Hoi, Ik hoop hier wat adviezen te krijgen mbt de volgende situatie: Mijn vriend en ik wonen in een woning met 2 kamers, waarvan een de slaapkamer is op zolder. Hier kom je met de vlizotrap, dat gaat straks met een baby niet meer gebeuren. Nu hopen we wel een andere woning te vinden maar dat is niet binnenkort. Nu hebben wij bedacht om een gedeelte van de woonkamer om te bouwen als babykamer en in het andere gedeelte zelf te gaan slapen op een slaapbank. Als de baby slaapt zullen we uiteraard zo stil mogelijk doen, maar werkt dit wel zo? Is het slecht voor de baby dat ze niet echt een eigen plekje heeft om te rusten? En kan ze wel slapen als het licht in de kamer is? Denk je dat het nodig is om een wandje te plaatsen? Of misschien een afscheiding in de vorm van een gordijn o.i.d. Bedankt alvast voor het beantwoorden van Al mijn vragen
Ik denk dat dat wel kan hoor, wel zou ik inderdaad iets van een scheidingsmeubel of wandje plaatsen zodat het kindje een echt eigen plekje heeft. Dit kan ook prima met gordijnen inderdaad. Wel jammer dat het een vlizotrap is, de slaapkamer delen met jullie baby klinkt namelijk wat makkelijker / meer voor de hand liggend. Kun je geen leuning om trap heen bouwen?
Bedankt voor je reactie. Klinkt inderdaad voor de hand liggend maar is helaas geen optie. Het is zo'n trapje wat je uit moet klappen en vervolgens de keuken blokkeert haha. Ook wil ik geen risico lopen, een ongelukje is zo gebeurd. Bedankt voor het meedenken
Mijn vriendin heeft dit ook gedaan, ze heeft er wel een gordijn voor gehangen. Ze sliepen zelf op een slaapbank. (Heleboel mensen slapen samen met hun kindjes dus dat het beter zou zijn om een eigen rustplek te hebben geloof ik niet zo)
Mijn zoontje heeft echt een rustig plekje nodig om in te slapen. Niet alleen qua licht, maar vooral qua geluid (denk aan TV die aanstaat). Hij vindt al die prikkels veel te gaaf en kan zich dan niet of nauwelijks overgeven aan de slaap. Als hij eenmaal slaapt is het prima en kun je zelfs naast zn hoofd stofzuigen bij wijze van.
Mijn ervaring is dat baby's aan het begin wel overal doorheen slapen, als je bv aan het stofzuigen bent en dat het ook niet uitmaakt of het licht of donker is. Als ze wat groter worden zijn ze toch gevoeliger voor prikkels uit de omgeving en is een eigen kamertje wel handig voor slapen overdag maar goed je moet natuurlijk roeien met de riemen die je hebt dus voor de eerste 3 maanden lijkt het me geen probleem om alles in 1 kamer te doen.
Mijn dochter sliep bij ons op de kamer. ik heb overdag altijd de gordijnen open gehouden. En vanaf het begin niet rustig aan gedaan, ik ging juist stofzuigen als zij sliep. ze is nu 3 jaar en ze slaapt nog steeds overal doorheen. zo kunnen ze wennen aan het geluid en een ritme dag en nacht ontwikkelen.
Ja joh dat kan best! Toen bij ons nummer 2 kwam, woonde we ook heel klein. Oudste dochter had eigen slaapkamer. En onze slaapkamer was tevens kantoor (man werkt vaak thuis) en babykamer. Met wat kasten hadden we verschillende hoekjes gemaakt. En als mijn man thuis werkte, dan sliep de baby in een hoekje in de woonkamer. Ging prima. Ik had het idee dat ze het geluid om haar heen juist fijn vond, voelde ze dat we in de buurt waren. Toen ze een maand van 4 was werd ze wel wat alerter en sliep ze wat minder goed in de woonkamer.
En in heel veel culturen is het heel normaal dat volwassenen, kinderen en baby's dicht bij elkaar zijn. In onze westerse cultuur vinden we het nodig dat iedereen een eigen plekje heeft. Maar ik denk dat als je slim bent met de ruimte, je echt wel eigen plekje kunt creëeren.
Wij wonen in een woongroep en zijn niet anders gewend. Oudste kinderen zijn nu 10 en delen ook nog steeds de ruimte. Kinderen wennen heel goed aan geluid en zijn het binnen no time niet anders gewend!
Mijn ervaring is dat iedereen zegt dat baby's overal doorheen slapen, maar dat dit niet zo hoeft te zijn. Onze zoon werd al vrij snel wakker van geluid. Ook wij wonen (nog) klein. Ik zou een hoekje van de woonkamer afschermen voor de baby en tijdelijk op de slaapbank slapen, maar zodra je bent bijgekomen van de bevalling zou ik de zolder weer voor jullie zelf in gebruik nemen. Ik hoop dat jullie snel iets groters vinden.
Verschilt helemaal per kind en baby. Ik zou wel iets van kamerscherm doen en plekje creëeren zodat je niet onnodig extra prikkels geeft. Juist de eerste weken werd door mijn kraamhulp wel op de kamer laten slapen zelfs geadviseerd. Door jouw ademhaling en geluiden zou kindje ook vertrouwder zijn. Gewoon proberen kinderen kunnen ook wennen, en zo niet kan je altijd nog grote aanpassingen doen.
Helemaal mee eens! Dafne slaapt echt niet overal doorheen. Daarbij raakt ze overprikkeld als ze bij ons in de woonkamer zou slapen. Dit leidde ertoe dat ze meer dan 10 uur per dag ging huilen en oververmoeid werd. Het duurde helaas weken voor we snapten dat dat aan teveel prikkels door beneden te slapen lag.
Tja, als je geen extra kamer hebt, heb je weinig keuze... Dus ik zou proberen een rustig hoekje in te richten, bv gordijntjer ervoor om het af te schermen van de rest van de kamer. En dan er voor gaan!
Er zijn hele handige opvouwbare wiegjes te koop die je ook simpel kan verplaatsen naar een rustig plekje in huis. Sommige kunnen tot 9 mnd en nuna heeft een minicampingbedje dat tot 18 mnd kan. Voor onze derde is ook geen kamer; de 2 anderen slapen al bij elkaar. Tzt gaan wij verhuizen of maken we in de woonkamer van 45 m2 een kamer voor ons met tussendeuren et voila: 3 slaapkamers! Alles kan! Lekker creatief zijn. Een kind heeft vooral liefde en structuur nodig; niet perse vierkante meters!
Zelf woon ik in een studioapartement van 24 m2 en mijn woon-slaap-babykamer zit dus ook ineen. De kamer is alleen niet zo handig om een aparte hoek voor de baby voor te hebben dus heb maar een ehh, hoe heet zo iets, klamboe? Voor over het babybedje. Dat houd dan misschien nog een klein beetje licht tegen als ze overdag slaapt. Ik weet dus ook nog niet zogoed of dit gaat werken, maar veel keus heb ik verder ook niet. Ik denk niet dat een baby tot een jaar of een er veel last aan zal ondervinden.
Zelf zou ik in dit geval van de woonkamer een gedeelde slaapkamer maken. En van de slaapkamer boven een woonkamer voor als je kindje rustig ligt te slapen en jullie televisie willen kijken. Dan kan s'avonds het licht bij je kindje gewoon uit.