Beste UWV, Door het vele geroddel binnen het bedrijf waar ik werk weet mijn leidinggevende nu al dat ik zwanger ben (ik had liever nog 2 weken gewacht, maar goed). Mijn leidinggevende heeft mij vanmorgen bij mij geroepen, om te vragen of ik écht zwanger ben. Ik heb eerlijk ja gezegd. Mijn leidinggevende feliciteerde mij, maar ze zei er direct achteraan dat dat mogelijk gevolgen had met mijn contract. Gezien met mijn ervaringen met zwanger zijn en contracten heb ik er weinig vertrouwen in dat ik nu wel een verlenging krijg (zo wie zo krijg je bij dit bedrijf nooit een vast contract vanwege de crisis, dus waarom zou ik wachten met onze kinderwens als ik toch nooit een vast contract krijg?). Wat kan ik nu het beste doen? Wat ze zei over mijn contract is mondeling vertelt, niet schriftelijk. Kan ik hier wat mee doen? Wat als ik echt ontslagen word (of contract niet verlengd) kan ik aanspraak doen dat het vanwege mijn zwangerschap is, ookal is het mondeling gezegd? Er is één getuige bij geweest toen ze het zei, maar hey, je gaat je collega's toch geen oor aan naaien door mij, de ontslage collega, te verdedigen? Kan ik er nog wat mee? Moet ik UWV of rechtsbijstand al op de hoogte stellen? Voorlopig zit ik nog prima hoor, 31 december loopt mijn contract pas af. Ik weet dat ze mij nooit op grond van een zwangerschap mogen ontslaan, maar ze gooien het toch altijd op een andere boeg. Alvast bedankt!
Beste Sweetchocolate, In je bericht gebruik je zowel contractverlenging als ontslag. Dit is niet hetzelfde, en het verschil hiertussen is juist van belang. Contractverlenging Je schrijft in je vraag dat je een tijdelijk contract hebt. Dit contract loopt automatisch (van rechtswege) af op de einddatum. Je werkgever is niet verplicht het contract te verlengen, ook niet als je zwanger bent. Hier is daarom geen sprake van ontslag. Ontslag Van ontslag is alleen sprake als een contract tussentijds wordt beëindigd. Dus voor de einddatum van het contract (december 2012). Tijdens de gehele zwangerschap, tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof (de WAZO) en in de 6 weken na het bevallingsverlof mag een contract bijna nooit worden beëindigd. Dit heet ontslagbescherming. Probeert je werkgever toch het contract voor de einddatum te laten ontbinden? Schakel dan altijd juridische hulp in, bijvoorbeeld via je vakbond of rechtsbijstand. Ben je daar geen lid van, dan kun je het juridisch Loket of een advocaat inschakelen. Doe dit ook als hij een andere reden aanvoert voor het ontslag, en geef dan bij de juridische hulp aan dat je ontslagbescherming vanwege zwangerschap hebt. Actuele informatie hierover vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare