Toch nog een keer over nachtvoedingen...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door SportySteenbok, 3 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Ik ben er zo onzeker over, de voedingen voor mijn dochter. Ik ben een van de weinigen in mijn omgeving die borstvoeding geeft. Ook heb ik zelf als baby kunstvoeding gehad, dus met mijn moeder kan ik er niet echt over praten.
    Het voeden op zich gaat nu al bijna een half jaar (met vallen en opstaan) best goed. Inmiddels drinkt ze ook uit een flesje (hè hè).
    Ik zit nu alleen nog met de nachtvoedingen. Van de professionals om mij heen (cb en instructrice van cursus babymassage) hoor ik dat op deze leeftijd baby'tjes geen nachtvoedingen meer nodig hebben. Het is op dit moment dus gewenning dat ze 's nachts dus komt voor een voeding. Zij zeggen dat, om dit af te wennen, we haar moeten laten huilen zo lang als het gaat en zo de voeding elke nacht een beetje uitstellen naar de ochtend toe.
    Baby'tjes van vriendinnen die kunstvoeding krijgen, slapen door, zeggen zij...
    Ik twijfel hier zo over... Aan de ene kant lijkt het me heerlijk weer eens een nacht goed te slapen, maar aan de andere kant ben ik van mening dat een baby niet hoeft te huilen van de honger. Dat vind ik gewoon onzin. En ze heeft echt honger, want als ik haar uit bed haal, dan hapt ze naar me waar ze me maar pakken kan: schouder, wang wat dan ook, hahaha!
    Ze valt nu tussen 8 en 10 's avonds in slaap en komt voor een voeding tussen kwart voor en kwart over 5 meestal. Soms slaapt ze daarna nog even, soms niet.
    Hoe gaan jullie om met de nachtvoedingen? En hoe gaan jullie om met al die "goedbedoelde adviezen"? En hoe gaan jullie om met het oplopende slaaptekort? :p

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nachtvoedingen zijn echt heel normaal dus laat je niets wijsmaken. Die mensen die zeggen dat hun baby 'doorslaapt' tellen er de keren niet bij dat ze eruit moeten voor de speen ;) Elke baby wordt wakker 's nachts. Het lijkt me rustiger dat je een voeding geeft en ze dan weer gewoon doortukt dan dat je 2of 3 uur in de weer bent om haar stil te krijgen.

Ik heb hier tot 1 jaar nachtvoedingen gegeven. Eerst sliep ze vanaf 12 weken tot 6,5 maand door, daarna kwam ze weer elke nacht. Bij goede nachten 1 of 2 keer, bij minder goede 4 tot 5 keer. Het laatste is slopend, maar je went eraan en het gaat over. Hier kwam ze zo vaak in de fase van verlatingsangst en bij het doorkomen van tandjes. Ik heb er altijd aan toegegeven, ze had het nodig.

Als ze 1 of 2 keer komt is dat hartstikke netjes en echt normaal. 'Afwennen' zou ik op deze leeftijd niet doen en is ook gewoon nonsens, er is geen sprake van 'aanwennen'. Hier stopte ze vanzelf met 1 jaar, precies op de dag van haar verjaardag. Ze had ze niet meer nodig en ik heb het haar altijd zelf laten regelen.

3. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Zo denk ik er ook over, het is ook onze insteek. We maken haar ook niet wakker voor voedingen, ze komt wel wanneer ze honger heeft. En eigenlijk heb ik er wel vertrouwen in dat ze vanzelf wel langere nachten gaat maken. De nachten zijn nu alweer een stuk langer dan een paar maanden geleden. Je wordt er alleen zo onzeker door.
    En dan zijn die professionals zo stellig in dat het niet goed zou zijn. Net zoals dat ik haar niet laat huilen. Tuurlijk eet ik even m'n mond leeg of was ik even m'n handen of maak ik wat ik dan ook maar aan het doen ben eventjes af, maar dan ga ik naar haar toe.
    Je krijgt zo het gevoel dat je het met een baby alleen maar verkeerd kan doen... :(
    En dan eindigen ze zo'n gesprekje altijd met "vooral op je eigen gevoel vertrouwen". Nou mijn gevoel weet inmiddels niet meer wat ie voelen moet.
    Wat ik overigens wel heel fijn vind, is de dag beginnen met groene thee. Word je toch een stuk fitter van dan van een kopje koffie.

4. Inge36

Inge36 Actief lid

16 apr 2013
    181
    0
    0
    Nachtvoedingen zijn inderdaad heel normaal. Ikzelf ben ervan overtuigd dat je kindje dit niet doet om je te pesten maar omdat hij/zij het nodig heeft. Waarschijnlijk is er ook een beetje "mamanood" bij. Zelf heb ik ook al m'n portie nachtvoedingen gehad (tot 6x toe!) maar sinds 4 nachten heeft mijn allerliefste dochter van 5,5 maanden oud door dat de nacht voornamelijk dient om te slapen. Ze gaat tussen 19u en 20u haar bedje in en krijgt rond 23u à middernacht haar laatste voeding. Rond 4u eet ze nog een keertje om dan door te slapen tot 8.30u. Ik weet hoe moeilijk het is als je doodop bent, maar probeer te genieten wanneer jij diegene bent die je kleintje tegen je aangedrukt houdt. Door jouw liefde, aanwezigheid, lekkere en gezonde melk wordt je kleintje groot. Veel sterkte!

5. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Dat is lief, Inge, dank je wel! :)

6. Angelala

Angelala Actief lid

3 apr 2008
    296
    0
    0
    Isa dronk de eerste 10 maanden ook 's nachts, ineens was dat afgelopen;) Die kleintjes regelen het allemaal zelf:D Kreeg hier de tip bij het CB om haar ineen bedje beneden te zetten en te laten huilen zodat ik het niet zou horen om haar de nachtvoedingen" af te leren":xOMG dat doe je toch niet? Ben er verder maar niet op in gegaan...Komt allemaal vanzelf wel goed.

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

"Professionals" zou ik tussen aanhalingstekens zetten, want hun stellingen zijn zeer babyonvriendelijk. CB's kletsen soms maar wat, is mijn ervaring. Het is gewoon bekend dat je baby's tot heel lang niets kan aanwennen. Zeker niet mbt nachtvoedingen en bv. Dat is een nood, het zal niet altijd honger zijn, maar even de warmte van mama voelen om weer door te slapen. Heel normaal en afwennen door te laten huilen is gewoon slecht op die leeftijd.

Ga zo door, jullie doen het toch geweldig samen? En met alle strubbelingen die je al hebt gehad mag je alleen maar heel trots zijn dat ze het zo goed doet op je melk!

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook nachtvoedingen hoor. Meestal rond 1 en 4 uur en dan slaapt ze door tot half 8/8 uur.
    Bij mijn oudste uiteindelijk met 14 maanden wel gestuurd omdat ik het niet meer trok. Daarna kwam ze vaak nog s avonds laat.
    Ze krijgt al een tijd geen borstvoeding meer maar wordt nog wel regelmatig nachten wakker.

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik vind het juist heel netjes dat ze al van 8/10 tot 4.45/5.15 slaapt!!!

Hier nog steeds een klein meisje wat zich rond 24.00/2.00/6.00 meldt. Het is inderdaad soms erg pittig maar ik ben er ook va overtuigd dat ze het nodig heeft (dan wel honger of mama honger, beide zijn belangrijk)

Dat andere kindjes om je heen doorslapen is begrijpelijk. Die krijgen waarschijnlijk de laatste fles een "grote fles" met wellicht ook nog pap er door zodat ze lekker volgepropt zijn. Bij borstvoeding kan dat niet en drinken ze dezelfde hoeveelheid verdeeld over meerdere keren. (Dit is ook beter voor eventueel overgewicht op latere leeftijd heb ik begrepen ;))

Dus ik zeg lekker doorgaan jullie doen het super goed! En je niet van de wijs laten brengen door de "professionals" want dat zijn "professionals" op geied van kunstvoeding!

10. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit dus!!

Ik had een moord gedaan voor zulke nachten pfff! :) echt hoor. Ze trekt lang door en niet gek dat ze dan wat wil.

Je zou kunnen proberen om haar nog aan te leggen als je zelf gaat slapen, bij sommige kindjes helpt dat om de lange slaap wat te verschuiven (hier juist niet).

Je kunt ieg ook opletten dat je het heel kalm en rustig houdt om 5u? Donker, liefst niet verschonen, niet te "gezellig" doen, het is nacht liefje en we slapen weer verder, dat idee ;)

Sterkte!

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Joh het is toch supernetjes dat ze nog maar 1 keer aan het einde van de nacht komt? Daar moet je je écht niet druk over maken! Op die leeftijd kwam mijn jongste nog elke 2 a 3 uur, vreselijk. Die stapte rond 9 maanden gelukkig ook over naar 1 vroege voeding rond 5.00 uur en die heeft ze een paar maanden later zelf laten vallen en nu slaapt ze van 19 tot 7 vaak zonder ook maar 1 kik te geven. Ik zou hem nu zeker niet schrappen want dan heb je ook nog eens kans dat ze gewoon om 6.00 uur klaarwakker is en goed trek heeft, dan kun je beter 1 voeding hebben en daarna nog een beetje mogen uitslapen.

12. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Nou, wat jullie zeggen, dat vind ik dus ook! Ik ben helemaal niet ontevreden met de nachten. Vooral niet vergeleken met een maand geleden, toen kwam ze inderdaad nog elke 3 a 4 uur. Dus wat dat betreft heb ik niets te klagen.
    Het vervelende is dan alleen dat mensen om je heen je aanpraten dat het nog niet goed genoeg is... En ik met al mijn onzekerheid kom hier dan maar even meningen vragen :)
    Ik ga maar gewoon zo door als ik deed: dochterlief geeft wel aan wat ze nodig heeft en wanneer.

13. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Oh dat doe ik ook zeker! En meestal werkt dat. Of ze dan nog slaapt, weet ik niet zeker, ik in ieder geval, want dan ligt ze nog lekker in haar bed ongeveer half 7/kwart voor 7.

14. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou super dan toch? Lekker zo doorgaan en genieten van je schone slaapstertje :)

(En een beetje hopen dat het zo blijft, want het wordt ook nog wel eens weer meer na een tijdje.)

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Moeilijk is dat he, zo'n omgeving die er niets van snapt?

Bij de tweede hadden we gelukkig een beter antwoord klaar dan bij de oudste. Werd er gevraagd hoe de nachten waren (bijvoorbeeld op CB), dan was het standaard antwoord dat de nachten naar wens gingen.

Een keer kon ik me op het CB niet inhouden toen ze echt zuigend aan het doorvragen waren. Toen kregen ze van mij een gratis lezing over de natuurlijke behoefte van kinderen en het nut van nachtelijk voeden.

16. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Ik werk in de psychiatrie
    Haarlem
    oja die cb's weer. geen verstand van bv hoor!
    Ik heb mn dochter 1,5 jaar gevoed en zij kwam ook1,5 jaar nog voor minstens 1 nachtvoeding.
    Mijn zoontje is nu een half jaar oud en komt opeens weer bijna elk uur (pffff). nou is dat absoluut ook mammahonger, en misschien in combi met regeldagen en een sprongetje en misschien zelfs tandjes. ach, weet je, doe maar lekker, lekker voeden s nachts en laat ze maar lullen. komt goed, je doet t goed hoor meid! knap van je, ik weet hoe zwaar t kan zijn.

17. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Wat blijft dit lastig en kan jet onzeker maken....het is alsof ik mijn eigen verhaal lees ;)

Onze zoon had toen nog minimaal 1nacht voeding en soms wel 2.
    Later werd dat standaard 1 toen hij steeds meer vast meer vast voedsel at.
    En nog vond ik het prima om rond 3.00 een voeding te geven.
    Soms was het honger en soms ook gewoon mama-honger.
    Mijn motto was; hij zal het nodig hebben en het is ook maar een kort poosje.
    Anderen denken daar vast anders over, maar wat kan het voor kwaad.
    CB vind het met 9 mnd nodig dat ik helemaal zou stoppen met BV, maar hij heeft lekker tot 15 mnd gekregen.

Succes!

18. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Met negen maanden stoppen met bv? En dan alsnog kv geven zeker, wat een onzin.

Hier laatste voeding rond 21.00 uur, soms slaapt ze dan tot 3 uur, soms tot 1 uur. Soms wil ze geen één nachtvoeding, maar twee. Ook een tijdje gehad dat ze 's nachts om de twee uur kwam, maar gelukkig sliep ik zelf ook snel weer in na haar aangelegd te hebben.

Nachtvoeding is hartstikke gezond als je borstvoeding geeft. Beschermt tegen wiegendood, en is goed voor de groei van de hersenen.

Afleren van nachtvoedingen op deze leeftijd is onzin als je bv geeft.

19. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hier ook nog hoor. Mijn zoon slaapt nu de laatste tijd van 8 uur savonds tot ongeveer 4 uur snachts. (Gisteren, 1x voor het eerst!!!! doorgeslapen van 8 uur savonds tot half 7 :D) .. maar dat was dus voor het eerst, en hij is nu 9 maanden :) ... Laat het gewoon lekker gaan. Hier kreeg ik precies hetzelfde advies van het cb. Gelukkig heeft zp me toen overtuigd om hem niet nachten te laten huilen :).

20. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Kun je wat vertellen over de inhoud van jouw lezing? Zodat we jou na kunnen apen?

Deel Deze Pagina