Voeding baby 4,5 mnd

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door fl01, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fl01

fl01 Actief lid

28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik geef nog volledige borstvoeding, onze dochter is nu 4,5 mnd. Nu drinkt ze 6x per dag. Als ik moet werken dan drinkt ze afgekolfde melk, 3x zo'n 150ml. We maken ze om 23.00 nog wakker voor een voeding en dan slaapt ze tot ca 6.30 (toevallig net 1,5 week maar tot 5 uur..).
    Nu was ik op het consultatieburo en was ze iets minder aangekomen dan zou moeten. Volgens hen zag je rond die leeftijd wel vaker een dipje als je borstvoeding geeft. Maar zij zei dat ze eigenlijk met 4 voedingen wel zou moeten kunnen, maar is dat niet heel weinig? Hoeveel zou ze dan per keer moeten drinken, want echt veel meer dan 150 ml krijgen we er met een flesje niet in (aan de borst kunnen we natuurlijk niet meten..)
    Heeft het toevoegen van rijstebloem zin om langer door te slapen of is dit alleen maar om de melk dikker te maken?

2. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Houd je ook een groeicurve bij via borstvoeding.com? Want als je zegt "iets minder" dan zou ik me niet zoveel zorgen maken. Toevallig is er nu een topic over "groeien op bv of fv" en daarin is het ook al een aantal keer gezegd dat bv kindjes tot een maand of 4 GEMIDDELD harder groeien dan fv kindjes, en dat het daarna omdraait, dus helemaal niet gek dat ze ineens niet meer voldoet aan de curve van het CB.
    Onze zoon kreeg op die leeftijd nog 5 voedingen en ik denk dat veel dames hier dat al weinig vinden ;). Dus laat je niets wijsmaken, lekker laten drinken! Wij maakten hem ook wakker om 23.00, zolang jij je daar prettig bij voelt, zou ik dat dus gewoon blijven doen. Het CB kan wel willen dat ze doorslaapt van 19 tot 7, maar er zijn volgens mij meer kindjes die dat niet doen dan wel.. En als je kleintje niet meer dan 150 ml wil uit de fles, dan kan je haar nou eenmaal niet dwingen! Over de rijstebloem, nooit gebruikt, maar volgens mij heeft dat weinig zin als het om doorslapen gaat.

Veel succes en volg je gevoel!

3. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    4 voedingen voldoende!? :$ Dat is een flesvoedingsadvies en hét recept om af te bouwen...:(

Rijstebloem heeft geen enkele voedingswaarde en zorgt er alleen maar voor dat je kindje
    a. eerder vol zit
    b. minder drinkt
    c. jij minder melk aan maakt

en dan snap je de vicieuze cirkel wel...:cool:

Inderdaad lekker op verzoek aanleggen en eventueel op vrije dagen wat extra vaak om je productie op peil te houden als je het idee hebt dat het wat minder is. (Een dagje met max. 2 uur ertussen, zelf een regeldagje inlassen dus.)

(Mijn dochter is net zo oud en krijgt soms wel tien voedingen op een dag, de ene wat langer en de andere wat korter. Jij neemt toch ook wel eens alleen een kop thee? ;))

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.262
    10.950
    113
    4 voedingen per dag? Lijkt me wel heel weinig! Dan zou je kind nog minder eet/drinkmomenten dan een volwassene hebben! Mijn meisje is nu 3,5 maand maar wil overdag nog elke drie uur drinken, en s ochtends en s avonds nog wel wat vaker! Soms slaapt ze wel een uurtje of acht, negen door, soms ook niet. Zie haar nou niet in een maand haar voedingen halveren.

In de baby doos zat een zakje rijstebloem met vanillesmaak. Papa en mama vonden t eigenlijk best lekker in een glas (koe)melk, maar vanille-aroma voor een 4 maanden oude baby... Seriously???

5. fl01

fl01 Actief lid

28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Fijn deze reacties, die bevestigen mijn gevoel wel. Dus we gaan lekker zo door, 4 voedingen leek mij ook wel erg weinig.
    Ze was net iets minder aangekomen dan de groeicurve laat zien, maar volgens mij niks om zorgen over te maken. Ze is hartstikke vrolijk en ziet er goed uit! (alleen verkouden sinds ze naar de opvang gaat, eerst alleen snotteren, nu ook hoesten..)

6. fl01

fl01 Actief lid

28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Trouwens wel een goede tip, die groeicurve via borstvoeding.com!

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Raar advies als ze al minder is gegroeid. Daar hoef je je natuurlijk geen zorgen over te maken maar niet gaan afbouwen hoor!
    Hier drinkt ze een keer of 7. Oudste dronk met 4 maanden 5x maar met 6 maanden weer 8x ;)

8. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Wel vreemd advies, maar mijn mannetje van ruim 4,5 maand komt uit zichzelf nog maar 4x per dag om voeding, helaas, kan ik wel zeggen, want mijn borsten staan dan soms echt op knappen. Hij drinkt uit de fles zo'n 225 ml per keer. Vindt zelf 4 voedingen dus niet zo gek, maar wel de opmerking van het cb over het aantal voedingen, terwijl bij bv juist het voeden op verzoek zo belangrijk is voor het in stand houden van je productie

9. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wat een raar advies. En die groeicurve, pf.
    Je kunt beter naar de plasluiers kijken en naar de tevredenheid van je kleintje. Als dat goed is, kun je vaak met je blote ogen ook nog wel zien of ze goed groeit of niet. Als je kind ineens erg mager wordt terwijl ze niet beweeglijker geworden is snap je zelf ook wel dat er iets aan de hand is.
    Als zo'n lijntje van een curve een beetje afwijkt, tja.

10. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Mijn dochter komt nog steeds 7 à 8x per dag. Ze krijgt bij de opvang steeds 2x gekolfde melk en 1x fv, 150ml. (Ik krijg nog niet genoeg gekolfd). Ze drinkt d'r fles altijd leeg dus ik wilde 180ml gaan proberen. Dat heb ik geweten; ze spuugde alles onder! In golven kwam t eruit... Dus toedeledokie, het zal me wat. Ik geef haar gewoon op verzoek en max 150ml in de fles. Ze is absoluut niet te zwaar, prima toch. En wat t CB wil, is een gemiddelde. Maar mijn kind is niet gemiddeld dan, geen één kind toch echt? ;)

11. Marley

Marley Bekend lid

2 jun 2011
    598
    37
    28
    Wat een verschillen, mijn zoontje is ook 4.5 maand en afgelopen week op het cb hadden ze aangegeven dat ik beter 5 keer kon voeden ipv 4 keer. 4 keer vonden ze echt te weinig.. Wat gek he!

Deel Deze Pagina