Schildklier, overstappen van Thyrax naar Euthyrox

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MamavanThiemo, 22 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanThiemo

MamavanThiemo Bekend lid

21 okt 2012
    550
    11
    18
    Ik ben 5 weken zwanger en gebruik Thyrax wegens ziekte van Hashimoto. Nu is het algemeen bekend dat de Thyrax voorraden overal op zijn en mensen over moeten stappen op een ander merk medicijn. Mijn voorraadje is ook bijna op en moet overstappen op Euthyrox.

Mijn vraag is wie heeft hier ervaring mee en ook tijdens de zwangerschap over moeten stappen? Wat waren de eventuele bijwerkingen? Ik maak me best zorgen omdat het bij mij jaren heeft geduurd voordat ik goed ingesteld was. Na mijn 1e zwangerschap was alles zo ontregeld... niet goed ingesteld zijn is niet goed tijdens je zwangerschap...

2. xxmariekexx

4 okt 2011
    7
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi MamavanThiemo

Het is belangrijk om dit onder begeleiding te doen van een internist. zeker in deze fase van je zwangerschap. Ik heb ooit thyrax gekregen ipv de door de internist voorgeschreven euthorox. Dit omdat thyrax goedkoper is. Mijn internist was woedend op de apotheek omdat zijn volledige berekening was gebaseerd op de euthorox en niet de thyrax. Zeker in je zwangerschap moet je geen risico nemen.

3. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Ik volg ook even. Ik heb net genoeg gekregen tot het eind van mijn zwangerschap. Als ik niet teveel overtijd loop, en zal dus ook binnenkort over moeten stappen. Of misschien deels overstappen als er van sommige pillen nog wel iets op voorraad is.
    Ik baal wel dat het net in een tijd is dat mijn hormonen alle kanten op schieten..

4. Brenda028

Brenda028 Fanatiek lid

18 apr 2016
    1.725
    1.471
    113
    Ik ben ook overgestapt van thyrax op euthyrox. Totaal geen verschil en bloedwaarden bij dezelfde dosering ook hetzelfde. Hoop dat ik je hiermee iets gerust kan stellen, succes!

5. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik ben ook overgestapt en heb wel klachten. Ik zou heel goed met je endocrinoloog overleggen. Euthyrox is scherper gedoseerd dan Thyrax en bevat minder vulmiddelen. Laat in ieder geval je waardes nu testen zodat je een richtlijn hebt voor je overstapt. Maar laat je goed begeleiden.

6. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Ik had ook thyrax maar omdat ik dat steeds terug spuugde omdat het een nasmaak had ben ik overgegaan naar euthyrox. Ik merkte geen verschil hoor

7. MamavanThiemo

MamavanThiemo Bekend lid

21 okt 2012
    550
    11
    18
    Mijn internist zei zodra ik weet dat ik zwanger ben ik op moest hogen met 0,025 mg. Mijn waarden waren goed laatste keer. Ik heb haar gevraagd of het uitmaakt tijdens zwangerschap over te switchen volgens haar niet....

Moesten jullie ook direct ophogen tijdens de zwangerschap?

8. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Ja, ze zeggen met 25% op te hogen om te beginnen. Ik heb eerst met minder geprobeerd, maar dat was niet voldoende. Uiteindelijk van 125 naar 175 gegaan.

9. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Ja was idd bijna dubbele verhoogd. Slik nu 0,200 mcg

10. MamavanThiemo

MamavanThiemo Bekend lid

21 okt 2012
    550
    11
    18
    Ik zat vanmorgen bij de HAP omdat ik vreselijk gejaagd gevoel heb en mn hart mn ribbenkast uit bonkt. Moet nu 0,012,5 mg minder gaan slikken. Blijkbaar was 0,025 net iets te veel voor mij nu.

11. Kitsune

Kitsune Actief lid

30 mrt 2016
    449
    0
    16
    Ik ben toen ik positief testte overgestapt naar euthyrox. Ook meteen 25 procent opgehoogd. Merk niet extreem verschil, alleen wat meer 'opgefoktheid' in mijn hoofd en spieren. Doe het inderdaad bij de dokter en blijf elke maand ongeveer bloedprikken.

Deel Deze Pagina