Waar moet ik op letten bij het aanvragen van ouderschapsverlof?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by SushiLover123, Sep 7, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Hallo dames,

Zo links en rechts hoor ik nog wel eens dat werkgevers de werknemers te kort doen m.b.t. hun rechten qua ouderschapsverlof. Dit is heel makkelijk, omdat veel mensen niet goed weten wat er in de wet staat, en de werkgever hen wijst op de CAO of iets dergelijks, die eigenlijk in strijd is met de wetgeving....

Ik ben een mailtje aan het opstellen aan de HR van mijn werkgever met veel vragen, o.a. welke onderdelen van mijn loon in vermindering worden gebracht door het verlof, en welke onderdelen niet, hoe het zit met vakantiedagen op ouderschapsverlofdagen, etc.

Hebben jullie nog wat tips om te vragen?

Alvast bedankt!

2. MamaUk

MamaUk Niet meer actief

* pensioenopbouw, hoe loopt dat door?
    euhmmm... verder weet ik het eigenlijk niet!

succes LadyXochi, mocht je nog nieuwe dingen te weten komen, laat je het weten? ;)

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Houd er rekening mee dat ook je (eventuele) reiskostenvergoeding lager wordt als je minder dagen gaat werken.
    Ik werk dus nu nog maar 4 dagen en heb 4 uur ouderschapsverlof (hebben normaliter 36 urige werkweek) en krijg dus nu 4/5 deel van de geldende reiskostenvergoeding.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Da's een goede... Want wij krijgen alles gewoon vergoed. Volgens mij de parttimers ook... Maar het is een goeie om na te vragen.

5. elam

elam Actief lid

Feb 26, 2009
    311
    0
    0
    Amsterdam
    Hier geen tip, sorry!
    Maar zelf wel een vraag voor de rest misschien die er eventueel verstand van heeft?

Hoe zit het met je ouderschapsverlof als je halverwege verandert van baan?
    Kan je je verlof dan stop laten zetten? Of wordt het bij de volgende werkgever overgenomen? Of als je tijdens je ouderschapsverlof ontslag neemt en dan een poosje zonder baan zit?

6. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

Aug 4, 2009
    905
    0
    0
    Als je van wkg verandert tijdens het verlof, wordt het niet overgenomen door de nieuwe wkg. Wettelijk gezien moet je minimaal 1 jr in dienst zijn, wil je hier een beroep op kunnen doen.
    Je kan ook nog het eea verwachten van je oude wkg, wat precies kun je zien op de site van SZW.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Klopt niet. Op de website van het SZW staat het volgende:
    Verandering van werkgever
    Als u het verlof in delen hebt opgenomen maar in de tussentijd een nieuwe baan vindt, dan behoudt u uw verlof. Bij uw nieuwe werkgever kunt u het resterende ouderschapsverlof opnemen.
    Als u het verlof in een keer heeft opgenomen, maar in de tussentijd van werkgever verandert, vervalt uw resterende verlof.

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Pensioen opbouw kun je voor kiezen om door te laten lopen. Bij mijn werkgever stond dit op het aanvraagformulier.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Wij hebben niet eens een aanvraagformulier...

10. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

Feb 5, 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    Haha ik heb niet eens een HR-persoon om naar te mailen. Ik moet dat van dat pensioen ook nog navragen (bij de pensioenverzekeraar zelf), dus bedankt voor de tip.

Verder is er denk ik gewoon gebruikelijke lijstje. Wat gebeurt er met:
    - je levensloop
    - spaarloon
    - evt andere spaarregelingen
    - pensioen
    - bonussen/incentives
    - reiskosten
    Meer kan ik niet bedenken..

11. foetbal

foetbal Actief lid

Feb 20, 2008
    209
    0
    0
    Het een sluit het andere niet uit.
    Je hebt recht op 26 weken, als je 26 weken ouderschapsverlof hebt genomen en na 10 weken een andere baan neemt heb je dus nog 16 weken over. Het zou zo kunnen zijn dat als je een jaar bij je nieuwe baas in dienst bent je die resterende 16 weken op kunt nemen en dat die resterende 16 weken niet vervallen.

Share This Page