Hoe weet je dat je bekken smal of breed genoeg is zodat de baby erdoor past of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Angel24, 6 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel24

Angel24 Actief lid

1 feb 2009
    253
    0
    0
    Hoi,

Hoe weet je dat je bekken smal of breed genoeg is dat de baby erdoor past?

Kan de gynocoloog of verloskundige hierop antwoord geven of kun je er ook zelf achterkomen?

Groetjes,

ANGEL24

2. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Het komt maar zelden voor dat het bekken van een vrouw te smal is. Ook al ben je slank dan zegt dat nog niks (ik ben altijd heel slank geweest en mijn kids kwamen allemaal super te wereld, de jongste zelfs met een armpje naast haar hoofd). Wel kan je een te stug bekken hebben (bijv als je veel paardgereden hebt). maar vooralsnog komt het zelden voor en als je je er zorgen om maakt moet je het even aan je vk vragen.

3. LaChickaa

LaChickaa Actief lid

16 mei 2009
    171
    0
    0
    Den Haag
    interessante vraag, mijn moeder is van 3 kids bevallen met een keizersnede vanwege een te smal bekken ivm veel paardrijden ;)

nu ben ik ook op mn 5e al begonnen, tot mn 16/17e dus ben heel erg benieuwd hoe ik uiteindelijk ga bevallen

gewoon maar afwachten we zien het wel :D

xxx

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Kunnen ze volgens mij niet vantevoren zien en het hangt ook van de grote van je kindje af. Je bekken past zich namelijk ook nog aan tijdens de bevalling.

Mijn zoontje was 10 pond en pastte niet, dit keer weer zwanger van een groot kindje en de enige aanwijzing dat het misschien niet past is dat het hoofdje nog niet goed ingedaald is. Maar dat hoeft ook niet perse tijdens een 2e zwangerschap,gewoon afwachten dus.

5. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

o meiden hier ben ik nou ook zo bang voor hé! Ik rijd al heel lang intensief paard. De laatste maanden niet meer natuurlijk. Ben ook super smal gebouwd...

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    @luna: wees daar nou maar niet bang voor, want het komt niet vaak voor! Ik ben trouwens helemaal niet smal gebouwd, dus dat zegt in elk geval niks.

Wist trouwens niet eens dat het met paardrijden te maken kon hebben, heb wel een jaar of 8 gereden.

7. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Mijn moeder had ook een te smalle bekken, maar ze moest wel gewoon bevallen. Bij de eerste ging het t moeilijkst. Ze was van voor naar achteren uitgescheurd en de bevalling duurde echt te lang waardoor ze naar het ziekenhuis moest. Toch hebben ze geen keizersnede gedaan, snapt ze nu nog niet.

8. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hoe smal je bekken is kun je echt niet van buien af beoordelen...

ik ben zeker niet smal en heb brede heupen ed. maar toch zijn mn bekken te smal. Ik heb paard gereden maar niet heel intensief (ong 2 jaar om de week een uurtje) Om daarachter te komen moet er een bekkenfoto gemaakt worden en dat kan niet als je zwanger bent. Waarschijnlijk zul je het gewoon moeten proberen en als het dan niet lukt kan evt. achteraf worden geconstateerd dat je bekken te smal is dmv een foto.

succes

9. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Een smal bekken kan met een inwendig onderzoek vastgesteld worden en hangt inderdaad niet af van hoe je verder gebouwd bent. Ook heeft een nauw bekken en uitscheuren niks met mekaar te maken, maar met een groot kind is de kans op uitscheuren natuurlijk wel groter.
    En natuurlijk hangt het ook af van de grootte van het hoofd, met een nauw bekken kun je een klein hoofdje ook prima baren. Alleen de combinatie groot hoofd met nauw bekken, tsja...dan zou ik me wel zorgen gaan maken!

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Zoals Luun al zei: het kan met een inwendig bekkenonderzoek vast gesteld worden.

Ik heb een veel te nauw bekken, wordt veroorzaakt door de stand van mijn bekken, daardoor steken 2 botten uit wat de doorgang belemmerd. Aan het begin van mijn inleiding (met toucheren) hadden ze geconstateerd dat ik een smal bekken had. Echter konden ze niet weten of mijn kindje er doorheen paste. Was een 8 ponder, maar had een gemiddeld hoofdje. Tijdens de bevalling wees pas uit dat het echt niet paste. De gynaecoloog kan mij niet vertellen of een kleiner kindje wel past en hoe klein het dan moet zijn. De kans dat er een kindje door heen past is heel klein, omdat mijn bekken wel heel erg smal zijn.

Ik zou mij er van te voren geen zorgen over maken. De bevalling verloopt toch zoals die moet verlopen. En als je een smal bekken hebt, zijn ze daar meestal wel snel achter tijdens de bevalling.

Deel Deze Pagina