Ervaringen met amoxicilline (antibiotica)?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mikki77, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn zoon heeft nu een week keelontsteking met koorts erbij. Gisteren heeft de huisarts antibiotica voorgeschreven. Amoxicilline heet het. Nu zit ik eens wat ervaringen op internet te lezen en lees ik allemaal verhalen van mensen die er gigantische uitslag en zwellingen van kregen omdat ze er allergisch voor bleken te zijn.
    Nu is het natuurlijk wel zo dat mensen eerder geneigd zijn om een negatief verhaal op internet te zetten dan een positief verhaal, dus ik wilde aan jullie ook even vragen: wie heeft er ervaring met amoxicilline? Had je kind last van bijwerkingen?

Ik overweeg nu ernstig om er meteen mee te stoppen. Zoon is sinds vandaag ineens koortsvrij (of misschien komt dat wel al door de ab??) en ziet er stukken beter uit. Misschien moet ik hem gewoon op de natuurlijke manier uit laten zieken. Ik ga ook nog wel even de dokter bellen, maar ben ook benieuwd naar ervaringen hier.

2. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    Mijn dochter heeft nu denk ik alweer de 6e kuur gekregen in haar korte leventje.
    Ook die amoxicilline, 3 ml 3x daags. Ze heeft weer een virusje opgepikt en had gister al de 4e dag koorts (39,6).
    Zij heeft vandaag ook plotseling geen koorts meer. Ik snap helemaal dat jij ook gaat twijfelen of het wel nodig is, maar het is juist belangrijk om een kuur af te maken. Anders knapt je kindje niet helemaal op en zou de keelontsteking naar longontsteking over kunnen gaan.
    Mijn dochter heeft nooit last van bijwerkingen gehad. Als dat wel zo is dan merk je dat meteen na de 1e keer geven wel.

Succes ermee en beterschap voor je kindje!

3. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Finn heeft hiervan al meerdere kuren gehad, en geen bijwerkingen van gehad...behalve diarree...tijdens de kuren knapte hij altijd snel op

4. lieve sophie

lieve sophie Actief lid

3 mrt 2009
    299
    0
    0
    onze zoon nu 6 maanden kreeg toen hij 5 maanden was ook een kuurtje 3 maal daags 3ml een week lang.ivm luchtweg infectie. Geen bijzonderheden sloeg gewoon goed aan. laat je niet ongerust maken door dingen op internet maar hou goed je zoontje in de gaten zie je vreemde dingen bij hem gelijk huisarts waarschuwen

5. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Mijn zoon heeft het ook gehad, totaal geen bijwerkingen gehad van de AB. Iets meer poepen.

Zou zeker niet stoppen, aangezien je kleintje al heeft gehad. Je moet een kuur nooit eerder afbreken.

En lees er niet teveel over. sommige mensen gaan al bijna dood van een paracetemol ( bij wijze dan he....)

6. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ja jullie hebben helemaal gelijk hoor! Internet is geweldig, maar soms moet je gewoon even niet googelen ;)

Ik heb net ook de apotheek gebeld (ha was niet bereikbaar) en die geven ook aan dat bijwerkingen niet vaak voorkomen, en dat ik de kuur zeker moet afmaken omdat hij anders nog zieker kan worden. Dat keelontsteking kan overgaan in longontsteking wist ik trouwens niet, en is gezien zijn gevoelige luchtwegen zeker een risico.

Tis toch wat met die kinders...dit soort dingen zijn killing voor een overbezorgde moeder.

7. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Mikki,

Sid kreeg ook dezelfde antoibiotica, en dat is heel goed gegaan! Ze voelde zich meteen stukken beter na 2x te hebben gekregen.. Wondermiddel noem ik het maar ;) we hebben geen last van bijwerkingen gehad, dus zoek nou geen verhalen op het net.. de dokter zei dat deze zelfs beter was dan de vorige die ze voor kinderen altijd uitschreven!

maar dat er mensen alergisch voor zijn klopt, mn manlief is er ook alergisch voor, en ik heb 'm ook nog laten proeven :p

8. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Beter overbezorgd dan dat je je kindje laat lopen & zo erg er aan toe is dat zelfde de huisarts je de wind van voren geeft (zelf gelukkig geen ervaring mee ;))

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie heeft het ook gehad, en geen last gehad van bijwerkingen.

Het is met die (en andere ) AB, dat sommige mensen er allergisch op reageren. Vaak uit zich dat in huiduitslag. Maar zolang je daar niks van merkt bij je kindje, is dit dus een prima medicatie.

Je kunt beter ook niet zomaar stoppen met AB, je moet de kuur echt afmaken. Anders kunnen bacterieen resistent worden, en kom je er nog moeilijker vanaf.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou zeker niet zomaar stoppen met antibiotica, grote kans dat het nog niet alles gedood heeft en je dus van voren af aan moet beginnen.

Ik zelf ben ook allergisch voor amoxicilline dus je kunt je voorstellen dat ik behoorlijk terughoudend was toen Kylian dit vorige maand voorgeschreven kreeg.
    Zowel de dokter als de apotheker vertelden mij dat dit niet hoefde te betekenen dat Mr K hier ook zo op zou reageren.

En dit klopte hij heeft een kuur van een week gehad en nergens geen last van gehad.

11. Skye

Skye Niet meer actief

Hier gigantische luieruitslag gehad! Maar dat wist ik al van te voren, dus ben gelijk gaan smeren en zo is het toch nog redelijk gegaan!

12. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Mijn zoon is dus wel allergisch voor deze antibiotica. Hij kwam helemaal onder de rode bultjes en vlekjes te zitten..Dit openbaarde zich pas in de laatste dag van de kuur, dus kon ook niet eerder stoppen ofzo..Na het afmaken van de kuur, was de uitslag na ongeveer 2 dagen weer verdwenen. Al met al viel het allemaal wel mee...

Er is een aantekening van gemaakt bij de huisarts en hij krijgt voortaan een ander soort...

13. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ook hier al meerdere malen een dochter die het gehad heeft.
    \Geen bijwerkingen, ondertussen neemt ze het zelf, en ze knapt er vlot van op.

14. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    EspaƱa
    Sorry heb niet alle reacties gelezen, maar hier heeft het meerdere malen goed gewerkt.
    Het is niet verstandig met AB te stoppen voor de kuur af is, zo heeft het niet het gewenste effect (hier zie ik de 2e dag meestal ook al verbetering) en bouw je resistentie op. Als hij allergische symptomen heeft zou je uiteraard in overleg met ha wel moeten stoppen.

15. Moby

Moby Actief lid

15 mrt 2007
    476
    0
    0
    Mijn dochtertje heeft het ook gehad nav dubbele oorontsteking en keelontsteking. Sochtends begonnen en begin van de avond onder de uitslag, bulten en giga jeuk.
    Gelijk moeten stoppen ermee en die avond hebben we nog andere gekregen waarop ze niet reageerde en zalf voor de uitslag/jeuk.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn dochter heeft amoxilline 4 maanden (!) lang gekregen als onderhoudsdosis... en dat waren de eerste vier maanden van haar leven. Nooit last van gehad, ging prima.

Onderbreek nooit een antibioticakuur (behalve bij allergische verschijnselen)

17. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ik heb die wel eens gebruikt bij de kinderen, nooit bijwerkingen gehad

18. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Gewoon door gaan met de kuur zolang hij geen roodheid/jeuk krijgt.
    Diarree is bekende bijwerking van amox en relatief onschuldig.
    Het is trouwens aan te raden om een pro biotica als bv yakult te gebruiken tijdens/na de kuur.
    Mijn dochter heeft een keer of 10 amox gehad, 4x ciprofloxacine, 2 x nitrofurantoine en nu alweer ruim een jaar dagelijks onderhoud dosering cotrimoxazol en eigenlijk nooit ergens een allergische reactie op gehad.

19. Heel76

Heel76 Actief lid

15 jul 2006
    266
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben een van die mensen die allergisch is voor amoxicilline en heftige zwellingen krijg.
    Zowel zoon als dochter hebben kuren gekregen en nooit ergens last van gehad.

Zoals anderen al zeiden, niet zomaar stoppen met de kuur. Bel anders even je huisarts als je het toch niet helemaal vertrouwt.
    Beterschap in ieder geval
    Gr Heel76

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

De oudste heeft tijdens zijn vele oorontstekingen altijd Amoxicilline gehad, en alle keren reageerde hij er erg goed op.
    Knapte snel op, geen allergische reactie. Alleen wat dunne, zure poep. Dus de billen goed insmeren.

Beterschap met je kleine!

Deel Deze Pagina