Nu bij Radar; kant en klare babyvoeding

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door zogelukkig, 14 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Oh nee, daar ben ik het zeker niet mee eens!

    Een potje is zwaar bewerkt voedsel en al eet mijn zoontje vaak erg weinig, het is wel altijd pure, verse en biologische voeding en dat is altijd nog gezonder!

    Ik hoef dus ook heel weinig etiketten te lezen.;)
     
  2. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Voor jou gaat de opmerking die Bri maakt dus niet op. Jij valt niet onder die 'veel' mensen.
     
  3. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik zeg toch ook niet dat jouw kookkunsten minder goed zijn dan die van de voedingsindustrie?

    Maar veel mensen koken groentes te lang of in te veel water, bakken hun vlees in te veel of de verkeerde vetten, gebruiken spullen die niet zo heel erg vers meer zijn, of doen er toch maar een zakje kruidenmix bij in voor de smaak. Heel gewone manieren van koken, maar tóch minder goed dan wat er in een potje Olvarit zit.
    Dat zo'n potje 'zwaar bewerkt' is vind ik overigens ook nogal een bewering. Het eten is gekookt of gestoomd, gepureerd en vacuum verpakt. Daarom is het lang houdbaar, buiten de koelkast.

    Ik sta helemaal achter de bewering dat reclame misleidend kan zijn, maar geloof echt niet dat zelf koken altijd beter is dan een potje (en nogmaals: dat hangt ook af van je manier van boodschappen doen en koken, dus het geldt vast niet voor iedereen).
     
  4. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Maar zelf koken leert je kind wel beter mee te eten met de pot zoals jij hem kookt. Met jouw smaken. En daardoor gaat het later misschien wel makkelijker alles mee-eten wat jij maakt.

    Daarbij: zijn wij allemaal zo ongezond geworden? Onze ouders kookten ook weer heel anders (inderdaad vaak veel te gaar) en de potjes van toen smaakten allemaal naar elkaar.... Volgens mij maakt het dus eigenlijk helemaal niet zo veel uit hoeveel vitamines er nu echt ingaan....
     
  5. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0

    Hier idem!!!!:D
     
  6. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik geef nu ook nog maar heel zelden een potje, vooral omdat ik ze heel verschillende smaken wil aanwennen. Gaat prima, m'n dochter is gek op uitgesproken smaken (vooral zuur vindt zij heerlijk). En die potjes vind ik vaak niet vies of zo, maar ieder hapje uit zo'n potje smaakt zo hetzelfde...

    Maar af en toe, als ze veel last heeft van doorkomende tanden/kiezen, dan kan ze niet goed eten. Je merkt aan alles dat ze honger heeft maar dat kauwen haar pijn doet en dat ze daarom haar hap weer uitspuugt. Dan ben ik toch blij dat ik nog een potje of bordje van Olvarit in de kast heb, want dat eet ze dan in één ruk leeg.
     
  7. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik ben ook niet tegen potjes hoor. Ik heb ze echter bijna nooit gegeven, want ik ben meet af aan gaan koken en invriezen en z.s.m. met de pot mee. Maar onderweg of zo, dan is het heel makkelijk en minder last van mogelijke derving.

    Voor mij was de keuze zelf koken met name ingegeven door de smaakvariatie die je meegeeft, de textuur van het eten (zo glad gepureerd als in een potje is mij nog nooit gelukt) en dat de kids aan onze smaak zouden wennen. Bij zoonlief blijven groente echter impopulair, dus ja, dan kies ik af en toe voor 'de sterke beer'!
     
  8. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ik ben het eens met Bri dat veel mensen er "ongezonde" kookgewoonten op na houden. Inclusief mezelf. En dat potjes niet perse een ongezondere keuze is. Al denk ik net als Juud dat vers eten wel voordeel kan opleveren mbt smaakontwikkeling en dergelijke.

    Ik kreeg vroeger dus alleen maar potjes. Ik ben wel altijd een moeizame eter geweest en ik hou nog steeds niet bijster veel van groente. Maar inmiddels lust ik wel praktisch alles en begin ik het koken ook steeds meer te leren (heb van huis uit geen goed voorbeeld gehad qua koken).
     
  9. Bri

    Bri Niet meer actief

    @zogelukkig: met die quote hierboven vraag ik me toch iets af. Heb je het idee dat eten-zonder-groente, maar met multivitamine echt gezonder is dan een potje waar wel groente in zit? Dacht juist dat je zo voor 100% puur-natuur was (met biologisch eten en zo), maar dan verbaast die multivitamine mij weer.
    Echt niet bedoeld om je aan te vallen (iedereen moet zelf weten wat hij/zij de kinderen voorzet), maar ik vraag het me serieus af. Misschien heb ik je niet goed begrepen, dat kan ook nog.

    Dat héél glad gepureerde geldt overigens vooral bij de potjes vanaf 4 maanden. Vanaf 6 maanden (bij sommige merken vanaf 8) komen er stukjes in en vanaf 12 maanden is het wel zacht, maar zéker niet glad. Mijn grootste bezwaar tegen die maaltijdjes is dat iedere hap hetzelfde smaakt, ipv herkenbare afzonderlijke ingrediënten. Maar tussen verschillende maaltijden kunnen heel grote smaakverschillen zitten! (al gebruiken ze wel héél veel tomaat en wortel, dat is dan weer jammer)
     
  10. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik vind het bij Yukl aansluitend ook belangrijk dat mijn kinderen zien dat hun eten er rauw anders uitziet, dat we het dan in de pan doen, of klein snijden en er een dressinkje over doen oid. Niet dat mijn kids later denken dat avondeten 'uit een potje' komt.

    Ik ga daarom volgend seizoen ook een klein kweekkasje beginnen met de kids, zodat ze hun eigen tomaatjes, aardbeitjes en sla hebben.
     
  11. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik doe het dus ook, met die multivitamine, maar dat is een extra. Tuurlijk is voeding met groente beter, maar ik heb echt alles gebrobeerd: potjes, schaaltjes, vers.... Hij moet nu altijd één hap en hij vindt het stiekem niet eens zo heel vies. We rekken de porties nu dus langzaam op. En tot die tijd af en toe een multietje...

    En over dat gladde: ik proef zelf ook altijd de potjes die ik geef, en het is echt zo'n vreemde, onnatuurlijke gladde structuur, zelfs die met stukje. Of het is heel glad, met heel grote stukken erin. Ik vind het gewoon niet natuurlijk. Maar dat is mijn reden om het niet te willen. Ieder moet dat voor zich kiezen.
     
  12. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Nee, dat klopt; die moet ik er niet bij betrekken, haha!

    Nee, nog steeds niet mee eens.;)
    Ik vind al het voorgefabriceerde eten dat in een fabriek een lange weg heeft moeten ondergaan 'zwaar bewerkt', dat is gewoon mijn mening.

    De ingredienten worden in een fabriek gesorteerd, gewassen, rondgedraaid op een lopende band, dan verhakseld, weer op de lopende band, dan gekookt of gestoomd of gepasteuriseerd (hou me ten goede). Dat proces is langdurig. Door blootstelling aan zuurstof, licht, tijd en door snijden gaan vrijwel alle vitamines verloren. Die worden er dus later weer aan toegevoegd + nog en hoop andere vitamines die niet van origine in die wortel, aardappel en dat rundvlees voorkomen, zo kom je dan wel aan die 28...
    En dan worden er nog bindmiddelen, zuurteregelaars en conserveringsmiddelen aan toegevoegd. Ik dacht dat Olvarit dat wel goed doet met zoveel mogelijk natuurlijke middelen.
    En dan worden die lopende banden schoongemaakt met agressieve middelen die de afgelopen jaren regelmatig in potjes opdoken.

    Ik denk dus dat zelf koken met verse en gezonde producten altijd beter is. Ook al maal je het.


    Het gaat dan wel niet om een potje, maar als je ziet wat er in een Liga eerste stap zit:

    Erwtenzetmeel, aardappelzetmeel, glucosestroop, suiker, plantaardig vet, erwteneiwit, rijstzetmeel, calciumcarbonaat, emulgator, (sojalecithine), natuurlijk vanille aroma, ijzer, vitamine B1, vitamine B3, vitamine B6

    "Zonder gluten en kippen-ei" staat er dan op. Nee duh, maar wel als hoofdbestanddeel erwten. Erwten! In een koekje!:$ Zet dat lekker op de voorkant: "baby's eerste erwtenkoek"! Dan zal geen hond het kopen!

    Mijn zoon's eerste koekjes bakte ik met: volkorenmeel, beetje oerzoet, moutstroop of honing en boter.:)
     
  13. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Wat leuk! Dat idee ga ik van je overnemen :)
     
  14. Bri

    Bri Niet meer actief

    ik ook juud! ben het helemaal met je eens dat het belangrijk is voor kinderen om iets te leren over herkomst van voeding en voedselbereiding.

    zogelukkig: van die liga 1e stap zou ik ook niet vrolijk worden, nooit gegeven ook, vond die zó onnodig.
    ik heb op zichzelf niet zo'n moeite met erwten, dat is toch ook een natuurlijk product met een heel goede voedingswaarde? volkorenmeel kun je nu eenmaal beter niet geven aan de kindjes voor wie 'eerste stap' bedoeld is.
     
  15. Bammetjebam

    Bammetjebam Niet meer actief

    Ik zei niet dat ze dom was, maar dat ze onwetend over kwam. Daar zit een groot verschil tussen. Onwetend houdt in dat je geen kennis hebt over een bepaald onderwerp, dom is dat je mentaal gezien geen verstand hebt. Als zij, of wie dan ook, wil geloven dat dit soort communicatietruukjes op verpakkingen en in reclames waar zijn, dan mag dat natuurlijk, maar dan ben je volgens de definitie "onwetend".

    Ik weet niet hoe het consultatiebureau in NL hierin staat qua informatievoorziening (hierin ben ik onwetend), maar bij Kind en Gezin in BE werd mij een compleet boekwerk meegegeven met uitgebreide informatie over voeding voor kinderen: bereiding, bewaren, geschikte producten per leeftijd, etc.

    Maar zeg eens eerlijk, heeft ze tegen jou gezegd dat het een grapje was, dat van die fruitvlaai?
     
  16. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik voel me niet aangevallen en geef graag antwoord op je vraag.

    Ik ben tegen bewerkt voedsel.

    Overdag eet mijn zoontje wel goed, dan stop ik hem gezonde dingen toe: volkorenbrood en fruit en als tussendoortjes rauwkost en gekookte penne. Alleen 's avonds aan tafel eet hij weinig tot geen warm avondeten.
    Hij heeft te vaak meegemaakt dat hij buikpijn kreeg 's nachts en koppelt wsl avondeten aan die vreselijk pijnlijke buikkrampen die bij tijd en wijle hier het hele gezin wakker urenlang wakker houdt. We lopen nog steeds bij de kinderarts hiervoor. De nachten dat zoonlief heeft doorgeslapen zijn op twee handen te tellen.

    Ee multi is gewoon een aanvulling op een al gezonde levensstijl, maar waarbij misschien net iets te weinig vitamines en mineralen binnen worden gekregen.
    Ik geef een multi zonder chemische hulpstoffen en allergenen.
     
  17. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik heb ook een tuin! Weinig aan gedaan vorige zomer ivm combi drukke dreumes en pijnlijk bekken, maar ga er dit jaar weer serieus werk van maken! En wortelen, bonen, courgettes, sla, spinazie en tomaten om maar eens wat te noemen kweekt ook zo makkelijk! Kijken jullie weleens "groeien"? Zoiets dus!:)
     
  18. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Brood, koek en gebak is gemaakt van granen, niet van erwten, daar maak je soep van ofzo.

    Het is al ernstig genoeg dat Liga bijvoeden vanaf 4 maanden stimuleert. Met 4 maanden geef je ook nog geen volkorenbrood nee, maar peulvruchten zijn ook hartstikke zwaar verteerbaar, ze bevatten alleen geen gluten.
     
  19. adi

    adi Niet meer actief

    O ja, die liga stap 1. Ik stond bij de schappen om die mee te nemen toen ze hier 6mnd waren. Maar toen las ik waar ze van gemaakt zijn, OMG!
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Ach ja, dat krijg je hier ook bij het CB, gewoon een boekje over wanneer ze wat mogen eten, welke hoeveelheden, zoutgebruik etc. Wordt geen woord gerept over potjes, pyjamapapjes etc.
    Je moet alleen wel even de moeite nemen een blik in zo'n boekje te werpen, net zoals je ook de moeite kunt nemen even het etiket van de fles diksap naar je toe te draaien om te weten hoeveel suiker er in zit.

    Dat van die vlaai kwam op mij niet over als een grapje.
    Het is misschien niet aardig gezegd, maar die vrouw kwam op mij wel dom over. Hoe goed ze de hoogte is van andere zaken, dat weet ik niet, ik zie alleen dit stukje van 5 minuten en dit was de indruk die ik had. Wie weet was dat dus ook wel misleidend ;).
     

Deel Deze Pagina