Nu al geen middagslaapje meer? Tips gevraagd!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door schoentje24, 28 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Hoi hoi

Mijn dochtertje van 2 jaar slaapt snachts erg slecht. sinds de geboorte van haar broertje (6maanfen geleden) hebben we al iedere nacht gebroken nachten. SInds zoonlief doorslaapt is het nog steeds drama (omdat dochter niet goed slaapt).
    Als ze snachts wakker wordt dan is het ook krijsen en roepen. ze laat zich niet met een aai over de bol weer in slaap krijgen. soms duurt dit 1.5uur. HEt is echt slopend.

Wat we hebben geprobeerd:
    - peuterbedje vervangen door campingbedjr (ze klom uit dr ledikant dus ivm val gevaar hebben we peuterbedje aangeschaft, dit was ook weer even drama)
    - slaapwekker /slaaptrainer gekocht.
    - 2min - 4- 8min - 16min laten huilen (dit schema houden we al heel lang consequent aan en werkte altijd maar nu dus niet meer).
    - nachtlampje (werkt niet)
    - later naar bed (ze ging altijd vroeg naar bed omdat ze moe was, rond half 7/7uur. Nu dus om half 8 naar bed. DAn gaat ze wel beter slapen in t begin,maar ook niet helemaal.
    - middagslapen in korten en haar eerder wakker maken (ze werd dan heel vervelend wakker en dan had ze een uur nodig om weer rustig te worden... niet zo'n succes)

Nu vraag ik me dus af of ze er niet al aan toe is om het middagslaapje helemaal over te slaan?
    Hoe merkte jullie dat bij jullie kindjes. ze is nu 2 jaar en 2 maanden. Ik vind het wel en beetje vroeg, maar als dat haar helpt om snachts beter te slapen....

Graag jullie ervaringen of andere tips.

2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.701
    4.313
    113
    noord holland
    Middagslaapje slaapt ze dus wel gewoon begrijp ik?
    Want dan heeft ze dat blijkbaar nog nodig. Meestal merk je dat ze die niet meer nodig hebben als ze gewoon weg niet meer willen slapen smiddags.
    De kans dat ze vanaf een uur of 16.00u dan oververmoeid raakt is erg aanwezig. Dat is erg vervelend en bovendien ook nog niet eens garantie voor snachts doorslapen. Soms is het juist dat ze beter doorslapen snachts als ze overdag uitgeruster zijn.
    Lastig is het hè. Nachts een uur a anderhalf uur bezig zijn is echt niet fijn!

3. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Ze slaapt smiddags wel ja, maar het in slaap vallen is meestal ook een drama. Ze wil telkens in het andere bedje slapen *campingbedje* maar zodra ze daarin ligt is het nog niet goed. Overdag duurt het meestal 15min voordat ze slaapt. Ze wordt dan na 1.5 a 2uur wakker (maar dus ook al geprobeerd om na 1uur wakker te maken).

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.396
    5.303
    113
    Bij mijn zoon merkten we dat hij geen middagslaap meer nodig had omdat hij niet meer goed in slaap kon vallen en savonds was het dan 22.00 uur voordat hij sliep als hij wel een middagslaapje had gedaan. Dat lijkt me niet het euvel bij je dochter. Ik vind 15 minuten supersnel trouwens.

Heb je al geprobeerd om haar bij jullie te nemen of zelf op een matras op haar kamer te gaan liggen? Klinkt mij namelijk als behoefte aan mama/papa in de oren. Mijn zoon heeft een beperking en slaapt nu wel regelmatig door, maar dat is eigenlijk pas sinds hij 6 is begonnen (toen was het heel afentoe, nu is het regelmatig, hij is nu 8). Als hij een slechtere periode heeft, gaat mijn man op een matras op zijn kamer liggen als hij snachts komt, gelukkig is dat nu niet meer elke nacht, want onze dreumes komt ook nog meerdere keren per nacht en heeft ook afentoe van die nachten dat ze niet meer in slaap komt, dat sloopt je idd....

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

\

Finley was ook 2 jaar en 2 maanden toen hij helemaal stopte met zijn middagslaapje. Nooit problemen mee gehad. Nooit moe geweest aan het einde van de middag. Ging prima en sliep 's nachts ook goed.
    Sommige kinderen zijn er gewoon eerder aan toe om er mee te stoppen.
    Aiden was pas met 3 jaar klaar met zijn middagslaapje klaar.

6. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    @mamavanlieverd
    Thnx voor je reactie. ik heb haar net in bed gedaan en ze slaapt al (zonder te huilen). ik heb haar nu wel wat later naar bed gedaan dus ze is echt moe.
    Bij haar liggen op een matras willen wij niet. WE kennen gezinnen die met zn allen *6personen* op een kamer slapen omdat kindjes niet gewend zijn om alleen te slapen.
    Daarnaast hebben we haar bij ons in bed genomen toen ze ziek was, ook dan is het drama. dus lag niet alleen aan t ziek zijn in onze ogen.

Iemand nog andere tips of herkenning van slapeloze nachten? hoe kunnen we dit met haar het beste oplossen? (Wat ook bij ons past want we willen echt niet naast haar gaan liggen).

7. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Bij ons hielp het om het middagslaapje te verkorten en snachts te laten huilen. Ze slaapt Smiddags van 13.00-14.00 en gaat savonds om 20.00/20.30 naar bed. We hebben haar 2 nachten laten huilen, 1e nacht hield ze het 20 min vol en de 2de nacht 5 min. Sindsdien is het klaar, als ze wel wakker wordt snachts gaat ze wat kletsen en slaapt binnen 5 min weer in.

8. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Onze dame heeft nu een 1 persoonsbed. Voordat onze jongste dochter er was hadden we ook slaapdrama hier. Maar sinds het grote bed, waar ze gewoon uit kan, gaat het goed.
    Soms slaapt ze smiddags niet maar merk wel dat dit de nachten niet ten goede komt. Ze wordt dan vaker wakker 's nachts.
    Maar wie weet werkt dat wel voor jullie meid.

9. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Ik ga proberen om haar middagslaapje ook 13u tot 14u te doen. Moet haar wel wakker maken, dat levert ook weer een humeurtje op haha.
    Snachts huilen werkte hier normaal ook, na 2 dagen begreep ze het wel, maar nu houdt ze dat dan gewoon 1.5 uur lang vol. Dat kan ik niet.
    Maar goed we gaan weer wat proberen.

Tips zijn altijd welkom!

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.293
    25.760
    113
    Ik zou juist veel aandacht besteden aan goed slapen overdag en 's avonds wel op tijd naar bed.
    Een goed uitgerust kind slaapt in principe juist beter en rustiger. Misschien wordt ze wakker van de onrust in haar en niet omdat ze overdag te veel slaapt.
    Als je haar moet wakker maken uit een middagditje en ze is daar juist sjagerijnig van, dan zou ik haar dus wel laten slapen.

Ik merkte zelf bij mijn kinderen dat ze geen middagslaapje meer wilden, omdat ze gewoonweg niet meer in slaap vielen. Toen heb ik het ritueel van het kdv overgenomen en gezegd dat ze niet hoefden te slapen, maar alleen maar rusten. Dan konden ze toch even bijtanken en als ze echt moe waren vielen ze in slaap.

En heel consequent de slaaptraining blijven doen. Kan bij het ene kind nou eenmaal wat langer duren dan het andere. Is wel heel pittig hoor, maar heb je uiteindelijk echt alleen maar profijt van.

11. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Hier is het ook enorm rommelen met slapen (22mnd). Al sinds 2 maanden eigenlijk. Middagslaap wil ze vaak niet meer. Soms soms slaapt ze zelfs een hele week niet overdag. Maar als ze overdag niet slaa pt, is ze s nachts vaak klaar wakker en onrustig.

Dus stel dat je er voor kiest om de middagslaap af te bouwen: dan heb je geen garantie dat de nachten beter zullen gaan..!

Deel Deze Pagina