Hallo, Onze dochter van 1 wil aan tafel graag eten wat wij eten. Ze wil niet van haar eigen bordje eten, maar van het bordje van mij of van mijn vriend. Met drinken idem dito. Uiteraard gaat dit soms niet vanwege bijv. pittig of te zout eten. Als we weigeren dan wordt ze boos en gaat ze huilen. Als we van haar eigen bordje aanbieden draait ze als een kleine diva haar hoofd weg. Ook als ze rustig zit te spelen en ik drink even een kopje koffie dan komt ze via de meubels aan gewaggeld, want dat moet het dametje ook hebben natuurlijk. Ik probeer mij er niet te druk over te maken, maar soms dan is het toch een enorme beproeving voor je geduld. Heeft iemand nog tips? We proberen haar al zoveel mogelijk aan te moedigen en af te leiden.
Even boos zijn en huilen mag toch best? Dat is voor haar de enige manier waarop ze kan laten merken dat ze het ergens niet mee eens is. Ik zou haar 'gewoon' altijd van haar bord laten eten en als ze toch iets van jullie krijgt, dan op haar bord leggen. Zodat ze weet dat dat de bedoeling is. Duurt vaak wel even voordat ze het snappen, zeker op deze leeftijd, doorzetten dus. En soms is het inderdaad een beproeving van je geduld, maar helaas zit er vaak toch niets anders op...
Tsja, dat zij ook iets wil als jij koffie zit te drinken vind ik niet zo raar eigenlijk. Als je haar een bekertje water en wat fruit geeft op datzelfde moment, is ze dan tevreden? Onze zoon (14 maanden) eet al maanden volledig met de pot mee. We proberen niet bremzout te koken (maar ook niet zoutloos), maar pittige dingen zijn geen probleem - chilli con carne is een favoriet van hem... Als je aan tafel opschept, zodat ze kan zien dat jullie hetzelfde eten als zij, wil ze dan wel van haar eigen bord eten?
Hier ook eentje die al snel met de pot mee at, inderdaad wel zoutloos en voor een jaar ook zo min mogelijk kruiden, maar daarna steeds meer gewoon met ons mee (hier is nasi grote favoriet).
ja ik vind het ook niet zo gek, zeker met eten. Ik zou gewoon alleen dingen eten die zij ook mag. Dat is toch niet zo lastig. Zelfs ons zoontje van 6 maanden eet al 6 van de 7 dagen met de pot mee. Alleen van het weekend met pizza natuurlijk niet. En hij krijgt nog geen zout, alleen groenten, aardappel en pasta.
Als wij iets eten wat hij niet mag, eet ons zoontje iets waarvan ik weet dat hij het heel erg lekker vindt. Dan vraagt hij nauwelijks iets van mijn bord. Maar moet wel zeggen hij eet eigenlijk gewoon alles mee tegenwoordig. En als hij het echt niet mag en hij wordt boos, dan is dat maar zo. Hij kan niet altijd z'n zinnetje krijgen.
Hier helemaal precies hetzelfde! Alleen die van mij is 14 maanden. We proberen nu zo veel mogelijk te eten wat ze ook kan en mag eten.... Maar net als vanavond eten wij shoarma (doen we bijna nooit) dus hebben we haar vantevoren een potje en een toetje gegeven. Daarna bij haar op haar bord een stukje brood en een stukje vlees gelegd, dit ging prima. Met koffie of een wijntje gaat het hier ook zo hoor, dan geef ik haar der beker aan, maar die gooit ze weg dan. Sinds kort levert dit dus 'diva'gedrag en driftbuien op, mijn lieve kleine mopje wordt groot!
Ik zou jullie avondeten erop aanpassen. Ik vind het niet meer dan logisch dat ze hetzelfde wil. Qua drinken zoals koffie en cola hebben ze pech. Sap of thee mag ze natuurlijk gewoon meedrinken.
Hier het zelfde, wij scheppen ons eten op aan tafel en als ik koffie drink krijgt zij een beker water met een lepeltje. Want als ik al koffie ga zetten roept mevrouw 'die! thee!' dus ja we komen er niet onder uit
Nee is nee (en jammer dan) en... Wij eten wat een dreumes ook kan eten. En die enkele keer dat we iets anders willen we eten, eten we nadat het kind in bed ligt. Gekruid is hier geen belemmerin, we voegen geen zout toe etc. We drinken aan tafel wa. of melk/yoghurt .
Hier hetzelfde... Ze eet dus gewoon met ons mee! Iets anders pikt ze gewoon niet meer, zelfs als we haar foppen door haar eten van ons bord te geven, heeft ze dat na 1 hapje haarfijn door! Moet ze al een keer wat anders eten dan krijgt ze dat voordat ons eten op tafel staat. Met koffie drinken etc moet ik ook zorgen dat zij wat krijgt, maarja het is toch ook lullig als zij dan niks krijgt? Wel is er hier verschil tussen grotemensenkoekjes en kinderkoekjes, maar gelukkig levert dat geen problemen op. Wij koffie, zij haar eigen beker met diksap of water.