Stuitligging

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Angeltje24, 22 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angeltje24

    Angeltje24 Bekend lid

    22 nov 2006
    536
    1
    18
    Wij zijn gisteren voor een 4D echo geweest. Helaas kon zij geen mooi filmpje maken of fotos omdat onze kleine meid haar armen en benen/voeten voor haar gezichtje hield. Vervolgens vertelde ze ons dat ons kleintje in een stuit ligt. Ze vermoedde dat ze ook al een hele tijd zo lag, dat kunnen ze nl meten aan het hoofdje.

    Tevens vertelde ze me dat de kans niet erg groot is dat ze nog zal gaan draaien omdat ik volgens haar tenger ben en een kleine strakke buik heb.Hierdoor is er net voldoende vruchtwater en heeft de kleine het dus nu al krap. Als je wat dikker/steviger gebouwd bent heb je meer vruchtwater en is er nog voldoende ruimte om de baby evt te draaien.

    Met 34 weken moet een baby zn vaste positie ingenomen hebben...dus ik hoop dat ons meisje nog wil draaien. Wil heel graag op een natuurlijke manier bevallen.
    Het gekke is dat zowel mijn moeder en ik ook in een stuit zijn geboren. :) Erfelijk wellicht?

    Ik vraag me af wie er nog meer te horen kregen met ong 30 weken dat het een stuit is en wat jullie ervaringen zijn; draaide de baby alsnog? wat voor bevalling is het geworden-> vaginaal of keizersnede etc. Hoe was je buik?

    Liefs Angeltje
     
  2. o0Noa0o

    o0Noa0o Actief lid

    22 jan 2007
    125
    0
    0
    Den Helder
    Ik ben dan nog wel zwanger maar mijn kindje lag ook in stuit tot de 32e week ofzo. Het is vanzelf gedraait. Ik had dan wel genoeg vruchtwater. Maar op zich ook wel een redelijk strakke buik.
    Ik hoop dat je meisje nog draait! :)
     
  3. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hey meid

    youame lag in een onvolkomen stuit we kwamen erachter met 35 weken
    ze hebben een draaipoging gedaan maar ze wou niet
    ik heb een keizersnede gedaan met 38+5 wken

    omdat er 50/50 kans was dat er bij een stuitbevalling
    de kleine zuurstof gebrek kreeg of klem kwam te liggen en alsnog een keizersnede werd gedaan

    ik durfde geen stuitbevalling aan
    ik ben ook tenger en had ook een strak buikje

    gr marline
     
  4. Pipo

    Pipo Actief lid

    7 jul 2007
    159
    0
    0
    Ten eerste heeft het niks met de bouw te maken hoor of het kindje nog kan draaien ja of nee, maar alles met de hoeveelheid vruchtwater (wat dus ook niet afhankelijk is van de bouw) en ligging van placenta.

    Ons kindje lag met de controle van 35 weken in stuit maar bij de echo die we daarom vervolgens kregen bij 36 weken lag de baby weer goed, nu (37+2) nog steeds.
     
  5. Mirelle

    Mirelle Actief lid

    11 dec 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Bij mij was Lola pas in de 36ste week dwars gaan liggen.
    De week daarvoor nog bij de vlos, toen lag ze goed met hoofd al in mijn bekken.
    Dus je kan er echt niets van zeggen.

    Groetjes, Mirelle.
     
  6. las28

    las28 Fanatiek lid

    13 mrt 2006
    1.225
    0
    0
    moeder , administratief medewerke
    barendrecht
    hallo,

    Bij mij ligt de kleine in een half onvolkomen stuitligging en ik moet dinsdag naar het ziekenhuis :cry:
    Voor een draaipoging.
    Nou lees ik overal dat ze bij dit soort stuitliggingen geen draaipoging ondernemen!
    Weten jullie daar wat van?

    groetjes las
     
  7. maart

    maart Fanatiek lid

    18 dec 2006
    2.252
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn kindje ligt nu ook nog in stuit. Maar heb gehoord van de vk dat ze nog tot 36 weken de tijd heeft om te draaien en anders gaan ze het zelf proberen te draaien.
     
  8. Irena

    Irena Actief lid

    15 apr 2007
    456
    0
    0
    Docent Engels (Voortgezet Onderwijs)
    Groningen
    Hi Angeltje! Stuitligging kan ook te maken hebben met de vorm van je bekken of iets bij je kindje zelf.

    Ik ben tenger en heb een kleine, naar voren stekende buik. Ben ook niet veel aangekomen. Ons kindje ligt eigenlijk al vanaf het begin in stuit, zelfs dwars, sinds de 30e week werd het 'een ding'. Ik had het kunnen weten. Bij ons in de familie zijn stuitliggingen super-erfelijk, echt meer dan de helft lag in stuit/dwars. Ikzelf en mijn broertjes en zusje ook, mijn moeder ook, en veel neven, nichten, ooms en tantes. Het ligt waarschijnlijk aan de vorm ons bekken. Veel stuitbevallingen, maar ook veel (spoed)keizersnedes.

    Bij ons in de familie willen de babies namelijk nooit draaien, al hebben ze daar in principe tot de 36e week de tijd voor! Na een draaipoging wurmden ze zich met veel geweld zo snel mogelijk terug. Ikzelf ook :p Vrij zinloos was het altijd en ook niet zonder risico.
    Wij hebben om deze redenen een draaipoging geweigerd. En ook een stuitbevalling hebben we geweigerd, want de risico's op zuurstofgebrek of andere problemen voor de baby vonden we te groot. Vanwege de familie-geschiedenis houden we de recente ontwikkelingen op dit gebied bij ;) En er zijn wat interessante onderzoeken verschenen de laatste 10 jaar...

    Dusssss...de 25e wordt ons Kindje gehaald met een keizersnede. Keizersnedes zijn zeker geen sinecure, maar dan vooral voor de moeder. Ik zeg maar zo, leg het risico maar bij mij en niet bij m'n kindje!

    P.S.: bij twee collega's op het werk heeft het kindje zich in de 38e week nog zelfstandig gedraaid. Maar bij hen was er niet zo'n sterke erfelijke factor in het spel.
     
  9. Butterfly

    Butterfly Bekend lid

    13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi,
    Bij ons heeft de baby met het hoofdje altijd naar beneden gelegen (maar niet ingedaald) tot de 37ste week. Toen lag hij/zij ineens in stuit. In dezelfde week hebben ze de baby succesvol gedraaid. Zover ik weet ligt de baby nu nog met het hoofdje naar beneden.
    Dit is niet voorgekomen bij mijn moeder en zusje dus ik weet niet of het erfelijk is.

    Gr,
    Danielle
     
  10. Angeltje24

    Angeltje24 Bekend lid

    22 nov 2006
    536
    1
    18
    Hi Irena, wij hebben inderdaad de voor en nadelen bestudeerd van een keizersnede en een stuitbevalling. Wij kwamen ook al tot de conclusie dat als onze kleine meid niet wil draaien dat we voor een keizersnede gaan daar er teveel risico's zijn voor de kleine bij een stuitbevalling. Ik ben sterk, heb genoeg kracht en kan wel tegen een stootje..maar zo een kleintje..

    Ook bij ons in de familie komt het veel voor. Vroeger waren ze voor een stuitbevalling, ik ben ook eerst met de billen geboren(je had mn vader moeten zien :confused: , die was nl in de veronderstelling dat ik eerst met mn hoofd zou komen :D ), maar tegenwoordig zullen ze eerder kiezen voor een keizersnede.

    Ik wens je heel veel sterkte toe de 25e! Met een keizersnede wordt je plaatselijk verdoofd en is de aanstaande moeder toch wel bij?

    Liefs Angeltje
     
  11. mamavanmerijn

    mamavanmerijn Actief lid

    12 okt 2006
    298
    1
    0
    ik heb geen stuitligger maar een dwarsligger. Hij is zo gaan liggen met 34 weken. Komt bij mij omdat het 2e kindje is (schijnt vaker voor te komen als baarmoeder al eens uitgerekt is en heb veel vruchtwater).

    Moest met 35 weken terug komen voor een draaipoging, maar toen bleek hij zelf al weer gedraaid te zijn.

    Echter 2 dagen later bleek bij controle bij VK dat hij weer dwars was gaan liggen, was toen 36 weken.

    Ze hebben hem toen met 37 week gedraid in het ZH. Was weliswaar maar een draaiing van 20 minuten op de klok (qua afstand, omdat het hoofdje niet helemaal bovenin lag, maar iets onder mijn ribben). Het was met een paar minuten gedaan. Deed amper pijn, omdat ik me gelukkig goed kon ontspannen.

    De afgelopen 2 weken heeft ie goed gelegen. Maar mijn angst is toch waarheid geworden, hij is waarschijnlijk afgelopen zaterdagavond weer dwars gaan liggen. Ik weet het niet zeker, maar het voelt wel zo. moet vanmiddag ff voor controle nar VK om te cvoelen en had sowieso nog een echo in ZH staan voor as woensdag omdat ze me nog een keer wilden controleren na die draaiing.
    Dus het blijft hier ff spannend..

    Als ik nu ga bevallen is het echt &*&^R%%^, want overdwars kan hij er met geen mogelijkheid uit..
     
  12. Pipo

    Pipo Actief lid

    7 jul 2007
    159
    0
    0
    Ze zullen zowieso van tevoren nog een echo maken om te zien hoe de placenta ligt en hoeveel vruchtwater je hebt en hoe de baby precies ligt. Vanuit die informatie gaan ze wel of geen draaipoging doen.
     
  13. Maartje06

    Maartje06 Fanatiek lid

    5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Mijn acupuncturist heeft mij vertelt dat zowel met acupunctuur als met osteopathie veel stuitliggers kunnen worden gedraaid! Wie weet heeft iemand iets aan deze info. Mijn motto is: Baad het niet dan schaad het niet!
     
  14. mamavanmerijn

    mamavanmerijn Actief lid

    12 okt 2006
    298
    1
    0
    helaas heb ik ervaring met de moxa-therapie, die je waarschijnlijk bedoelt..
    Ben er meteen mee begonnen toen we ontdekten dat ie dwars lag, met 34 weken en hebben het 2 weken gedaan. maar helaas geen effect gehad hier..
     
  15. Kiz

    Kiz Bekend lid

    21 nov 2005
    973
    0
    0
    Sibel lag ook in stuit. Al heel vroeg in de zwangerschap en ze is niet meer gedraaid. Ik blijk een afwijkende vorm van de baarmoeder te hebben. Er was te weinig ruimte voor een draaipoging.
    Ik heb na alle voors en tegens afgewogen te hebben (en na heel veel geduldige gesprekken met verpleegkundigen, verloskundigen en gyn's) besloten om een natuurlijke bevalling te gaan proberen.
    Wat ben ik daar blij mee geweest! Mijn bevalling is gestart met gebroken vliezen, en eindigde 3,5 uur later met een gezonde dochter op mijn buik! 2 persweeen en ze was er, er was niet eens tijd voor de (bij een stuitbevalling standaard) knip!
    Ik ben nu weer zwanger (nog pril, bijna 11 weken), en de gyn heeft weer een stuit voorspeld. Ik ga ervoor hoor, en denk nu dat ik ook een draaipoging achterwege laat (mocht dat deze keer wel kunnen/aangeboden worden). Het kindje gaat niet voor niks zo liggen, dus waarom dan forceren met draaien? Maar wie weet heeft de gyn straks allerlei aannemelijke argumenten die mij wel overtuigen. Op dit moment zeg ik nee, laat maar. Ook is voorspeld dat een 2e bevalling nog sneller zal gaan, dus wat wil ik nog meer?

    Ben heel blij het in elk geval zelf geprobeerd te hebben (en ban natuurlijk heel blij dat het ook gelukt is). Het schijnt voor het kindje ook beter te zijn wanneer hij/zij weeen heeft meegemaakt, ipv van het ene op het andere moment uit je buik 'geplukt' te worden. Ik lag in een ziekenhuis wat erg pro-stuitbevalling is, en volgens mij zijn die er niet heel veel (te merken aan de verhalen op bijvoorbeeld deze site). Ik prijs mezelf er gelukkig mee!
     
  16. alice

    alice Fanatiek lid

    16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Mijn beeb ligt ook in onvolkomen stuit en ligt al zo sinds de eerste echo in week 17. Ze hebben tegen mij gezegd dat de baby nog wel uit zichzelf kan draaien tot week 36...dus vindt het wel beetje vroeg in jouw geval. Heb ook een strakke buik. Ik heb vorige week de draaipoging gehad (pijnlijk! en heel naar die weeenremmers) maar helaas mislukt. We moeten as vrijdag eruit zijn wat we doen...stuitbevalling of ks. In het ziekenhuis zijn ze heel erg pro-stuitbevalling. wij gaan denk ik toch voor ks.

    Veel succes meid.....wie weet draait je kleintje nog wel..hoop het voor je!

    xxx
     
  17. kat

    kat Fanatiek lid

    21 mrt 2006
    1.402
    2
    0
    Bij ons lag ze ook met de 20 weken echo in stuit en met de pretecho van 26 weken ook (onvolkomen stuit)
    Nu kan het toeval zijn dat ze net met de echo´s in een stuit lag, maar volgens de verloskundige ligt ze nog steeds met haar kontje naar beneden.

    Maar aangezien ze idd. nog kunnen draaien, maak ik me nog niet al te druk.
     
  18. Angeltje24

    Angeltje24 Bekend lid

    22 nov 2006
    536
    1
    18
    Wat mij trouwens opvalt dames..is dat de meeste stuitliggingen over het algemeen meisjes zijn! :D Teminste als ik de berichten voor dit topic lees..en tevens ook verhalen lees op internet...

    Zijn wij dan echt van die dwarsliggers? 8-[ :)
     
  19. Pipo

    Pipo Actief lid

    7 jul 2007
    159
    0
    0
    Bij mij ist geen meisje! :)
     
  20. mamavanmerijn

    mamavanmerijn Actief lid

    12 okt 2006
    298
    1
    0
    nee hoor die van mij (weliswaar een dwarsligger, geen stuit) is toch echt een ventje
     

Deel Deze Pagina