Hallo! Ik had nog een vraag over tweelingzwangerschappen. Ik weet dat als het in de familie zit, dat je veel meer kans hebt om een meerling te krijgen. Maar hoe zit het, als het helemaal niet in de familie voorkomt, en je raakt zwanger van een tweeling... En je wilt paar jaar later weer zwanger worden.. Is die kans dan ook groter? Dus als je zelf een tweeling hebt wat niet in je familie voorkomt, en je wilt er weer voor gaan? Zijn die kansen dan weer zo klein/minimum of juist groter? Vroeg ik me even af op deze late zondagavond
Klopt! Je hebt bij een spontane 2-eiige tweeling al 'bewezen' dat je gevoelig bent voor het krijgen van een dubbele eisprong. Het geldt voor mij: het zit totaal niet in de familie maar toch een dubbele eisprong.
@Mencintai: Tweeling topic: http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap-clubs/21941-tweeling.html Twee-eiig kan genetisch zijn dacht ik. Ik ben er in ieder geval een deel van. Aan mijn moeders kant zitten ook meerdere twee-eiige tweelingen. De dubbele eisprong kan je dus erven. (toch?? weet er ook nog maar bar weinig van...) Hoe het zit als het niet in de familie zit? Geen flauw idee... @Luca: Even off topic, maar ik las je onderschrift M'n zus en ik (2-eiig) waren een maand te vroeg dus pin je niet vast op 3 weken
Hihi, een ander waarschuwde me al dat zij iemand kende die met 41 weken maar was ingeleid. Het verschilt volgens mij behoorlijk, maar gaat me er vooral om dat ik straks met werk het gemiddelde kan aangeven. Is ook een tip in tweeling-boeken. Dus geen vastpinnen, maar ik zou blij zijn als ik met 37 weken beval. Geen couveuse, maar het ook niet zwaarder maken dan het is
En kijk naar mij Luca, ik loop er ook nog.. On topic: een dubbele eisprong kan erfelijk zijn. Dus dan heb je een grotere kans op een tweelingzwangerschap -dat is in mijn geval gebeurd. Mijn opa van vaderskant was een tweeling en aangezien hij een man was, en mijn vader ook, hebben zij zelf geen tweeling 'voortgebracht' maar de erfelijke factor wel aan hun dochters doorgegeven. Een een-eiige tweelingzwangerschap is altijd spontaan. Kansen daarop kun je op internet wel ergens vinden. En volgens mij is de kans op een twee-eiige tweeling dus even groot als die op een een-eiige als het niet in de familie zit. Als je dus zelf een een-eiige tweeling hebt (of bent), is de kans dat je er een krijgt bij een volgende zwangerschap volgens mij weer even groot als de eerste keer. Maar dat weet ik niet zeker..