Sinds 2 weken is mijn zoontje Roy van 13 maanden echt vreselijk angstig om in bad te gaan. Ik krijg hem er niet in en hij gaat ontzettend huilen en spartelen en klampt zich aan me vast, echt heel zielig. De enige nare ervaring die hij ooit heeft gehad is toen hij een dag oud was... de kraamhulp heeft hem toen voorover met zijn gezicht onder water gehouden in de tummytub (zij had dit niet eens door!!) waardoor hij een tijdje geen lucht kreeg. Toen ze hem optilde haalde hij even geen adem en na ongeveer 10 sec moest mijn mannetje erg overgeven en vreselijk huilen. Ik krijg er nog de rillingen van als ik eraan denk. Wie weet waardoor hij nu zo plotseling extreem angstig is? Het afgelopen jaar ging zo goed en vond hij het heerlijk en wilde hij juist absoluut niet UIT zijn badje. Kan zijn nare 1e ervaring meespelen??? Ik weet niet wat ik moet doen....
Zou hij dit ook in een zwembad hebben? Misschien vind hij bad speeltjes leuk? Wel zielig zeg die eerste ervaring... brrr
Dat voor val zal die zich niet meer kunnen herinneren maar wat een DOMME gans van een kraamverzorgster zeg had haar denk verrot gescholden. Voor nu. Voed de angst niet door hem toch in bad te doen. Ga het op een andere manier proberen. Maak het badderen weer wat leuk doe andere dingen met water dan je normaal gedaan zou hebben. Neem een emmer en zet die in de douche met warm water blijf er bij laat hem er mee spelen. Ondertussen kan je wat water over hem heen gieten met een bekertje. Laat het badje even voor wat het is. Of zet hem op het aanrecht en doe water in de wasbak en laat hem pootje baden. Kortom ga creatief zijn met het weer vertrouwd maken van een bak met water maar dan op een leuke speelse manier. Als dat eenmaal weer lekker loopt dan in eens het badje weer neer zetten nog niet met water maar zet hem bijvoorbeeld in de huiskamer met wat speelgoed dat badje laat hem met dat bad spelen als het mogelijk is daag hem uit. En kijk of hij met jou of partner lekker onder de douche kan en wil.
Het kan van hele kleine dingen komen die angst.... dat is moeilijk te achterhalen. Dedochter van een vriendin van ons zaghaar zus uitgleiden in bad en had daarna grote watervrees. Wat je kan doen is het rustig weer opbouwen. Ga eerst eens samen met hem, met kleren aan, in een leeg bad zitten en maak er eenspel van...doe net alsof je in bad zit, nep haren wassen ofzo Ga dan de volgende dag samen in een bad met een heel klein bodempje water... Bouw het zo langzaam op. Succes
Inderdaad rustig opbouwen en het speels maken. knap heeft goede tips gegeven. Hoe reageert hij op de douche? (samen met jou of je man) En wat een verschrikkelijke eerste ervaring! Kopje onder in de Tummy Tub? Hoe krijgt die troela het voor elkaar??
MIjn binkie heeft het ook gehad, hij was toen 11 maanden. Wat hier hielp was een grote zus die met hem mee ging in bad. Ze is nogal de clown in de familie dus na een paar keer begon hij al te gieren van de lach als hij het bad zag. Toen hij zo bang was heb ik hem wel gedouched maar het spelen even achterwege gelaten. Je kunt hem proberen af te leiden met badspeeltjes of een badboekje ofzo.
Mijn dochter heeft het ook gehad rond de 11 maanden. Maar dan met douchen. Heeft ongeveer 2 weken geduurd. In bad ging prima. Na ong 2 weken was het ineens over. Heb haar nooit gepust. Vond het wel heel raar want ze is een echte waterrat. Misschien wil je kindje wel onder de douche?
Hier ook een tijdje gehad rond deze periode. Ze begon al te krijsen zodra ze ergens een badkamer in kwam! Hier was het wel vooral de douche. Uiteindelijk vanzelf weer over gegaan. We hebben het aan haar overgelaten wanneer ze er weer aan toe was, niet dwingen! Denk dat 't een paar weken duurde. Toen ineens vond ze het weer wat.
Wat 'grappig'!! Onze dochter, 14 maanden, heeft dit ook sinds een week of twee! Ze had het altijd prima naar de zin in haar badje en nu raakt ze helemaal overstuur en klampt zich aan me vast (fijn, kleren nat). Geen idee waar het van komt. Ik neem haar nu maar mee onder de douche... Ben benieuwd of andere mama's nog tips hebben.
Hier nog zo eentje.... Iets meer dan 13 maanden oud nu en hij vindt het vreselijk. Nu moet ik wel zeggen dat wij hem normaal gesproken mee onder de douche nemen, omdat we geen groot bad hebben, maar hij vond zijn kleine badje eerder wel leuk. 2 x geprobeerd de laatste 2 weken, maar het is één groot drama... Over een tijdje dan nog maar een keertje proberen. Zo te lezen gaat het weer over..
hier wilde de kleine man vanaf het begin niet in bad, gewoon onder de douche meegenomen. later weer geprobeerd en ging prima. ik zou er inderdaad een spelletje van maken en tot die tijd onder de douche.
En als je weer een stap terug gaat? Onze dochter vond het badje in het begin ook niks en toen ging ze met mijn vriend onder de douche. Misschien is dat iets om te proberen de lol van water weer terug te krijgen. Ook kun je er misschien een klein laagje in doen met kekke nieuwe speeltjes? Of ga samen met hem in bad... moet je wel een bad hebben natuurlijk Succes...
Hier rond dezelfde leeftijd ook gehad. Ging al n tijd in het grote bad, en ineens paniek. Douchen wilde hij ook niet. Wat we hier hebben gedaan is gewoon blijven proberen. Uiteindelijk samen in bad en hem daar zijn toetje gegeven, als afleiding want ik wilde dat hij t bad ging associëren met iets leuks. Na n paar x was t over. Nu weer veel plezier in bad. Heeft bijna 2 weken geduurd, en t is n waterrat.