donor: rechten van het kind?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Marieke1983, 7 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik heb een beetje een vreemde vraag misschien...

Als ons gezin compleet is, willen mijn man en ik donoren worden. dit omdat we teveel in onze omgeving zien dat stellen niet zwanger raken en ons dat veel verdriet doet.

omdat vooral voor mij de leeftijd belangrijk is, zijn we ons er al langzaam maar zeker in aan het verdiepen. ik ben nu 27, bijna 28 als ik beval, en hoe jonger de eicel donor hoe beter natuurlijk.

maar nu vraag ik me af: hoe zit het met de rechten van het verwekte kind? we vinden het prima als hij/zij ons opzoekt later, maar we willen dus niet dat er aanspraak kan worden gemaakt op onze erfenis, die is voor onze kinderen.

weten jullie misschien hoe dat zit? zijn er nog meer dingen waar we aan moeten denken?

groetjes Marieke

2. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Wat ontzettend lief van jullie dat jullie donor willen worden. Onze dochter is geboren d.m.v. KID en wij zijn heel erg blij dat er mensen zijn die zoiets willen doen. Ik heb veel informatie gevonden op www.freya.nl er staan veel brochures e.d. op de site met alle "ins en outs". Overigens is het met KID zo dat onze dochter als ze 16 jaar is, kan achterhalen wie de donor is. Ze is door mij geadopteerd (wij zijn een vrouwenstel) en daarmee is ze familie van mijn familie en ook erfgenaam. Met een donor via het ziekenhuis (B donor) heb je geen enkele relatie, deze is geen juridisch ouder, heeft ook geen gezag, dus kinderen die geboren worden d.m.v. KID hebben geen recht op wat dan ook. Met een bekende donor ligt het soms anders, er zijn (ik geloof in Zweden??) wel eens kwaadwillende figuren geweest die geprobeerd hebben allimentatie los te peuteren bij een donor. Ook dan kan het wel, d.m.v. een verklaring, mar daarvan wordt soms weer de rechtsgeldigheid betwist. Meer hierover op: kid informatie, kunstmatige inseminatie met donorzaad

Nou hopelijk heb je hier wat aan en gaat het allemaal lukken, nogmaals, geweldig wat jullie doen!

3. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    Meid,

Wat super dat jullie dit willen!
    Wij zelf zitten midden in het KID traject, zijn man en vrouw waarbij de man onvruchtbaar is.
    Onze wereld storte in en we zijn gelijk door gegaan om te zoeken naar mogelijkheden. Als er niet mensen zoals jullie zouden bestaan, dan zouden wij kinderloos blijven.. :(

Je bent voor het ziekenhuis een bekende donor, enigste wat de wensouders te horen krijg zijn uiterlijke kenmerken zoals haarkleur e.d.
    Verder als het stel ervoor kiest het te vertellen aan de kids, dan mogen hun op hun 16de weten wie hun biologische vader of moeder is. Het kan dus zo zijn dat ze "ineens" voor de deur staan..

In Nl is alles erg goed geregeld! Je kunt ook als het niet via t ziekenhuis gaat ( bij je man bijv.) ervoor kiezen om een donorcontract te gebruiken.
    Wij laten alles via het ziekenhuis lopen, mede omdat er dan ook goed getest wordt op geslachtsziektes en dat de medische geschiedenis van de donor bekend is. Mocht er later iets uitkomen.. dan kunnen we altijd terug vallen op het ziekenhuis.

Kijk ook op www.kidinformatie.nl en www.verlangenaareenkind.nl freya is een super website! En een voorbeeld van een succesvol gezin: www.kiddroom.nl

Ik ga overigens ook over een aantal jaren als onze kinderwens vervult is eenmalig eicellen doneren, om iets terug te doen voor mensen die in een soortgelijke situatie zitten.

4. Girl86

Girl86 Fanatiek lid

21 jan 2010
    2.318
    0
    0
    hallo,
    wij doen kid in dd en dan een donor van het ziekenhuis.
    daar is het zo als het kind 16jaar is dan mag het kind wel weten wie de vader is maar dat gaat niet zonder toestemming van ziekenhuis en donor en in de papieren stond ook in dat de donor niks te zeggen heeft over het kind en in duitsland is het zo dat je een notariele akte tekend dat dus mijn man de vader van het kind is. wij weten niet wie de donor is( maar dat wil ik ook eigenlijk niet weten. ben blij dat voor ons deze weg eris)

wij beginnen eind januari met ivf-d.

5. Manousch

Manousch Actief lid

24 mrt 2010
    319
    0
    0
    Zuid-Limburg
    Marieke, wat ontzettend lief en goed van jullie! En proficiat met je zwangerschap :)

Een collega heeft in Belgie de "buisjes" gekocht. Juist omdat in NL de donor bekend is. Dat wilde ze absoluut niet en heeft uiteindelijk iui in Belgie gedaan met een spermadonor. Ze hebben eerst gekeken naar de kenmerken van de partner en zo een donor gezocht. Inmiddels is ze moeder van een prachtige dochter!
    De kosten zijn relatief goed te doen en wij Nederlanders mogen ook gewoon naar Belgie gaan hiervoor.
    Misschien een optie om over na te denken...

6. Mijs

Mijs Fanatiek lid

14 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Als je via het ziekenhuis of via eigen kring een ontvanger vindt, wordt er normaal gesproken altijd een contract opgesteld die alle betrokkenen dienen te ondertekenen. Daarin zijn dit soort afspraken allemaal opgenomen.

Super dat jullie dit willen gaan doen!

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

bedankt voor jullie reacties! heeft met name mijn man erg gerustgesteld.
    heel veel succes voor jullie met zwanger worden, en Mijs met de zwangerschap!

8. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Wat super dat jullie allebei donor willen worden, wauw!!!
    Het is inderdaad zo dat je met de donorkids geen juridische relatie hebt en zij dus geen aanspraak kunnen maken op de erfenis.

Deel Deze Pagina