Mijn vriend en ik zijn alvast een beetje het kostenplaatje aan het opmaken voor als ik zwanger raak Nu kwamen we op het onderwerp kinderopvang. Wij zouden ongeveer 2,5 dag kinderopvang per week nodig hebben maar zitten een beetje de dubben over gastouderschap (wederzijdse opa/oma en opa) of de kinderopvang... We zijn eigenlijk benieuwd wat voordeliger is en wat het allemaal ongeveer kost (verschillende websites worden we ook niet veel wijzer van :x). Wie maakt ons ietsje wijzer? P.S. vandaag nog de koppen gelezen "kosten kind worden onderschat"? Nou dat stemt je ook lekker vrolijk...
Hoi hoi Ik denk dat je je onderwerp het beste bij het onderwerp kinderopvang kunt plaatsen. Maar ik wil je wel vertellen hoe wij het hebben: Ik werk in de zorg dus onregelmatige werktijden. Mijn schoonmoeder past de dinsdagen op als ik dan moet werken. De rest van de week (doordeweeks) gaat onze dochter naar een gastouder. Zij is van het bureau Raster. Mijn eigen moeder woont namelijk te ver weg om een dagje op te passen. Mijn ouders passen daarom vaak in het weekend op als dat nodig is, of s'avonds. Voor ons is kinderopvang niet haalbaar i.v.m. mijn werktijden. Vandaar dat wij dus een gastouder hebben en dit bevalt heel goed! Zij is erg flexibel. Ik hoef maar te bellen en ze kan oppassen. Maar goed de keus is voor iedereen natuurlijk anders!! En wat de kosten betreft: ik betaal zo rond de 200 euro per maand en krijg daar 160 van terug van de belasting. Dus dat valt ook mee. ( dat ligt wel aan hoeveel je verdiend enzo) Groetjes Jelisa
Dank je wel voor je antwoord! Het valt me op dat je nog best wel wat terugkrijgt zeg Maarja, wat je zegt; dat ligt aan hoeveel je verdient.. En wat betaal je aan die gastouder als ik vragen mag? O is er een forum "kinderopvang"?? Heb nog zo goed gezocht... Kan een moderator dit misschien omzetten ofzo? bvd
Hoi hoi, Ik heb met Raster een contract afgesloten voor 32 uur per maand. Meestal kom ik daaroverheen en ik betaal dus de ene maand meer als de andere maand ligt eraan hoeveel uur ik heb afgenomen. Het kan dus zijn als ik vaak over de uren heen ben gegaan dat ik aan het eind van het jaar de teveel betaalde uren terug krijg van de belasting. Of als ik minder heb gebruikt dat ik terug moet betalen. Maar ik betaal eigenlijk zelf niks aan de gastouder. Ik betaal die 200 euro aan Raster en die zorgt ervoor dat de gastouder een maandsalaris krijgt. Ik vind dat dus erg fijn geregeld zo!