Nu al zo stelling over bepaalde zaken rondom bevalling...

Discussie in 'De bevalling' gestart door Seilenna, 23 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Seilenna

Seilenna Actief lid

9 sep 2007
    442
    0
    0
    Flevoland
    ...en ik vraag me af of ik dit wel vol kan houden.
    Ik ben nog maar kort zwanger van ons 2e kindje, maar toch eigenlijk al direct na de eerste positieve test, was ik heel stellig over bepaalde zaken, vooral rondom de bevalling...

- wanneer de bevalling zich aandient, wil ik dat onze dochter naar MIJN ouders gaat, ongeacht waar ze is, zelfs als ze bij mijn schoonouders zou zijn.
    - Het is al duidelijk dat ik in het ziekenhuis ga bevallen. Als ik eenmaal bevallen ben, wil ik eerst rustig de tijd met ons viertjes. Vooral onze dochter de tijd geven om kennis te maken met broertje of zusje.
    - Daarna EERST mijn ouders (vooral mn moeder), daarna de rest, schoonouders, zussen en aanhang.

Verder heb ik besloten me dit keer minder te laten leiden door de mensen om me heen en sneller mijn grenzen aan te geven, niet onze dochter steeds door opa's of oma's mee laten nemen, zodat ik 'tijd voor de baby heb'. Heb erg sterk het gevoel gelijk als 4tallig gezin te willen functioneren. Dochterlief hoort daar dus gewoon bij én moet niet het gevoel krijgen 'weg' te moeten omwille van de baby!

Ben bang dat ik met goed fatsoen vooral punt 1 niet vol kan gaan houden, heb er geen specifieke reden voor, puur gevoelsmatig, buiten ons om is mijn moeder de beste plek, zo voel ik het ongeveer. Terwijl mijn schoonouders ook iedere week oppassen en lief zijn, goed voor haar zorgen hoor!

Het laatste punt heb ik wel een reden voor: toen onze dochter is geboren, hadden mijn ouders allebei de griep en waren niet welkom in het ziekenhuis. Pas op dag 3 heb ik mijn moeder gezien en dag 4 mijn vader. Ik heb dat zo gemist, mijn ouders aan mijn kraambed!!

Wat een verhaal, lucht wel een beetje op trouwens om het hier zo neer te zetten. Bespreek dit overigens wel met mij man hoor en hij snapt het, vooral dat moeder-dochter gevoel wat ik met mijn moeder heb :).

Hoe denken ervaren moeders hierover? Kan ik het maken om dit zo te willen?

Bedankt!
    Groetjes Annelies.

2. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Natuurlijk kan je het maken. Het is jouw leven. Zeker als je partner het er ook mee eens is zou ik het doen zoals jij zegt. Ik snap alleen niet waarom je je dochter perse bij jouw ouders wilt hebben, dit zou bij je schoonouders misschien wel raar over kunnen komen. Die andere punten geef ik je helemaal gelijk in.

3. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Ik snap al je punten wel, alleen niet dat stuk dat je dochter ( onze dochters heten hetzelfde :) ) perse naar jouw ouders moet als ze misschien op dat moment bij jouw schoonouders zit ( gezien je aangeeft dat ze wel lief zijn en iedere week oppassen).

4. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Precies, je kunt het andere wel maken maar laat je dochter niet bij je schoonouders ophalen om naar je moeder te brengen, dat is erg pijnlijk voor ze. Ze je daar overheen zou ik zeggen en voer de rest uit zoals jullie het willen, niets mis mee.

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Dat je wilt dat je dochter eerst komt kennismaken en daarna pas de rest, daar kan ik wel inkomen.
    Maar ik vind eerlijk gezegd wel dat je een beetje (hormonaal ;))overdrijft als je vindt dat ze evt. niet bij je schoonouders mag blijven als op dat moment toevallig de bevalling begint. Je zegt zelf dat ze elke week al oppassen en lief voor haar zijn, wat is dan het probleem? Het is toch vertrouwd en veilig voor haar daar? Lijkt me alleen maar heel onrustig als ze van de ene opa en oma naar de andere moet en bovendien erg kwetsend voor je schoonouders.

En schaam je vooral niet als je uiteindelijk toch in de kraamperiode je dochter een paar keer met opa en oma mee laat gaan hoor. Ik weet uit ervaring dat het best heftig is en dat het ook voor je oudste fijn is om af en toe nog even exclusieve aandacht te krijgen van opa en oma. Niet omdat ze weg moet, maar omdat ze dan lekker even kan spelen zonder aandacht te delen. In de eerste tijd ben je vaak nog wel moe, je bent druk met voedingen, badjes, kraambezoek etc. Dat zal voor haar tenslotte ook best wennen worden.

6. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik kan het me wel voorstellen dat je graag hebt dat ze naar jouw moeder gaat. Het is ook praktisch gezien handiger omdat je graag met z'n viertjes wil zijn daarna en iemand toch je kindje moet brengen dan, toch? Kan me voorstellen dat je liever je eigen moeder dan hebt dan je schoonouders maar dat is puur uit mijn eigen ervaring en het feit dat ik mijn schoonouders uberhaupt niet op de kinderen laat passen.

Tijdens mijn tweede bevalling bleef Mini1 thuis en mijn moeder paste op. Mijn moeder werkt in mijn woonplaats dus toen de bevalling begon is ze naar ons huis gekomen. Wij gingen naar het zh en mijn vader zou later ook komen (die moest van thuis komen) en ze zouden dan samen Mini1 van het kdv halen. Ondertussen hadden ze ook mijn zusje gebeld dus het was zoete inval bij ons thuis toen ik lag te bevallen ;). Ik vond het heel fijn dat iedereen daar was met Mini1!
    Toen we de volgende dag thuis kwamen met z'n drietjes, was iedereen er nog/weer en ik vond het heerlijk! Mijn eigen familie om me heen met wie ik ontzettend close ben. Toen Mini1 werd geboren had mijn vader ook de griep en die heeft haar pas na anderhalve week kunnen zien en dat vond ik toen ook heel erg, vooral ook voor hem. Dus dat hebben we nu geod gemaakt.

Schoonfamilie kwam de volgende dag en zo eigen en fijn als het de dag ervoor was, zo vervelend vond ik het die dag. Gelukkig bleven ze niet lang. Maar nogmaals, ik heb zelf niks met mijn schoonfamilie dus ik heb er ook niet zoveel problemen mee ze niet overal in te betrekken...

7. Seilenna

Seilenna Actief lid

9 sep 2007
    442
    0
    0
    Flevoland
    Ja, met mijn gezonde verstand weet ik heel goed dat ik het eerste punt niet kan maken tegenover schoonouders, gelukkig heb ik nog een paar maanden om mezelf stevig toe te spreken, haha! Lastig hoor, die hormonen.

De rest leek me inderdaad wel redelijk, al denk ik dat ook over hte feit dat ik mijn moeder (ouders), na onze dochter, het eerst aan mijn bed wil, wel eens voor wat scheve gezichten kan gaan zorgen...Niks van aantrekken misschien? Vind ik wel moeilijk, maar ook daarvoor geldt, nog een half jaar te gaan :)

8. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Punt 1 zal misschien een lastiger punt zijn, maar waarom zou je het niet bespreekbaar maken? stel, je zou gaan bevallen als ze die dag bij je souders is. dan gaan jullie haar daar niet halen aan het einde van de dag, maar bijvoorbeeld je moeder. dan hebben souders toch hun oppasdag gehad, maar is ze snachts toch bij je ouders.

Verder zou ik het ook zo willen hoor, bij een 2de alleen wij 4tjes.. en wie mijn mannetje dan ook brengt naar het zh... die mag lekker op de gang wachten.. en ik heb ook een beter gevoel bij mijn moeder dan bij smoeder, al vind ik dat nog steeds niet leuk hoor.. want als mijn mannetje later groot is, ben ik de smoeder ;)

en niks van aantrekken hoor wie jij als eerste vraagt... het is jullie moment... en jij hebt het hardst gewerkt, mag je toch zeker ook een paar eisen stellen die voor mijn gevoel heel normaal zijn :)

9. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Vind het wel kunnen hoor.
    Zou alleen de kleine wel bij je schoonouders laten als ze daar al is en dan evt wel bij jouw ouders laten slapen mocht dat nodig zijn.
    Verder wil ik ook dat mijn ouders er als eerste zijn en dan pas schoonvader/schoonzusje :D

10. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik herken je eerste punt heeeeel erg!! :)
    Bij mij was het in het begin niet zo sterk, maar nu de bevalling nadert, ben ik er eigenlijk op aan het hopen dat het begint op een moment dat Lucas naar mijn ouders kan.

EDIT: toen er gesproken werd over een geplande keizersnee (ivm stuit) was ik zelfs in staat het zo af te spreken dat de ks op een dag zou zijn dat schoonmoeder moest werken :$:)

Vind het best erg dat ik dat zo voel, maar ik kan het niet echt beïnvloeden...
    Ik heb er ook geen echte gegronde reden voor, behalve dan dat het gewoon zo voelt...

Goede tips hierboven trouwens, om haar idd indien nodig overdags wel daar te laten, maar 's avonds dan je eigen ouders op te laten passen.

Wat hier ook meespeelt is dat ik idd ook als eerste mijn ouders bij mijn kraambed wil (na Lucas dan uiteraard...). Ook puur gevoelsmatig, mijn ouders zijn zo belangrijk voor me. Stel dat Lucas bij mijn schoonmoeder zou zijn, zou zij hem ook komen brengen en na zijn kennismaking met de baby als eerste ons zien. Dat wil ik niet!
    Schaam, schaam... want zij is net zo goed oma en de moeder van mijn man, maar ja.... :):)

11. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Owww, dat had ik ook! Ik wilde eigenlijk ook heel graag mijn ouders als eerste aan mijn bed hebben... Alleen wonen mijn souders om de hoek en mijn ouders 60 km verderop en hebben een eigen zaak.... Gevolg was dan ook dat smoeder er als eerste was en die van mij pas 2 uur later.... :( Gelukkig was manlief wel erg stellig tijdens het bellen smoeder wilde namelijk meteen komen terwijl ik nog lag na te puffen en niet eens gedouched was. Gezegd dat dat niet kon, begon ze te huilen "Ohh ajb maar héél even..." maar daar zijn we niet aan begonnen...
    Vind het idd soms ook wel beschamend dat ik dat denk maar ja, dat hebben we al weer ahter de rug.. Succes iig met je keuzes!

12. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Wat betreft punt 1....ik zou inderdaad wel je dochter bij je schoonouders laten, mocht ze daar zijn, maar bijvoorbeeld wel afspreken dat ze dan blijft slapen bij jouw ouders (dat zij haar dan gaan ophalen). Als jij je daar goed bij voelt, dan gewoon doen hoor.

Maar heb wel makkelijk praten, mijn man heeft alle contact met zijn ouders verbroken, en hij ziet mijn ouders als zijn eigen ouders, dus dat issue zal ik nooit hebben.

Lekker zoveel mogelijk je eigen gevoel volgen, de kraamtijd is heel bijzonder en kan je niet overdoen. Dus niks aantrekken van (schoon)familie die het ergens niet mee eens is, jammer dan! Jullie gezin, jullie beslissing.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Tja, op zich zie ik niks staan waarvan ik vind dat je het echt niet kunt maken.
    Maar ik kan me helemaal niets voorstellen bij de enorme stelligheid waarmee je dit allemaal wilt regelen. Ik ben gewoon meer een 'go-with-the-flow' type, denk ik.
    Mijn ervaring: je kunt van alles bedenken, maar uiteindelijk loopt het misschien toch anders. Dan kun je maar beter niet al alles van voor tot achter in je hoofd hebben zitten.

14. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    voor jou is t fijn als je eigen ouders er bij zijn maar ik kan me voorstellen dat je man zijn ouders er ook bij wil hebben ?
    Mijn vriend zou dit van mij niet pikken hoor . ik heb ook totaal niets met die mensen maar t zijn wel zijn ouders en hij is ook vader geworden.

15. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland

Mee eens, als kersverse vader wilt hij dat waarschijnlijk ook delen met zijn ouders. Ikzelf heb een hele goede band met mijn schoonouders, voor mij zijn ze net zo belangrijk als mijn eigen ouders.
    Uit de openingspost van TS begrijp ik dat ze geen slecht contact heeft met schoonouders, dus waarom dan zo afhouden. Dat begrijp ik niet zo goed. Ik heb geen idee hoeveel bezoek je mag en kan ontvangen, maar is het een idee om ouders en schoonouders tegelijk te ontvangen? Of moeder en schoonmoeder tegelijk en vader en schoonvader erna?

Ik lees gewoon heel vaak hier op het forum dat de schoonouders maar moeten wachten, of later mogen komen en dat vind ik zo jammer. Het is ook hun kleinkindje en ze zullen net zo blij zijn als de eigen ouders. En dan heb ik het niet over schoonloeders he, maar de 'normale' situaties waarbij er gewoon contact enzo is.

Ik bedoel dit ook niet allemaal naar TS persoonlijk toe hoor, maar een beetje meer algemeen. Uiteindelijk moet je doen waar jij je prettig bij voelt. Wat iemand anders ook al zei, je kan wel een plan maken, maar houd er ook rekening mee dat er van alles onverwachts tussendoor kan komen.

16. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ben ik het ook mee eens. Je man/vriend is ook vader geworden en je s.ouders ook weer opa en oma. Ik snap je gevoel wel hoor. Ik heb gevoelsmatig ook liever dat onze kleine man naar mijn moeder gaat als ik moet bevallen maar als hij dan bij mijn s.ouders is dan is het ook goed. Wat iemand al zei 'go with the flow'.. dan ben je zelf ook rustiger in je hoofd e.d.
    Voor de rest kan ik er wel inkomen. Gewoon doen hoe jullie het prettig vinden.

17. Seilenna

Seilenna Actief lid

9 sep 2007
    442
    0
    0
    Flevoland
    Zoals ik ook in een andere reactie heb gezegd, ik heb dit allemaal besproken met mijn man. Ik zeg ook niet dat mijn souders maar moeten afwachten, maar wil wel graag mijn moeder er als eerste bij en mijn man snapt dit volkomen. Hij voelt dit ook iets minder sterk over zijn eigen ouders, dus hij vindt het prima. Er gaan ook geen dágen tussen mijn ouders en zijn ouders zitten, hooguit een half uurtje tot een uurtje....

Daarnaast ben ik me er zéker van bewust dat ik niet alles kan regelen en plannen, maar dat neemt niet weg, dat ik over bepaalde zaken wel een idee heb :). Aard van het beessie ook een beetje hoor ;)

Het punt over waar mijn dochter is als de bevalling begint, tja, blijft lastig, haha, vind het wel een oplossing om mijn ouders haar op te laten halen, maar ook daarvoor geldt en weet ik ook, dat ik niet alles nu al kan bedenken, je weet nooit hoe het loopt...

Deel Deze Pagina