hartvormige baarmoeder

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door misslizzy, 25 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misslizzy

misslizzy Bekend lid

12 sep 2008
    510
    0
    0
    amersfoort
    Hai
    Ik heb vorige week mijn 20 weken echo gehad en met onze kleine was alles goed. Nu bleek alleen dat mijn baarmoeder hartvormig lijkt te zijn. Het kindje zat met opgetrokken knietjes in een deel van de baarmoeder (het hoofdje naar boven en de voetjes in de punt als je aan een hartvorm denkt) Nu lag het vruchtwater aan de andere kant. Mijn moeder heeft een dubbele baarmoeder gehad en nu vraag ik me af of ik me zorgen moet maken. De echoscopiste zei wel dat ze even de verloskundige ging raadplegen maar daar hoef ik pas weer eind mei naar toe... voelt een beetje onzeker allemaal. Kun je me iets meer info geven over die afwijkende vorm en de evt. gevolgen daarvan? Alvast enorm bedankt.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi MissLizzy,

een hartvormige baarmoeder geeft een grotere kans op een stuitligging. Ook zien we vaker dat vrouwen tijdens de bevalling extra wee-stimulerend middel nodig hebben omdat de baarmoeder niet de ideale vorm heeft om goed samen te trekken. Meestal hebben vrouwen er dus tijdens de zwangerschap geen last van en wordt er op het laatst extra op de ligging gelet en bij de bevalling op goed vorderen van de ontsluiting en uitdrijving. Soms hebben vrouwen een hele mooie bevalling gehad en komen ze er pas later achter dat hun baarmoeder een andere vorm heeft, dus het wil niet zeggen dat het niet normaal kan gaan allemaal. Het is dus afwachten voor nu, want over het algemeen wordt er niet direct een consult bij de gyn voor geadviseerd, al verschilt dit per regio.

Groetjes Brigitte

3. misslizzy

misslizzy Bekend lid

12 sep 2008
    510
    0
    0
    amersfoort
    Hoi Brigitte,
    Bedankt voor je reactie. Nu voelt het iets prettiger om tot eind mei te wachten op de reactie van mijn eigen verloskundige. Je geeft helder aan wat er wel en niet kan gebeuren dat is fijn. Voor mij nu de taak om gewoon positief te zijn en af te wachten hoe de rest van de zwangerschap verloopt.
    Groetjes
    Misslizzy

Deel Deze Pagina