werkt gewoon kantoor uren dus overdag heb ik een andere opvang nodig. Ik wil waarschijnlijk gebruik gaan maken van een gastouder en dan misschien als eerste opvang me schoonouders als ik onverwachts moet werken en me vriend is er niet. Ik vraag me af hoe werkende kraamverzorgster het allemaal regelen met hun kindje, terwijl hun man gewoon 40 uur werkt.. Van welke opvang maken jullie gebruik? Is dit werk überhoupt wel te combineren met een kindje? Zijn jullie minder gaan werken? Groetjes Nijn
Klopt, ik ben één van de jongste. De rest is gemiddeld 40 en ouder. De meeste zijn er toen der tijd uitgegaan. En vroeger waren het toch andere tijden.
Eenvan mijn vriendinnen is verloskundige en moeder. Zij heeft 3 dagen opvang en haar man is een dag thuis. Zelf is ze een vaste dag thuis (overdag) en verder doet haar man dus alles als ze zelf dienst heeft. Dus als je opvang hebt in de vorm van gastouder/kdv en de dagen dat je dat niet hebt een man die dat opvangt of de zekerheid dat je die dag niet hoeft te werken gaat het goed. Misschien is er ook wel een gastouder te vinden die flexibel kan omgaan met jouw diensten, en sommige kdv's doen dat ook. Dat valt allemaal wel uit te zoeken denk ik.
hallo! ik ben,waarschijnlijk ook zwanger en in september ben ik gediplomeerd kraamverzorgende en zit met dezelfde gedachten. kan je niet regelen dat je niet meer snachts op wacht staat? Dus alleen wanneer ze echt niemand anders hebben? Er moet echt wel iets te regelen zijn. Zelf denk ik eraan om bijvoorbeeld alleen de even weken te willen gaan werken mocht dat mogelijk zijn en opvang regelen met een gastouder. laten we elkaar op de hoogte houden hierover misschien makkelijk!
Volgens mij is het zelfs wettelijk zo geregeld dat je werkgever de eerste maanden (weet niet de precieze termijn) na je verlof geen nachtdiensten of standby diensten in de nacht van je mag vragen. En als je man kantooruren werkt dan zou hij de kleine wellicht ook naar de opvang (gastouder/kdv) kunnen brengen. Mss is het verstandig om daar vaste dagen van te maken en niet alleen als je opgeroepen wordt. Dus als je tussen 2 gezinnen in zit toch de kleine wegbrengen, ook al ben je dan thuis. Je kunt opgeropen worden en dan is het niet fijn als de kleine net in bed ligt bijvoorbeeld. Bovendien is het duidelijker voor je kind om op een vaste tijd gebracht en gehaald te worden. Zeker als hij wat ouder wordt is een vast ritme (vooraf weten waar hij aan toe is) belangrijk. En je hebt in die tijd ook weer eens even de tijd aan jezelf en voor het huishouden. Werkt je man 5 dagen in de week? Hoe staat hij er tegenover om een dag minder te doen? Die van mij geniet van zijn papadagen.
Ondanks dat mijn werkgever erg meedenkend was, heb ik ervoor gekozen om de kraamzorg (in ieder geval voor nu even) gedag te zeggen. Met ontzettend veel pijn in mijn hart, want het blijft in mijn ogen het mooiste beroep dat er is. Geen enkel ander beroep dat mij zo gelukkig maakt. Maar door dat ik in 2011 epilepsie kreeg was het niet verstandig om 8 dagen achter elkaar te werken. Dat, in combinatie met onze kinderwens in het achterhoofd, heb ik de keuze gemaakt om iets anders te zoeken. Ik zag werken in de kraamzorg en het krijgen van kinderen niet samen gaan in ons leven. Mijn vriend werkt inderdaad ook kantoor uren, en ook nog op zaterdag ochtend. Ik zou dan voor minstens 6 dagen per gezin opvang moeten regelen, en afgezien van het feit of ik dat eerlijk zou vinden, was dat financieel ook niet haalbaar geweest voor ons. Ik werk nu in een verpleeghuis, met vaste uren en een vast rooster (wat ik overigens ook had bij mijn vorige werkgever). Het voordeel is gewoon dat ik geen 8 dagen achter elkaar beschikbaar hoef te zijn. Mij heeft het dus veel rust gebracht. Neemt niet weg dat het niet zou kunnen, de combi kraam met eigen kinderen. Ik zag collega's die het prima bol konden werken, met flink wat puzzelen. Maar helaas is het niets voor mij. Heb wel veel bewondering voor de meiden bij wie het wel lukt!
De kinst is inderdaad het elke keer kloppend te krijgen en dan is het wel handig om wat mensen achter de hand te hebben om een beroep op te doen. Ik ben wel eens in het buitenland voor werk en dan is het dus manlief die onze dochter moet brengen en halen, en ook nog moet opdraaien voor mijn thuisdag. Dus het is wel handig als je partner wat flexibiliteit heeft in zn werk om dit op te vangen.
Hier ook kraamverzorgster. Contract van 92-104, neem wat ouderschapsverlof op en werk nu 77 uur. Bevalt mij voorlopig wat beter om wat langer vrij te zijn tussendoor. Het 1e jaar hoef ik niet 's nachts (ivm borstvoeding, bij kv na een half jaar weer) en word ik ook eigenlijk niet gebeld voor een partus. Toevallig vorig weekend voor het eerst en dat was 's avonds. Hier een flexibele gastouder. Ik geef aan wanneer ik weer op wacht kom en zij zorgt dat ze beschikbaar is. Maar zij is dus in principe alle dagen van de week beschikbaar. Weekends is mijn man thuis. Als ik straks weer s nachts gebeld wordt, brengt mijn man de kids 's morgens om half 7 weg. Kan hooguit 2x per maand gebeuren dus dat is geen ramp. De andere dagen breng ik ze altijd, sinds ik kids heb begin ik meestal tegen een uur of 9, hoef ik me s morgens niet zo te haasten en de kids niet zo vroeg uit bed. Uiteraard in overleg met de gezinnen, zonodig begin ik natuurlijk ook wel vroeger. Bij de oudste werkte ik op rooster, inmiddels zonder en eigenlijk bevalt mij dat prima. Ik kan ongeveer gokken wanneer ik weer moet werken, dat gaat aardig in overleg. En als ik een flinke zorg met veel uren heb gemaakt, kan ik ook weer langer vrij zijn. Als ik lange tijd thuis ben, breng ik de kids vaak wel een keer extra naar de gastouder, vooral met de leeftijd van de jongste is het belangrijk dat ze gewend blijft.