Nu bij Radar; kant en klare babyvoeding

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door zogelukkig, 14 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

    adi Niet meer actief

    Er is ook geen suiker aan toegevoegd, maar aan veel potjes wordt appelsap toegevoegd (net zoals dus dat potje banaan), om die zoeter te maken. Dat is dan fruitsuiker.

    Als jij een fruitprutje maakt van banaan en appel heb je in principe ook (fruit)suiker gegeven.

    het hoeft allemaal ook niet meer te worden opgeblazen dan het is.
     
  2. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    En dat is dan tjingtjing: 6 klontjes suiker.

    Banaan = suiker.

    Het is alleen geen toegevoegd geraffineerde suiker.
     
  3. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Hier gaat het dus om.

    Men DENKT door die misleidende claims dat men met die prefab-babyvoeding het kind het beste, gezondste eten voorschotelt.
     
  4. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    tsjing tsjing voor de suikerklontjes in het potje met banaan, maar ehm ook met vers krijgen ze toch niet suiker binnen?
    ik vind het alleen enorm storend en verkeerd dat in sommige potjes suiker (gewone ouderwetse suiker) en zout is toegevoegd.
     
  5. mijn3ekindje

    mijn3ekindje Actief lid

    24 feb 2011
    303
    0
    0
    heb even opgezocht en in een normale rijpe banaan zitten ong 5 en half klontjes suiker. zodra deze banaan overrijp begint te worden zelfs 7 a 8 klontjes
     
  6. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Heb het net gezien en eigenlijk wordt er beweerd wat ik al dacht. De getoonde producten heb ik iig nooit gebruikt, of alleen voor gemak (Yogolino mee op vakantie bijv...)

    Wel leuk voor mij: ik ken de familie Sonnemans persoonlijk!!!!:D
     
  7. adi

    adi Niet meer actief


    De conclusie is dat er echt niet meer suiker zit in een potje banaan dan in een banaan zelf. Wat is daar misleidend aan, als je het zo bekijkt?
    Dat dat potje glad gepureerd is, en de smaak ver van de echte banaan ligt is een ander onderwerp, maar voor de suikergehalte aan zich hoef je het niet te laten!

    En de vergelijking met 'klontjes suiker' vind ik ook scheef. Veel mensen zien dat als negatieve associatie met witte geraffineerde klonten suiker die je in je koffie doet.
    Ieder mens heeft suikers nodig, zonder (goede) suikers geen energie!
     
  8. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Even in haar verdediging: ze was gevraagd door het programma om deze producten te testen. Daarom zijn ze een week gevolgd. Ze is niet uit zichzelf naar Radar gestapt. Maar er werd wel naar haar mening gevraagd en daarna werd haar de waarheid over de producten verteld. Daarom zegt ze dat ze zich misleid voelt.
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Op mijn verse banaan staat niet: "zonder toegevoegd suiker".
    Dat is de misleiding.
     
  10. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ja, je zag gewoon de verwondering in haar ogen toen ze dat vertelden over het suikergehalte in diksap en de kalorieen in pyamapap of yogolino (hou me ten goede). Ze dacht dus echt -door die claims- dat ze haar kinderen het beste gaf.
     
  11. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Moraal van het verhaal: af en toe een potje of zo'n knijpfruit dingetje oid is niet erg. Maar het moet geen dagelijkse kost zijn.

    Er schreef hier iemand ook iets over opvolgmelk, ik zie niet in wat opvolgmelk met dit onderwerp/deze uitzending te maken heeft:(.

    En om het nou babyvoer te noemen vind ik ook een beetje onnodig. Voer is voor dieren/beesten en dat zijn baby's en kinderen toch echt niet;)
     
  12. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    @Zogelukkig: Ik denk ook dat dat mede komt omdat ze dus echt gevraagd was om een week lang enkele producten te testen op hun gemak en smaak. Als je er daarna achter komt wat er in zit, kan dat natuurlijk behoorlijk tegenvallen.

    Maar ze is niet verbolgen hoor, en wil al helemaal niet klagen. Daar heb ik haar iig niet over gehoord.
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Het leek mee een normale moeder en een normaal gezin.
    Vind het knap dat je op primetime met je hele hebben en houwen op tv durft.
     
  14. adi

    adi Niet meer actief

    Maar (om maar verder door te draven), het ligt ook per persoon verschillend wat je als 'het beste' bestempelt.
    Ik zou mijn kind ook geen toetjes willen geven waar bijv. banaansmaak aan zit, maar waar alle fruitsuikers eruit gehaald zijn om dan maar 'gezond zonder suikers' te eten. Dat vind IK dan weer helemaal niet gezond, en groot onzin.

    Ik word er soms niet goed van dat vanuit verschillende hoeken (fruit)suikers en (natuurlijke)vetten maar klakkeloos als slecht worden bestempeld.
    Hierdoor kan ook een slecht voedingspatroon ontstaan waarbij onwetende ouders hun kinderen tekort doen, omdat ze denken gezonde voeding te geven welke helemaal geen suikers of vetten bevat (denk aan magere yoghurt advies).

    Het gaat natuurlijk weer om de TEVEEL-gehalte.
     
  15. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Laat ik dat voorp stellen: het IS een heel normaal en heel gelukkig gezin. Toen ze inging op de oproep wist ze ook niet precies wat de gevolgen waren (camera's in huis en zo, dat kwam later allemaal pas). Maar ze stond erachter en is er toch mee door gegaan.
     
  16. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik weet niet of deze moeder dacht dat ze haar kinderen 'het beste' gaf, maar ze ging inderdaad af op de claim: zonder toegevoegde suikers, zonder kunstmatige stoffen. Het wordt gewoon neergezet als heel natuurlijk, maar uiteindelijk is het toch kunstmatiger dan wordt beweerd.

    Maar ik wil nog een keer zeggen: de moeder van TV heeft Radar niet ingeschakeld en heeft dus geen klachten over suikers of andere stoffen in producten. Ze heeft enkele producten getest en gebruikte daarvoor misschien ook al dergelijke producten. Nadat ze hoorde hoe het zat met suikergehaltes en andere stoffen, was ze wel even verbaasd. Dat was eigenlijk alles.

    Dit gezin vormde een illustratie van wat er in veel gezinnen ongemerkt gebeurt en Radar wilde ouders bewuster maken. Het kwam dus vanuit Radar zelf.
     
  17. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik vond het ook zo overkomen dat dit gezin producten heeft getest. De tafel stond vol en ze gaf aan welke van de producten in de smaak waren gevallen bij haar kinderen. Vond haar helemaal niet 'dom' overkomen.
     
  18. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ja en? in die olvarit fruitpotjes zitten ook geen toegevoegde suikers, dus ik snap nu even niet welk punt je wil maken?

    Wat diksap betreft kan ik me de misleiding nog wel voorstellen, omdat mensen hun kleintjes misschien heel veel diksap geven omdat ze denken dat er geen suiker in zit.
    Maar fruitpotjes? Daar mág suiker in zitten, net als in echt fruit, zolang er maar niet éxtra aan is toegevoegd.
     
  19. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Het gaat mij er niet om of er wel of geen toegevoegd suiker in potjes zit, maar dat die claims die er soms op staan misleidend zijn. Daar ging de uitzending over.

    Ik zie het verschil niet tussen ingedikt fruitsap en gestampt fruit.
    Je zal de mensen de kost geven die denken dat diksap gewoon een gezond vruchtensapje is. Zo ook die moeder in de uitzending.
     
  20. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Bij mijn weten ontstaan er EXTRA suikers in fruit en groenten, op het moment dat je ze pureert.
    Dus ook als je vers kookt tn toch pureert, heb je ongezondere voeding op tafel staan dan als je ze stukjes geeft en ze daar zelf maar mee weg moeten komen :)

    Ik heb trouwens wel gepureerd: Thirza redde het bij 5,5 mnd echt niet meer op enkel BV (lag niet aan de hoeveelheid die mijn lijf produceerde), en kreeg stukjes helemaal niet weg, (achteraf oorproblemen, maar dat wisten we een klein jaar later pas ;)).

    Maar vast voedsel is dus gezonder dan gepureerd voedsel, en olvarit en concurrenten gooien er dan ook met regelmaat idd nog extra zoetmakers bij, zoals appelsap. Vanwege Thirza's KMA heb ik heel wat etiketjes gelezen, maar hoe vaak ik wel niet appelsap tegenkwam!!!! In producten die echt niets mer appelsap van doen hebben hoor!
     

Deel Deze Pagina