http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/269680-rhesusfactor.html#post9688158 Aan de hand van bovenstaande topic wil ik toch wat meer informatie vragen over mijn bloedgroep A-negatief. De gyn. gaf vrij weinig uitleg, dus vandaar. Het enigste wat ik zo'n beetje weet is dat ik met 30 weken een prik krijg. Maar... -Wat het is? -Wat het risico ervan is? -Waar die prik voor is? Dat weet ik allemaal niet, gewoon wat info dus.. Nou zag ik op internet bijv. ook nog dat als een grote hond tegen je aanspringt of als je van de trap valt, je ook zo'n prik moet, klopt dat? Alvast bedankt voor de info! Gr. Carlien
Hallo Carlien. Vervelend dat je gyn zo weinig uitleg geeft. Met betrekking tot de rhesus factor negatief gaat het een en ander veranderen. Per 1 juni ik zal beide uitleggen. Het is nu zo dat bij 30 weken word gekeken of jij geen antistoffen aanmaakt tegen het bloed van de baby, hier is ook bij het eerste bloed prikken naar gekeken. Dat word bij iedere zwangere gedaan bij het 1e bloedonderzoek. Je krijgt bij 30 weken ook een prik, noemen wij anti-d. Dit krijg je om als er bloedcontact tussen jou en de baby optreed, antistoffen tegen het bloed van de baby aangemaakt kunnen worden, en om deze te vernietigen krijg je anti-d. Dan word er na de bevalling,na het afnavelen, bloed afgenomen via de navelstreng daarin word gekeken of de baby negatief of positief is. Is die kleine negatief krijg je geen spuit en bij positief wel. Per 1 juni veranderd het een beetje. Dan word er bij 27 weken bij de zwangere bloed afgenomen, die rhesus negatief zijn, om te kijken wat de baby voor rhesusfactor heeft, uit onderzoek is gebleken dat we dit uit het bloed van de zwangere kunnen halen. Is de baby positief krijg je anti-d bij 30 weken en na de bevalling, blijkt uit jou bloed dat de kleine negatief is krijg je geen anti-d. Anti-d mag gewoon in de zwangerschap. Je krijgt anti-d om te voorkomen dat je antistoffen aangaat maken. Dit kan problemen geven bij een volgende zwangerschap en bij een bloedtransfusie. Als je van de trap valt en je komt op je buik terecht moet je contact opnemen met je verloskundige of gyn, want je hebt dan kans op bloedcontact tussen de baby en jou en dan willen ze dat onderzoeken. Ik hoop dat je vragen beantwoord zijn, anders horen wij het graag. Groetjes Ineke.
Hoi, Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik had nog niet eerder gereageerd, omdat ik eerst wat informatie wou inwinnen, ook bij de familie. Mijn moeder is een rhesusfactorbaby kwam ik bijvoorbeeld achter, die heeft ook bloedtransfusies gehad. Zij is dus positief, mijn vader daar in tegen is hetzelfde als mij, ook A-negatief. Bij mijn moeder in de familie komt dit wel vaker voor en ook met die spuiten en het wegbrengen van het bloed uit de navelstreng enzo. Nou had ik nog wel een paar vragen: - Moet mijn man nou ook nog geprikt worden? Want daar weet ik de bloedgroep niet van. - Ik heb anderhalf jaar geleden een mk gehad, met daarop volgend een baarmoederontsteking. Kan ik daarmee ook bloedcontact hebben gehad, zodat ik antistoffen krijg? En wordt daar automatisch ook op getest bij 12 weken? - Voor die spuiten ben ik ook een beetje bang. Kan deze ook nog bijwerkingen hebben? Waar ik bang voor ben is een anafylactische shock, ik heb dit ook gehad bij een griepspuit. Ben allergisch voor eiwitten. En ook al een slechte ervaring met Primerian (zetpil voor de maag) en Klacid SR (antibiotica), hiervan werd ik spastisch en moest ik een paar dagen aan diazepam. Ik ben dus niet bepaald gek op medicijnen. Nou heb ik wel altijd een epipen bij de hand, ook omdat ik allergisch ben voor vis en schaaldieren en wespen. Maar beter is toch wel voorkomen, want adrenaline is ook niet bepaald goed. Mijn gyn. heeft het trouwens niet over die verandering gehad, die zei gewoon dat ik een spuit kreeg met 30 weken. Terwijl ik toch wel pas na juni 30 weken ben. (Was gelukkig trouwens niet de gyn. waar ik normaal onder behandeling sta, dus ik vraag het haar nog wel een keer.) Dit waren mijn vragen over rhesus. Verder heb ik nog wat vragen over een gespannen baarmoeder (daarvoor heb ik ook een inwendige echo gehad). Kan die ook in dit topic stellen of moet ik dan een nieuw topic openen? Gr. Carlien
hoi je man hoeft geen bloed af te laten nemen. Als je na die miskraam antistoffen op zou hebben gebouwd was dat in je bloed dat is afgenomen bij12 weken te zien geweest. Vraag even na bij de gynaecoloog of die bijwerking ook bij dit vaccin bekend is. Ik heb er nog nooit van gehoord, griepvaccin is anders, dat heeft eiwit nodig bij toedienen, maar anti-d volgens mij niet. Ik weet niet of het overal al per 1 juni wordt ingevoerd, anders krijg je die spuit gewoon bij 30 weken, dat kan geen kwaad. Mirjam