Voeding en groei vraagje!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JuullesD, 23 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Goeiemorgen allemaal,
    ik heb even een vraag, ik zoek al tijden naar het antwoord en tot nu toe heeft internet, kennissen en het cb geen antwoord. Dus ben benieuwd of iemand hier mij het eea kan verhelderen.
    ik wil namelijk weten wat:
    1. De minimale hoeveelheid flesvoeding Is, die een baby echt nodig heeft om te groeien/genoeg voedingsstoffen uit te krijgen.
    2. Wat een baby per week aan MOET komen. Dus minimaal wat moet. En liefst wil ik ook weten wat een baby maximaal aan mag komen.

Klinkt erg serieus zo hé;) wees gerust ik maak me geen zorgen en heb geen zorgen kindje thuis. Maar ik hou van feiten en richtlijnen om vanuit te werken en nu heb ik het gevoel dat ik maar wat doe.
    Even een kort achtergrondsverhaal. Finn is nu 7 maanden en echt hollands glorie. Lang en groot. Word regelmatig voor 1 jarige aangezien. Hij is 75 cm en (gister gewogen) een mooie 10.35 kg.
    Hij eet volgens de rapley methode (zelfstandig eten en bepalen hoeveel ze eten. Finn eet heel goed volgens deze methode)

Ons schema inclusief flessen Is nu
    0730 150 CC met 2 el spelt pap
    0900 3 el Griekse yoghurt en fruit
    0930 100 CC thee

1130 150 cc
    1230 1 boterham met roomboter en thee + tomaat en komkommer

1500 150 CC
    1530 2 of 3 maïs boogies en als het lukt qua tijd nog een x fruit

1830 warm eten
    2000 210 CC met 2 el rijstebloem

Hij eet nog geen volledige porties maar over de hele dag gaat er genoeg naar binnen. De reden dat ik zo snel twijfel over dingen Is omdat finn geen signalen geeft van honger. Hij drinkt/eet altijd zijn flessen leeg. Maar huilt er niet om. Alles wat we aanbieden gaat z'n mondje in en we zien zelden dat hij geen trek meer heeft. (Dan gaat hij spelen maar dit is zelden)
    Finn geeft wel heel snel melk terug dus ik heb het idee dat hij nu toch wat teveel melk krijgt en ik wil dus zijn flesje van 1130 een schepje verminderen.

Maar ik ben bang dat hij niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt, want melk Is nou eenmaal de hoofdvoeding tot 1 jaar.
    Heeft iemand hier tips in?
    Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb neergezet zo :) zo niet vraag maar raak

2. JuullesD

Ik geef trouwens om 1530 nog extra thee. Ik let extra op vocht en vet omdat hij last heeft van obstipatie. Kreeg hij forlax voor maar die geef ik sinds vandaag niet.
    Minder flessen betekent ook minder vocht dus vandaar dat ik extra thee geef. (Kamille rooibos en pepermunt)

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Minimale hoeveelheid flesvoeding met 8 maanden is volgens mij 600cc en met 9 maanden 500cc, vanaf 1 jaar is dan 300cc zuivel voldoende.
    Flesvoeding is inderdaad nog belangrijk, maar je gaat nu wel richting de fase dat de bijvoeding steeds meer de hoofdvoeding wordt en flesvoeding meer 'drinken' is. Ik weet in elk geval dat het bij mijn zoontje op die leeftijd niet echt meer vulde, ja vulde als een beker drinken, maar niet als een hele maaltijd zeg maar.
    Hier dronk hij met 8 maanden 3 flessen.
    Verder wat ze aan moeten komen, geen idee eigenlijk, hangt ook helemaal van de groeicurve van je kindje af. Voor een kindje van 7kg is dat heel anders dan voor een kindje van 10kg.

Herken je probleem wel een beetje, zoontje kon op die leeftijd ook blijven eten, maar toen mijn man een keer z'n fles vergat tussen de middag of een keer het fruit hoorde je hem ook niet.
    Ik heb gekeken naar wat in mijn ogen wel normaal leek, dus eigenlijk gewoon op gevoel. Had het volgens mij in een ander topic van je ook al gezet, maar dit was ongeveer ons schema met 8 maanden.

Ontbijt: Fles 150+5 en 1 boterham
    Tussendoor: 2 stuks fruit of een rijstwafel o.i.d. met een beker drinken (rietjesbeker)
    Lunch: Fles van 120+4 en 1-2 boterhammen
    Tussendoor: Fruit of rijstwafel, net wat hij 's morgens had gehad, ben op een gegeven moment fruit naar de middag gaan verplaatsen omdat dat beter uit kwam. Ook weer beker drinken erbij (rietjesbeker)
    Avondeten: Aardappel met groente, zo'n 200gram vers gemaakt en dan geprakt, pasta's e.d. gepureerd nog. Toetje hoefde hij toen nog niet, vond yoghurt niet lekker.
    Voor het slapen gaan nog een fles van 180+6, maar die ging niet altijd leeg.

Hier dronk hij denk naast de melk ongeveer 150-200cc drinken uit z'n rietjesbeker, dus de hoeveelheid van 1 fles.

4. JuullesD

Oei daar schrik ik wel even van. Hij krijgt nu namelijk 630 ml.....dat lijkt mij dan te weinig....

5. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Rijstebloem kan zorgen voor obstipatie. Je zou dat eens kunnen vervangen door bijvoorbeeld AH Biologische speltgranen. Wellicht dat het helpt tegen de obstipatie.

Als je zoontje makkelijk melk terug geeft, kan je misschien ook juist de laatste fles wat verkleinen. Dat is wel een heel grote plons melk in 1 keer.

Je mag de Griekse yoghurt ook optellen bij de flessen die je geeft, dat is ook een zuivelproduct met goede vetten.

Verder denk ik dat wat je nu aanbiedt gewoon prima is. Ik vind het niet veel/weinig hoor :)

6. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Helaas geen feiten voor je maar dit is wat mijn zoon van nu 10 mnd eet en eigenlijk al een tijdje

4 tot 7x fles 200cc incl pap
    2 broodjes
    1 stuk fruit
    2x warm eten
    Soms nog tussendoortje
    Fruitkuipje.

Flessen is dus behoorlijk wat voor zijn leeftijd.

7. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Een gezond kind van 6 maanden-12 maanden heeft 100 ml vocht per kg lichaamsgewicht nodig per 24 uur. Dus stel je kindje weegt 10 kg, dan heeft hij 1 liter vocht nodig. Je geeft al 4 flessen van 200 ml., dus blijft er 200 ml over (of meer naar behoefte) voor diksap, slappe thee, water ed. Pas op dat je niet veel te vocht geeft, zodat er een goed hongergevoel blijft bestaan.

Hoeveel flesvoeding per dag?

ik weet wel dat een baby van ongeveer 9 maanden 400ml zuivel nodig heeft per dag. vanaf een jaar is dat 350 ml zuivel.

Qua gewicht groeit een gezonde baby, die normaal op tijd geboren is, de eerste 3 maanden meestal tussen de 90 en 200 gram per week. Na die eerste maanden neemt het wat af tot zo’n 70 tot 150 gram per week.

Gemiddelde groei in lengte & gewicht van een baby - Babytijd.com

hopelijk zijn dit de antwoorden op je eerste 2 vragen. :D

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hoezo schrik je daarvan? 630ml is toch prima? Volgens mij geef je zelfs meer of giet je alle flessen af? Je mag gewoon het totaal klaargemaakte voeding tellen. Dus 150/5 wordt 165cc enz..
    Tussen de 6 en 8 maanden is tussen de 600-800cc melk prima.
    Ik bedoel het niet vervelend, maar zou me proberen niet zo druk te maken zolang er geen problemen zijn. :)
    Hij groeit prima en is tevreden, dat is de beste graadmeter!

En ik zei minimale hoeveelheden, maar het zijn richtlijnen hé?!

9. JuullesD

Ik ben altijd bang dat hij dan snachts moet poepen hé als hij iets van granen krijgt haha

Hij heeft snachts trouwens niet terug. Het is volgens mij ook doordat hij zo druk Is. Hij perst vanzelf die melk er wel uit

10. JuullesD

Bedankt oceanna das wel een makkelijke richtlijn!

Ja olifantje ik kreeg ondertussen de wind van voren op zo een rapley pagina. Stelde dezelfde vraag en dan word je half voor kindermishandelaar uitgemaakt haha.
    Ik schrik voor niks. Bedankt voor je info!

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ohja mijn zoon groeit bijna niet ondanks wat hij binnen krijgt 🙁

12. JuullesD

Heeft dat een reden ikdus of is het gewoon zijn bouw?

13. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ik heb van cb een schema gekregen. Een richtlijn wat een baby op welke leeftijd nodig heeft.
    Bij baby's van 7-9 maanden staat 400-500 cc flesvoeding en dan nog twee keer drinken tussendoor. T is bijna 9 maanden.

T krijgt hier:
    Fles 180/6 ontbijt
    Fruit tussendoor (is ook vocht) met een beetje thee (ong 50 cc)
    Tussen de middag: fles 150/5 en een boterham met korstjes. Snij ik de korstjes eraf dan eet hij twee boterhammen.
    Tussendoor: 90 a 100 cc diksap (ik kijk wat hij op krijgt) en fruit met halve soepstengel.
    Warme hap: aardappel groente, vlees of ei met een beetje yoghurt
    19:00 papfles 210 (180/6 voeding en tien gram Bambix)

Zo zit ZL per dag ong tussen de 400-500 cc aan flesvoeding en dit is voldoende volgens cb. Het liefst wel drinken erbij geven natuurlijk.

14. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Als hij in feb zijn lijntje verder afbuigt wordt er gekeken hoe en wat.

Hij begon ooit op bijna +2 tot hij 3 mnd was en nu zit hij onder het gemiddelde.

Dus het is afwachten of het zijn bouw is of dat er verder nog iets is. Eind okt woog hij 8875 eind nov 9160 en begin jan 9120.

Deel Deze Pagina