Niet om het nog erger te maken.....Maar daarvoor woon ik in een zeer ruime 2-kapper, letterlijk tegenover het bos in het midden van het land. Mijn hypotheek is wel 50% aflossingsvrij, maar lasten zijn nog te dragen na pensioen. Verder nu flinke overwaarde, dus geen rente opslag meer. Ik kocht al in 2003 mijn eerste woning, dus dat scheelt een heleboel, er zit al flink wat eigen geld/oude overwaarde in.
Het is eigenlijk zo triest, ik ben op tijd ingestapt en heb dus geluk . Mijn vriendin betaalt €400 MEER dan ik voor een huurflat die een kwart van de oppervlakte heeft. Zo scheef.
Ja ik vind het echt lastig. Er is best weinig te koop en alles is relatief duur. Dus ik heb zo'n "nu of nooit gevoel" .
Nou inderdaad. Wij konden het huis kopen waar we nu wonen. Al die jaren twijfelden we. Nu dachten we ja we gaan t kopen. Kan het niet meer van de woningbouw. En afgelopen jaren nieuwe keuken geplaatst, alles laten stucen . Dus echt t gevoel van weggegooid geld .
Tenzij er nog geen voorlopige overeenkomst getekend is. Ik zou het voor 30 jaar vastzetten. 20 en 30 jaar scheelt niet zoveel, en de kans dat de rente over 10-20-30 jaar lager is dan nu is echt heel klein.
I know...... ik ken de prijzen. Maar waar woon je dan? Ik woon in 1 van de duurste regio's wel..... Utrecht/Gooi. Maar dus op tijd in kunnen stappen met een koopwoning. Mijn huis is bijna 5ton waard, maar mijn hypotheek is ruim minder dan de helft. Gewoon dom geluk gehad dat ik op tijd heb gekocht (ik ben in vergelijking met de meeste van jullie ook een oudje hoor..... )
Dit idd. Als je bod geaccepteerd is is de koop bindend tenzij de koper aan kan tonen dat ze de financiën niet rond kunnen krijgen. Dit moet schriftelijk bevestigd worden door de financieel adviseur/hypotheekverstrekker.
Yes maar dat krijg je heel makkelijk hebben wij helaas een x moeten doen toen we net huis gekocht hadden vorig jaar maar man ernstig ziek werd en er met taxatie veel gebreken kwamen
De economie krijgt inderdaad flink te verduren. Ik vrees ook voor heel veel faillissementen in mei. Het ligt eraan in welke sector haar man werkt. Reiswereld, hotels/campings, horeca, winkels, daarin gaan heel veel van kapot.
Ik word er nu wel zenuwachtig van. Als er een totaal lock down komt, gaan we t niet kopen. Dan zou mijn man ook echt bang zijn om zonder werk te zitten.
Thanks voor alle reacties. Doordat er van alles dicht is, krijgt het bedrijf waar mijn man werkt ook een flinke klap te verwerken, zeker als dit uitdraait op een totale lock down. Ik weet niet of we het dan aandurven. Ook met het oog dat je financiële buffer in t huis zit en de baan van mijn man. Hij werkt er al zó lang maar nu is even niks meer zeker .
Worden je woonlasten met een koophuis hoger of lager? Indien flink hoger, of je verwacht een jaar dubbele woonlasten. Dan is spannend. Lager of hetzelfde dan kan je het huis kopen. Mochten de huizenprijzen dalen, als je niet binnen 3 jaar wilt verkassen is het echt geen probleem.
Ik zou het niet doen en deze crisis afwachten. Ik voorspel dat waar men voorheen in bosjes voor een huis stond te overbieden dat bosje flinke uitdunt door inkomensverlies van vele sectoren. oftewel de huizenprijzen gaan echt een beetje zakken.
Dit klopt niet, pas nadat je koopakte getekend is en je 3 dagen bedenktijd voorbij zijn kan je er alleen onderuit als je je financiering niet rondkrijgt. Na het accepteren van het bod kan je er nog onderuit zolang er nog niks schriftelijk is vastgelegd.