Hallo, Afgelopen 11 oktober ben ik bevallen een prachtige zoon, Eelco. Al snel bleek dat Eelco trisomie 21 en dus het syndroom van Down heeft. Een hele klap. Maar gelukkig is het een prachtig mannetje! Helaas lukt borstvoeding niet, hij drinkt niet uit de borst. Op dit moment kolf ik, en krijgt hij de moedermelk via een flesje, wat heel goed gaat. Maar ik vind het heel tijd- en energieverslindend. Hij drinkt nu 6 flesjes van 120 ml, en dat is voor mij bijna niet bij te kolven. Per dag ben ik zo'n 6-7 uur bezig met kolven (5-6 maal per dag, 'snachts niet) en voeden. Nu denk ik dat het verstandig is om bij te voeden met 1-2 flesvoedingen per dag. Dat geeft mij in ieder geval wat meer rust, nu raak ik alleen gestrest als ik niet voldoende voeding heb. Maar nu heb ik geen idee hoeveel ik hem dan moet geven? Ook 120 ml? Eelco woog bij de geboorte 3530 gram, vorige week maandag woog hij 3560 gram. En hoe moet ik het kolven afbouwen? Kan ik gewoon naar bijvoorbeeld 4-5 maal per dag kolven gaan? Alvast bedankt voor je tijd! Liesbeth
Hallo Liesbeth, Gefeliciteerd met de geboorte van Eelco. Wat een schrik moet het geweest zijn om te ontdekken dat hij syndroom van Down heeft. Wat goed dat je voor hem kolft. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat het zwaar voor je is. Een combinatie van fles en borstvoeding is altijd mogelijk als je dat wilt. Maar ik zou je aanraden om contact te zoeken met een lactatiekundige. Zij kan met jou kijken wat je kunt doen om je melkproductie op te krikken (eventueel met ondersteuning van medicijnen en/of kruiden). En ze kan ook met jou kijken of het niet toch lukt om Eelco aan de borst te krijgen. Hoe minder vaak je kolft, hoe minder melk je uiteindelijk zult kolven (vraag en aanbod). Hier wat extra info over borstvoeding voor een kindje met Down Syndroom Qua hoeveelheid per flesje geldt de volgende rekensom. Per 24 uur krijgt je baby 150 ml melk per kg lichaamsgewicht. Deel dit door het aantal voedingen en je weet hoeveel je kindje per flesje moet drinken. Sterkte meid!
Hoi teddy Hier ben ik nog even. Tot nu toe zit Eelco nog op volledig borstvoeding (per fles). Maar hoe weet ik nu of hij genoeg binnen krijgt? Hij krijgt nu 6 flessen van 140 ml. Op zich lijkt hij tevreden na de fles. Hij komt nu ongeveer elke 3,5-4 uur voor een flesje. Hij ligt dan te smakken, te huilen en sabbelt dan op alles wat toevallig in de buurt van zijn mondje komt Na de fles is hij rustig, ligt soms even wat om zich heen te kijken en valt vervolgens lekker in slaap. Hij heeft (ruim) voldoende natte en vieze luiers. Aanstaande woensdag gaan we naar het consultatiebureau, en dan weet ik wat hij nu weegt. Ik gok zo'n 3800 gram.
Hoi, Super dat Eelco nog steeds volledig moedermelk krijgt. De hoeveelheden die hij krijgt lijken mij prima. En als hij goed groeit (150-250 gram per week) en voldoende poept en plast, een tevreden kindje is, dan krijgt hij genoeg. Je doet het goed hoor! Hou vol!