Klopt hoor. Een bevriende makelaar vertelde dat hij voor de uitbraak gemiddeld 20 biedingen kreeg op een woning, nu maar 4. Mensen komen ook niet meer voor een bezichtiging.
Ik zou nu niet meer kopen en wachten totdat deze crisis voorbij is. Misschien zijn de huizenprijzen dan ook weer een stukje lager(?)
Ik werk bij een makelaar en moet zeggen dat het nog heel erg meevalt bij ons. Wij hebben echt nog een drukke agenda en heb het idee dat mensen zich nog niet tegen laten houden. Een enkele die belt of de bezichtiging doorgaat of mensen die ivm onzekerheid van hun eigen werk niet meer durven te kopen maar het valt mij op dit moment nog heel erg mee.
Ik heb het de afgelopen week ook even opgezocht, aangezien we zelf met een huis soort van bezig zijn. Voor nu wordt er nog helemaal niet verwacht dat de huizenprijzen gaan zakken. Wel wordt verwacht dat ze minder hard gaan groeien, dus ipv 6% maar 2% dit jaar. Krapte op de huizenmarkt is ook wel zo groot, dat zelfs als een flinke groep mensen af gaat zien van kopen dit jaar, het niet zo is dat de krapte ineens opgelost is zoals ik begreep van verschillende artikelen. Ik zou dus alleen van kopen afzien als je verwacht dat je eigen situatie sterk verandert, bijvoorbeeld minder inkomsten.
Ik zie het nu ook inderdaad, hoewel de grote banken nog niet aan de rentes komen vooralsnog. Is pas sinds gisteren in het nieuws, dus had ik een paar dagen geleden nog niet gezien. Maar dat maakt het wel verstandig voor @harlene2014 om nu te tekenen voor dat hypotheekvoorstel met die lage rente voor 30 jaar als ze nog steeds het huis willen.
Sorry voor mijn late reactie. Niet netjes . Wij Hebben besloten het huis niet te kopen omdat er super veel aan moet gebeuren en wij niet of dat t ooit waard gaat worden. Wel zijn we een huis tegen gekomen dat helemaal af is maar in een gebied dat wij niet goed kennen.