Lage uitkering door ziekte (0 uren contract)

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Kaarr, 23 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaarr

Kaarr Actief lid

23 jul 2010
    168
    0
    0
    Bete medewerker van UWV,

Ik heb een vraag over de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering.

Ik ben sinds april werkzaam in een kledingwinkel en heb daar een 0-uren contract. Ik werkte daar ongeveer 3/4 dagen in de week. Echter werd ik ziek begin september. Ik dacht dat ik een flinke griep onder de leden had en heb die maand bijna niet kunnen werken. Vanwege mijn 0 uren contract kreeg ik daarom ook geen salaris.
    In oktober (5 maanden zwanger) kwam ik erachter dat die griep geen griep was maar een nierbekkenontsteking. Door de zwangerschap had ik niet gemerkt dat ik een blaasontsteking had (geen pijn, wel vaak plassen) en dat is toen een nierbekkenontsteking geworden.
    Na een ziekenhuisopname van 5 dagen, was mijn lichaam echt op en kon ik het bijna niet meer opbrengen om te werken omdat ik daar hele dagen moest staan. Tot mijn zwangerschapsverlof (half januari) heb ik daarom nog maar 1 tot 2 dagen in de week gewerkt.

Toen wist ik niet dat mijn zwangerschapsuitkering werd berekend alleen aan de hand van de maand voor mijn verlof. Hierdoor heb ik een zeer lage uitkering.
    Mijn vraag is of ik op de een of andere manier toch recht heb op een hogere uitkering.

De nierbekkenontsteking waardoor ik niet kon werken is niet direct een gevolg van mijn zwangerschap maar anderzijds ook weer wel.. Hoe wordt hier bij het UWV over gedacht?
    En heb ik uberhaupt ergens recht op met een 0-uren contract?

Hopelijk kunt u mijn vragen beantwoorden.
    Met vriendelijke groet.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kaarr,

Allereerst nog gefeliciteerd met de geboorte van je baby.

Berekening van de WAZO
    De hoogte van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt normaal gesproken inderdaad gebaseerd op het laatste loon voorafgaand aan het verlof. Maar hier is wel een uitzondering op: was het loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan baseren we de WAZO op het loon van de laatste periode vóórdat je ziek werd of met verlof ging.

Dit betekent dat in jouw geval de WAZO-uitkering mogelijk over een andere periode berekend moet worden. Of misschien had je recht op een ziektewet-uitkering, die ook moet worden meegenomen in de hoogte van je WAZO.

Ziektewet-uitkering
    Ook als oproepkracht heb je meestal recht op inkomen als je ziek bent. Soms moet je werkgever je salaris doorbetalen bij ziekte, en soms krijg je een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV. Dit kan ik op basis van de informatie in je bericht niet beoordelen.

Ik raad je daarom aan om contact op te nemen met UWV Telefoon. Mijn collega kan dan voor je controleren of je werkgever je ziek heeft gemeld, en anders uitleggen hoe je jezelf kunt ziek melden. Bovendien kan hij een bericht aan de beslisser over je WAZO sturen, om uit te zoeken of je recht hebt op een hogere uitkering.

Op onze website vind je actuele informatie over de hoogte van de WAZO en het recht op ZW.

Ik wens je nog een goed verlof.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina