15 maanden en straffen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Luvv, 18 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Hoe kan je een kindje van die leeftijd straffen? Onze dochter is erg ondeugend. Als ik r wil straffen zeg ik: nee! Dat mag niet! En haal haar bv weg bij de desbetreffende plek. Ik pak r soms stevig vast en zet r dan op een andere plek neer. Het probleem is alleen dat ze lacht als ik dit doe en het volgens mij dus als een grap ziet. Ze gaat er dan vaak ook meteen weer heen. Heeft iemand tips hoe ik haar duidelijk kan maken als iets niet mag? Vind t heel lastig op deze leeftijd en vraag me af of ze t wel helemaal begrijpt.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Op die leeftijd werkte negeren nog heel goed. Even duidelijk zeggen dat het niet mocht. En dan heel even alleen zetten. Was hij op schoot aan het knijpen, ging hij bijv op de grond. Probeerde hij een kastje op te maken. Oppakken, verderop in de kamer zetten, en vervolgens doorlopen.

Mijn jochie was daar erg gevoelig voor. Met 30 seconden kon ik er wel weer heen, en even een knuffel geven en klaar.

Maar op die leeftijd is herhalen ook wel een ding.. Gewoon blijven nee zeggen en wegzetten..

hopelijk vind je ook zo'n makkelijk trigger ;)

3. Mayon

Mayon Niet meer actief

Als ik haar wegzet (na goed duidelijk uitleggen) kijk ik haar wel even strak aan (haha als dat lukt) meestal gaat ze dan boos grommen en om zich heen slaan. Dat gaat vanzelf over maar de bedoeling snapt ze wel volgens mij.

4. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    hier is het na 3x in de box! dit is niet altijd straf voor hem, want die mafketel speelt er nog graag in:D

5. Bri

Bri Niet meer actief

Wat je beschrijft is idd heeeeel normaal op die leeftijd. Vermoeiend ook, maar ja.
    Straffen lijkt me weinig zinvol. Blijven herhalen; nee, dat is niet voor jou (of wat voor zinnetje je ook gebruikt) en handje weghalen of kindje even ergens anders neerzetten.
    Zij zien het nu als een spelletje en gaan het juist doen om te kijken of je dan weer zo leuk reageert.
    Er komt een moment dat ze gaan begrijpen dat nee betekent dat ze iets niet moeten doen. tot dat moment is het een kwestie van honderden keren herhalen. Overigens is madame erg pittig en kan ook nogal driftig reageren (lees: stampvoeten, gillen of juist adem inhouden tot ze paarsig wordt) als ik haar weghaal van iets waar ze niet aan mag komen.

Overigens beginnen we nu met onze jongste (14 mnd) met een mini-timeout dat ze even op de trap (in de hoek van de woonkamer) moet zitten als ze 'stout' doet. Dit is niet zozeer naar haar toe, maar als signaal aan haar 3 jaar oude broer, dat zusje niet alles mag wat hij ook niet mag.

Dat wat ik hierboven heb beschreven (nee, dat is niet voor jou) hebben we ook consequent met haar broer gedaan en hij heeft het echt goed geleerd (dat hij niet aan planten mag komen, of aan de oven terwijl het lichtje aan is, of aan de radio). Ik geloof dus echt in die methode.
    Zorg ervoor dat er in de kamer maar weinig dingen zijn die niet mogen, en wees heel consequent op die dingen die er wel blijven die niet mogen.

6. misa

misa Niet meer actief

Is heel logisch, ze kunnen dat nog niet goed begrijpen. Wel nee zeggen, maar vervolgens iets anders aanbieden. Dat kan nog wel eens helpen. :)
    En vol blijven houden...

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier zeg ik ook 'nee', doe ik meestal 2x en als ze het weer doet, haal ik haar er bij weg en zet ik haar ergens anders neer.
    Meestal werkt het wel. Als ze het echt te bont maakt, zet ik haar even in de box maar dat is tot nu toe maar 1 of 2x gebeurd.
    Verder zit ze nl. nog wel gewoon in de box dus wil dat ook niet als strafplek hebben eigenlijk.

8. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Echt straffen doe ik hier nog niet hoor. ;)

Een la in de huiskamer daar is ze stapelgek op daar zitten foto.s in en die probeert ze elke keer weer leeg te halen.

Dan zeg ik nee nee en doe de la dicht doet ze het niet loop ik er naar toe ik leg de foto terug en doe samen met haar het la tje weer dicht. En dan zit ze nee nee met een bigsmily haha.

Maar ze blijft er van af.

Ik moet bekennen TOT nu toe luisterd ze redelijk! Weet dat kan op de een of andere dag veranderen maar gewoon conseqent nee doen als het nee is voor de rest voor al veel humor gebruiken tijdens het opvoeden.

Een glimlag werkt vaak beter dan straffen tot nu toe hier dan!

;)

Heb het nu over dochterlief hoor.

De oudste heeft natuurlijk al wel eens straf gehad haha. ;)

9. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Heb ook geen gouden tip maar als jij iets hebt wat helpt GIL DAT DAN FF NAAR MIJ IN EEN PB DANK U ... sterkte ... neee neee dat geknik van hem heerlijk ik schiet er steeds inwendig mee in de lach!!!

10. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Na een paar keer waarschuwen zeg ik altijd tegen mijn zoontje: en nu moet je even op je billen zitten! Dan pak ik hem op en zet hem 2 meter verderop op neer (op zijn billen).
    Slaat nergens op, maar mijn zoontje is diep onder de indruk, haha.
    Soms rent hij snel weg als ik hem dan wil oppakken....

Deel Deze Pagina