als je voor het slapen gaan alleen iets van eiwitten eet (magere kwark, gekookt eitje, dat soort dingen) dan is dat zelfs heel goed voor het aanmaken van een bepaald hormoon wat zorgt voor de vetverbranding. Daarnaast is het idd belangrijk dat je geen hongergevoel krijgt, want dat zorgt ervoor dat je stofwisseling daalt, en dus minder calorieen gaat verbranden, en dus het tegenovergestelde doet van wat je graag wilt, nml. een vehoogde stofwisseling en calorieen verbranden. Als je zwanger wilt worden is het helemaal slecht als je een hongergevoel hebt, want dat zend een seintje naar de hersenen dat er 'voedselschaarste' is en dus is het 'geen geschikte periode om zwanger te raken' (vanuit de oertijd is dit nog, zit in ons biologisch systeem), voor de vruchtbaarheid is het dus heel belangrijk dat je geen hongergevoel hebt. Oftewel 5-6 keer per dag een kleine maaltijd, in de ochtend verbruik je de meeste koolhydraten dus dan wél volkoren producten en fruit eten, na de middag liefst alleen groenten en eiwit-producten eten, de koolhydraten(=suikers) heb je dan niet meer nodig, je zult sneller afvallen als je in de avond geen/nauwelijks koolhydraten meer eet. Mijn dagmenu: 7.00 3 stuks fruit met sojamelk en lijnzaad in blender=smoothie 9.30 bakje mag. griekse yoghurt met halve appel, 2 eet. havervlokken en eetl. zonnebloem/pompoenpitten en eetl. rozijntjes 12.30 2 volkoren boterham met kipfilet/geitenkaas en tomaatjes/runderrookvlees 15.30 groentes met noten of feta 18.00 groentes met kip/kalkoen/vis/eieren 21.00 bakje mag. griekse yoghurt dit is een schema waar je mee kunt afvallen, als je eenmaal op gewicht bent, dan pas je de hoeveelheden aan naar iets meer, zodat je genoeg eet, en toch op gewicht blijft. Uiteraard is beweging essentieel, en gewoon een half uurtje buiten (stevig) wandelen of fietsen is eigenlijk al voldoende
Ik zou eerder kiezen voor een wasa volkoren cracker met smeerbare geitenkaas of huttenkase (is gezonder en gepasteuriseerd dus je mag het hebben als zwangere, en minder bewerkt dan slankie kaas (hoe meer bewerkte stoffen hoe slechter)
Hoi Dani, als ik jou was zou ik aan de huisarts een verwijzing vragen voor een diëtiste. Iedereen heeft volgens mij 4 uur in de basisvergoeding van de zorgverzekering zitten. Een diëtiste kan je goed op weg helpen. Zeker omdat je behoorlijk wat overgewicht hebt, lijkt het me fijn om een steuntje in de rug te hebben van zoiemand. Bovendien heeft iedereen wel een mening over wat nou wel of niet goed voor je is, maar dat hangt ook heel erg af van je lichaamssamenstelling en een diëtist kan dit meten. Je hebt gelijk dat je kiest voor een gezond eetpatroon en niet voor een crashdiëet, want dat hou je niet vol. Het is inderdaad de truc om geen hongergevoel te krijgen. Dus regelmatig (om de 2,5 a 3 uur) eten. Mijn vriendin is nu toevallig bezig met een beweeg/voedingsprogramma via de sportschool: ben fit. Ze mag per dag 2000 caloriën eten en als je kiest voor gezonde producten is dat echt enorm veel! Vooral goed ontbijten zorgt ervoor dat je verbranding gelijk op gang komt en zorgt voor veel energie, zodat je gedurende de dag minder zin hebt om te snoepen. Veel succes in ieder geval meid!
Zelf heb ik geen overgewicht en dus ben ik geen ervaringsdeskundige. Ik denk dat als je het snoepen/snaaien al voor een groot gedeelte weglaat, je al een heel eind bent. En lichaamsbeweging uiteraard. Probeer jezelf ertoe te motiveren om elke avond na het eten een half uurtje te gaan wandelen. Veel succes!
Ziet eruit als een goed plan Dani, zolang je maar aan iets begint wat je ook vol kan houden, dus maak er niet een heel streng dieet van, maar een gezonde levensstijl. Ontzeg jezelf ook niet alles, zelf zou ik er best één stukje chocola of één koekje per dag bij zetten, na het eten of 'smiddags bij een koppie thee ofzo. En ja, eet niets meer zo'n 4 uur voordat je gaat slapen. Veel succes.
nog een paar tips: kies niet alleen light producten. je maag heeft wat vet nodig om een vol gevoel te geven. laat die eierkoek gewoon in je schema, een beetje suiker kan echt geen kwaad en geeft je het gevoel van wat lekkers zonder dat je teveel calorieen eet ga sporten! dit is echt het beste wat je kunt doen als je wilt afvallen! als je een snoepbehoefte hebt, pak fruit! ja daar zit suiker in maar je zal echt moeten wennen aan minder suiken (lichamelijk) en minder eten (lichamelijk en geestelijk) je fruitconsumptie zal in het begin misschien hoog zijn maar langzaam af nemen. druiven zijn lekker snaaifruit! vul in de calorieenchecker op voedingscentrum.nl dagelijks je eten en drinken in, dan krijg je een overzicht met hoeveel calorieen je hebt gegeten en of je voldoende vet en voedingsstoffen binnenkrijgt. succes!
Ik denk dat het toch ook verstandiger is om je te laten begeleiden door een diëtist(e). Zeker omdat je zwanger wilt worden, is het toch belangrijk dat je op een gezonde manier vermagerd! En je wil gezonde eetgewoonten 'kweken' die je kan blijven volhouden, veronderstel ik. Ik vind dat jouw 'lijstje' er niet zo héél goed uitziet aangezien je bv. maar 1 stuk fruit eet. Elke dag een eierkoek lijkt me ook niet zo ideaal. Succes ermee!
sowieso mag je meer brood eten, zolang er maar mager beleg op zit. ik ben afgevallen met 6-8 boterhammen op een dag, met boter maar bijv. kipfilet en soms pindakaas. (veel calorieen maar heel gezonde vetten) van brood wordt je niet dik (tenzij je een heel brood per dag eet ) en het geeft je langzaamaan energie wat die suikerdip een beetje kan voorkomen. zorg idd dat je geen honger krijgt, en eet als je honger krijgt! en 1 stuk fruit is idd te weinig, minimaal 2, liever meer, ongeveer 3-4 per dag kan echt geen kwaad. wees niet te streng voor jezelf, het is veel makkelijker vol te houden als je jezelf wat gunt. ik heb nog 1000 andere tips maar volgens mij weet je het allemaal wel. belangrijkste is: niet te weinig eten en sporten! (is nog leuk ook, echt waar!)
Hoi Dani, Ik ben zelf dietist, en kan je vertellen dat een dietis idd voor 4 uur vergoed wordt. De huisarts moet je wel doorverwijzen (sommige doen helaas wel moeilijk). Maar als je het eerst zo wil proberen kan dat natuurlijk ook prima. Je (voorgenomen?) dagmenu is niet zo gedetailleerd maar ziet er op het eerste gezicht goed uit. Een normaal en gezond eetpatroon, regelmaat klinkt allemaal goed. Het enige wat is je nog mee kan geven is ben niet te streng voor je zelf, als je een keertje wel gaat snoepen, blijf dat verder gewoon door gaan met je plan. (niet minder gaan eten of opgeven) Oh en een eierkoek op zijn tijd mag best hoor. Heel veel succes
3 liter water drinken en altijd eten smorgen alleen dat is al genoeg en fruit en dan kun je zelf op eindevan de week nog x wat extra doen