Nu bij Radar; kant en klare babyvoeding

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door zogelukkig, 14 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    ik ben juist een voorstander van dixap:)
    en een rare vergelijking van die mevrouw op tv.
    ik gaf eerst roosvice (daar zit witte suiker in+ fruitsuikers ) en mijn zoontje is nu op een suikervrij dieet, hij mag juist wel fruitsuikers. ze zeggen toch ook niet hoeveel `suikerklontjes` er in een appel zitten of in een kiwi of banaan?
    ik denk dat het goed is om duidelijk te maken dat je niet allemaal maar potjes voeding moet geven, maar af en toe moet kunnen vind ik. (1 keer per week op de kinderopvang)

    Ik voel me juist misleid door de Hema, die allemaal kinder-producten (die yoghurtrozijntjes en pakjes jip en janneke drinken) verkoopt waar zoetstoffen in zit. Ik wil helemaal niet dat mijn kind zoetstoffen binnen krijgt, maar er staat wel heel groot op dat er geen kleur geur smaakstoffen aan zijn toegevoegd.
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    #62 Jo79, 15 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2011
    Hoe komt het dan dat die suikers zich vermeerderen door ze te pureren? Ik heb al even gegoogled, maar kan er niets over vinden (of ik zoek niet goed ;)) en over welke percentages toename zou dat gaan?
    Kan me er niets bij voorstellen.
     
  3. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Nee, er komen niet meer suikers in voeding als je pureert.

    Appelsap bevat heel veel zuren en wordt daarom als natuurlijk conserveringsmiddel ingezet.

    Het klopt dat vast vers voedsel gezonder is dan gepureerd voedsel uit een potje, omdat door de bewerking ontzettend veel voedingsstoffen, waaronder vitamines, verloren gaan. De kunstmatige vitamines worden er achteraf weer aan toegevoegd.
    Bovendien helpen de enzymen die vrijkomen bij het kauwen je voedsel beter verteren. Dat is weer beter voor je darmwerking en gezonde darmen zijn weer van belang voor een goede weerstand.
    En door te kauwen eet je rustiger en je hersenen krijgen daardoor een eerlijker signaal van een vol gevoel.

    Maar nu laat ik me toch verleiden om het inhoudelijk over voeding te gaan hebben en daar ging dit topic niet over (vandaar dat ik het bewust niet in het voedingssubforum had gepost).;)
     
  4. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    Ik vind het wel interessant hoor!
     
  5. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ja verbaast me niets :) Ik denk ook niet dat het (veel) kwaad kan die potjes, maar dat de tekst misleidend is geloof ik direct.

    De enige reden waarom ik mijn zoontje voornamelijk (gepureerd) vers voedsel heb gegeven is omdat ik de smaken graag puur wil hebben (ja oke, wel enigszins gemengd inderdaad, maar het smaakt "echter" dan de potjes ;)). Niet eens omdat het gezonder zou zijn. Ik vind de potjes met name erg handig als we geen tijd hebben om te koken ;) Of bijv. toen mijn zoontje nog niet met de pot mee at en bij mijn moeder logeerde.

    Bij de jongste ga ik rapley proberen. Weer een nieuwe ervaring ;)

    Overigens, al die toevoegingen in producten vind ik wel storend. Ik vraag me regelmatig af of het niet met minder kan. Gelukkig komen er wel steeds meer (betaalbare) producten op de mark die wat "natuurlijker" zijn. Al vind ik het nou ook weer niet zo storend dat ik als fanatiekeling ga speuren naar producten die wel nog helemaal natuurlijk zijn (cq biologisch).
     
  6. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Overigens heb ik wel altijd mijn twijfels bij de objectiviteit van Radar. Ik vind ze erg sensatiebelust en dat ze op zoek gaan naar extreme reacties, altijd van de tegenpartij.
     
  7. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ja, ik word de laatste tijd ook een beetje moe van die Antoinette Hetze-berg.
     
  8. pookie66

    pookie66 Fanatiek lid

    9 mrt 2008
    4.888
    1
    38
    Zaanstreek
    Grappigom al deze reacties te lezen. Helaas heb ik de uitzending van Radar (nog) niet gezien maar datga ik zeker nog doen.
    Ik zal alleen mijn dochter er minder vaak een potje om geven.
    Een goede balans tussen vers/ prefab eten en het kind is denk ik het belangrijkst. En de etiketten goed lezen, verder dus dan de claims en de achterkant goed lezen.
    Maar zonder voedsel geen leven!
     
  9. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    dat zeker, maar voedsel kan je ook ziek maken.
     
  10. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    En met gezond voedsel een gezonder lichaam!;)
     
  11. kwebbels

    kwebbels Niet meer actief

    Tjah, ik heb mij ook wel eens schuldig gemaakt aan een potje. Toch makkelijk voor als je op een verjaardag of bbq zit. Meestal wel verse groenten gegeven (vaak grote pan verse groente en ingevroren gedaan) en vanaf een maand of 11 gewoon met de pot mee.

    Pyamapapjes en al die vreemde ''zoethouders'' vind ik echt zo'n grote onzin. Ook de rijstebloem met vanillesmaak vind ik echt niet goed om aan een kind te geven. Al die zoete troep?? En dan wel raar opkijken als ze van die zoetekousen worden ;) Gewoon naturel is prima.

    En diksap heb ik nooit gegeven, meestal verdunde appelsap of carvan cevitam.
     
  12. Magickwings

    Magickwings Bekend lid

    22 aug 2006
    714
    0
    0
    Ik snap ook zich ook wel een beetje waar het over gaat.

    Je hebt toch ook die recame van Olvarit? Dat het kindje eerst een groot stuk vlees krijgt voor voldoende ijzer en het dan weer weggehaald wordt omdat hij anders te veel eiwitten zou krijgen of zo.. (ik roep maar even wat hoor, de exacte tekst weet ik er niet bij en ik heb ook geen zin om het op te zoeken)
    Dit gaat dat met een aantal voedingsmiddelen zo.
    Dan krijgt het kindje een potje Olvarit, want daar zit wel alles in de precies de juiste verhouding in. Eigenlijk met andere woorden: als je kindje met de pot mee zou eten en geen Olvarit zou krijgen, krijgt hij niet de juiste verhoudingen aan voedingsmiddelen binnen....
    Ik heb dit altijd zulke vreemde reclame gevonden.

    Je hebt ook de tijdschrift variant ervan: peutermeisje met exact hetzelfde haar en kleding als haar moeder, maar niet hetzelfde eten, want juist als we het beste willen moeten we Olvarit geven (dus beter dan wat mama voor haarzelf kookt)

    Het programma onderdeel ging er volgens mij er ook over dat er op de meeste kant en klaar producten groot staat: met 28 extra vitamines en mineralen, met die-en-die speciale granen en die bladiebla bacterie voor meer weerstand.
    Ouders zouden hiermee het gevoel krijgen dat de kant en klaar producten dus veel beter zouden zijn dan wat ze voor zichzelf in de koelkast hebben staan aan "normale" zuivel, groenten, vlees ed.
    Daar zou de misleiding dan inzitten.
     
  13. adi

    adi Niet meer actief

    Hier gaat het inderdaad om, je hebt helemaal gelijk! (oh die reclame vind ik echt verschrikkelijk!!!)
     
  14. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Dat zeg ik!
    Welke idiote claim het ook is die erop staat, dat maakt niet uit; ze zijn onzinnig en misleidend.;)
     
  15. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Goh het is wel maar net wat je er uit haalt hoor. Ik zie het helemaal niet als dat ze me duidelijk willen maken dat het beter zou zijn dan het voedsel wat wij eten. Die reclame bijv. met de mama die hetzelfde eet maar dan op de "grote mensen manier": ik interpreteer het als dat de olvarit voeding heel erg lekker bereid is en bijna niet te onderscheiden is van vers eten. Niet dat ik dat geloof ;) Maar wel een andere interpretatie dus.
     
  16. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Oh, zo interpreteerde ik dat wel.
    Die reclame met die biefstuk vond ik echt tenenkrommend!

    Jee, denk ik dan; hoe overdreven is dit? Je kan ook een gehaktballetje maken voor je kleintje, denk ik dan (of helemaal geen vlees geven, is compleet niet nodig om aan je ijzer te komen, maar zo doet Olvapiep het wel overkomen). Maar da's zoveel werk; apart koken! Ze doen dus alsof potjes beter zijn of je moet wel bergen werk verzetten om speciaal aangepast eten te bereiden voor je kind.

    Nou; ik heb hier nooit aangepast gekookt; mijn kind at met 6,5 maand gewoon wat wij aten.
     
  17. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Je bedoelt de gewone karvan cevitam? Want die is echt een stuk slechter dan diksap hoor, daar worden echt suikers aan toegevoegd, en zitten veel calorieën in.
     
  18. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    @ zogelukkig: maar dat komt doordat jullie a la rapley hebben bijgevoed. Dat scheelt een hoop. De standaard is nog steeds dat voedsel de eerste tijd gepureerd moet worden gegeven (ook omdat veel ouders al met 4 maanden, of zelfs nog eerder, beginnen met bijvoeden), en daar kan ik bij inkomen dat het wel wat werk kan zijn. Ik vond het althans best een klus ;) Al vond ik het zelf geen moeite om dat voor mijn zoontje te doen, maar ik kan me voorstellen dat de fabrikant mij graag doet geloven dat het pureren helemaal niet nodig is omdat hun voedsel net zo goed is.

    Hm alhoewel, die reclame met die moeder betreft eten wat niet gepureerd is of wel? Ik heb het mijn zoontje nooit gegeven, maar dat lijkt wel zo als ik het me goed herinneren. Dan gaat mijn verhaal niet echt op ;)

    Maar dan kan het nog steeds makkelijk zijn als je bijv. geen tijd hebt om te koken ;)
     
  19. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    *hands down* hahaha helemaal waar:D
    Vind het ook nogal naif als je zelf niet kan bedenken dat wat er op die potjes staat niet klopt...Dat snapt iedereen toch wel?
    Mijn zoontje heeft het in het begin ook gehad, maar hij wil nu niet eens potjes meer..
    Ohja sowieso vind ik al die olvarit reclames zo nep en irritant!
     
  20. Bammetjebam

    Bammetjebam Niet meer actief

    Net gekeken, wel interessant en ik vond die ouders een beetje onwetend over komen (met die fruitvlaai... "er zit toch fruit in?"). Verder is het niks nieuws wat ze vertelden, het is inderdaad pure gemaksvoeding. Ben dit weekend voor het eerst begonnen met groentepap, en zo veel moeite kost het niet om een hoeveelheid voor een paar dagen te koken.
     

Deel Deze Pagina