Ervaring met POH-GGZ?

Discussie in 'De lounge' gestart door AugustusMama, 5 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

9 jan 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Hoihoi,

Zijn er hier meiden die naar de praktijkondersteuner gaan voor psychische klachten/problemen?
    Mijn huisarts heeft mij deze optie gegeven om over na te denken.
    Maar wat kan ik hiervan verwachten en wat wordt er van mij verwacht? (snap wel dat dat per situatie verschilt, maar er zal vast wel een ‘basis’ zijn)

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

2. Talvi

Talvi Niet meer actief

Ik heb er laatst een afspraak gehad maar ik word doorverwezen naar een psycholoog. Ze stelde veel vragen, ook om uit te zoeken welke hulp jij nodig bent. Heel veel succes!

3. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ja, ik heb nu vier gesprekken met hem gehad, naar mijn mening te veel. Het helpt mij om van tevoren op te schrijven wat me relevant lijkt om te vertellen. Heb ik 1x niet gedaan en dat werd een flauwekulgesprek omdat het nergens naartoe ging. Ben benieuwd wat er gebeurt qua doorverwijzen. Hou je me op de hoogte van jouw traject? Want ik ben daar wel heel benieuwd naar, hoe dat bij anderen verloopt.

4. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Ik werk in verschillende huisartspraktijken en zie dus verschillende POH-GGZ.. De achtergrond van een POH-GGZ kan onderling erg verschillen, ook de werkervaring. Soms kun je op de website van de huisarts hier informatie over vinden. Afhankelijk hiervan, zit mijns inziens ook een verschil in kwaliteit.

Daarnaast is ook gewoon de klik belangrijk, en dat is een kwestie van gewoon proberen of t bevalt. Denk dat je hier op de site dus zeer uiteenlopende ervaringen zult horen, die hoor ik in de praktijk ook van patienten...

Laatste voor sommigen niet geheel onbelangrijk punt: als ik het goed heb word de POH-GGZ vergoed door de verzekering. Bij een psycholoog elders betaal je vaak een eigen bijdrage, afhankelijk van je verzekering.

Hopelijk heb je hier wat aan! Succes!

5. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Ik heb nu drie gesprekken gehd met een POH-GGZ. In mijn geval een heel vriendelijke vrouw, waarbij ik me erg op mijn gemak voel. Ik heb eens in de twee weken een afspraak. De eerste was een intake gesprek. Na die afspraak moest ik een soort schema invullen met omschrijving van de klachten, wat de omgevingsfactoren zijn die daar van invloed op zijn en welke persoonlijke stijl hierop van invloed zijn. Daar hebben we samen een probleemanalyse uit gemaakt en de belangrijkste punten uitgelicht die we nu dus aan gaan pakken.

Ik vind het erg prettig en het voelt minder "zwaar" dan naar een psycholoog te moeten gaan. (Slaat misschien nergens op, maar zo voelt het voor mij)

6. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    hier ook ik moet zeggen ik vind het wel prettig aangezien mijn man niet echt kan praten en weigerde naar een psycholoog echt te gaan drempel is te hoog vind hij dit ook niet het leukste maar hij doet het wel.
    en op zich voor zover gaat het wel goed.

7. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

9 jan 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Bedankt voor jullie reacties, snap wel dat het verschilt per persoon en per praktijkondersteuner.

Maar was benieuwd naar ervaringen van anderen.
    Als ik het goed begrijp is het in elk geval een stuk laagdrempeliger dan een psycholoog?

Hoop dat er nog meer hun ervaringen willen delen

8. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.271
    50
    48
    Ik loop sinds een maand of 4 bij de POH-GGZ. Huisarts had mij doorverwezen. Ik ben nu wel aan het afbouwen en ga nog maar 1x per 4 weken.

Ik heb er heel veel aan gehad en nog steeds. Ik ben er echt wel eens vandaan gekomen dat ik dacht dit was zonde van m'n tijd, maar dan bleek in de loop van de week dat dat toch niet zo was en ik er alsnog best veel tips uithaalde. Het heeft mij echt geholpen (en nog steeds)

Deel Deze Pagina