Graag zou ik advies willen over de volgende situatie. Ik zit er echt mee in mijn maag. Mijn peuter is ziek, mijn man is ziek en alle achterban (opa's en oma's) zijn ziek. Ze hebben allemaal hetzelfde: erg verkouden (veel snot) en ernstige hoestbuien. (het verschilt in de mate, zo kan mijn man wel werken, maar mijn peuter is echt ziek bijvoorbeeld). Wel hebben we allemaal hierdoor hebben een groot slaaptekort (nachtelijke hoestbuien en overgeven). We zijn al meerdere keren bij de huisarts geweest. Kinkhoest is uitgesloten. Antibiotica al gehad, niet gewerkt. We kunnen enkel volhouden en uitzieken volgens de huisarts. Zoals ik al zei hebben opa en oma het nu ook, dus die kunnen ons ook niet meer ondersteunen dan ze al doen. Zijn zelf ook moe en ziekig inmiddels. Nu ben ik dus 39 weken zwanger... Ik ben als de dood dat ik als laatste straks ook aangestoken wordt en ziek ben tijdens de bevalling en de kraamtijd. Maar ja...ik moet toch voor mijn peuter zorgen en de rest om me heen is dus ook ziek..dus ontwijken kan ik het niet. Ik zorg al voor optimale handhygiene en hygiene in huis. Ik slik extra vitamine C. Maar wat kan ik nog meer doen? Mijn moeder suggereerde om elke dag, de hele dag een mondkapje voor te doen. Is dit inderdaad aan te raden? Ik vind dat best heftig. En wat als ik inderdaad ziek ben, of als ik niet ziek ben maar de rest van mijn gezin wel, wanneer de baby geboren is? Mogen zij de baby dan wel zien/aanraken? Wat voor maatregelen moet ik dan nemen? Ik maak me er echt zorgen om, om de gezondheid van de baby.
Goedenavond, wat vervelend dat iedereen om je heen ziek is. Ik vind dat je al goede voorzorgsmaatregelen neemt, meer kan je niet doen. Een mondkapje is echt niet nodig. Als je helaas ook de griep krijgt, is de kans groot dat je het virus nu al bij je draagt. Indien je ziek wordt, zie je vaak dat de bevalling nog even op zich laat wachten totdat je voldoende aangesterkt bent. Als het kindje geboren is en de rest is nog ziek, dan is het kindje vaak nog beschermd door de antistoffen die het kindje van jou gekregen heeft via de placenta. Besluit je ook borstvoeding te geven, dan krijgt het kindje ook via de voeding antistoffen binnen. Ik zou wel opletten dat er niet in het gezichtje van de baby gehoest wordt en goed hygiëne hanteren (zoals handen wassen). Dus kijken kan geen kwaad, met aanraken en knuffelen zou ik iets voorzichtiger zijn. Succes en ik hoop dat je familie snel weer beter is! Groetjes Monique