Nu is het genoeg

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door whitesaber, 27 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Hier ook hoor, bij mij telt ook mee dat ik zelf de nut van de gang/trap niet zie. Ze zouden dan met de schoenen gaan spelen, of naar buiten kijken oid. Verder is de connectie met de 'daad' zo vaag.

Wij stellen ook duidelijke grenzen hoor, maar ik zoek dan naar de manier om duidelijk te maken wat ik niet wil hebben. Vooral veel uitleggen, maar ook gewoon weghalen bij datgene wat niet mag.
    Hier gaan ze bijv vaak op 10cm afstand van de tv staan kijken. En na een paar keer uitleggen waarom dan niet goed is, en aangeven waar ze wel kunnen zitten, zet ik de tv gewoon uit. En zeg dan duidelijk waarom die uit is.

2. ninaVI

ninaVI Fanatiek lid

6 jun 2006
    1.304
    0
    0
    financial manager
    rotterdam
    bij ons is het nut vooral dat hij moet nadenken waarom hij daar staat en ik haal hem uit de negatieve spiraal! ik vraag het hem na een paar minuten op de gang en dan kan hij het me zo vertellen dan zeggen we sorry een kus en een kroel en dan is het goed!
    zolang hij niet wil praten geen sorry wil zeggen blijft hij op de gang! Uiteraard leg ik hem ook uit waarom hij straf heeft gekregen en krijgt een waarschuwing van te voren!
    bij ons werkt het dus effectief net als bij de tv uitzetten leren ze bij niet luisteren dat hun gedrag consequenties heeft!

Nina

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Gaat ie lekker meid? Holy shit zeg!:$

Janneke, ondergetekende, suus, mikki en adi zeggen allemaal dat ze de trap niet nodig hebben om te begrenzen. Ik heb mijn posts nog eens terug gelezen en zie geen overtogen woord en zo te lezen vatte ts mijn woorden ook niet verkeerd op.

Ik zeg helemaal niet dat de trap niet goed is, zoals je kunt lezen.

Maakt me niet uit waarom, maar je rukt de zaken enorm uit zijn verband en geeft dit topic een nare wending door alle beschuldigingen en beledigingen die je uit.

Ga er ook echt niet op in! Toevallig heb ik mijn dag wel en ga dus niet happen.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.331
    36.188
    113
    Jeetje... beetje chagrijnig ofzo. Er is hier niemand geweest, niet zogelukkig, niet janneke en niet ik, die de manier van ts afkeuren, helemaal niet. Het enige wat er aangegeven wordt is dat er ook andere manieren zijn dan straffen op de trap. Heb ook geen zin om er verder op in te gaan. Wat een overdreven, bekrompen reactie van je. Als er iemand is die hier zijn gelijk wil halen dan ben jij dat. Triest hoor deze reactie.

@ts: ik heb wel een aantal leuke artikelen hierover voor je, waarom ik zelf niet aan dit soort straffen doe. Als het je interesseert laat je het maar weten en zo niet, dan niet, ieder zijn ding.

5. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Ik zal je even quoten Suus, want blijkbaar lees je je eigen berichtjes niet terug. Het laatste stukje komt wel degelijk over dat streng zijn prima is, maar dat de trap niet het middel is. Oftewel, topicstarter zou het eigenlijk anders moeten doen. Waarom anders die maar in je bericht? Het kan misschien zonder time-out, maar ook prima met hoor. (om even hetzelfde toontje te gebruiken..)

Ik ben trouwens niet helemaal van de gang. Idd zou mijn zoontje met de schoenen gaan spelen of de trap opklimmen. Ik zet hem hier voor een time-out gewoon zittend tegen de muur. Overigens tel ik eerst tot 3 en daarna weet hij dat als hij niet stopt de time-out volgt. Dit doe ik nu een half jaar ongeveer (zoontje is nu 2,5) en de time-out is eigenlijk nooit meer nodig. Nog voordat ik bij 3 ben, dan stopt ie al. Voor de duidelijkheid, als anderen het zonder time-out afkunnen, keur ik dat niet af. Bij mijn zoontje helpt hem weg halen uit de situatie nou eenmaal niet. Hij zit zo weer in dezelfde situatie. Hij heeft echt even 2 minuten bedenktijd nodig.

Topicstarter: Goed bezig meid!! Grenzen zijn o zo belangrijk voor peuters. Dat je jouw grenzen op deze manier aangeeft is voor je zoontje super duidelijk. Wees vooral consequent. Ook als je moe bent of eigenlijk geen tijd hebt, toch even die 2 min time-out doen. Het werpt echt super snel zijn vruchten af, mits je echt consequent blijft.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.331
    36.188
    113
    @duimerijntje: nee, zo is die maar dus niet bedoeld. Ik zeg niet dat het niet goed is, maar dat er ook alternatieve manieren zijn en niet alleen op de gang.

7. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

Ik vind het belangrijk om te lezen hoe iedereen erover denkt
    En IK zelf vind het een hele grote stap vooruit om te zien hoe mijn zoon rustiger is geworden nu hij weet dat ik niet zomaar iets zeg

@nina De ortho zei tegen me dat je zelfs met een tapijttegel een timeout hoekje kan creeren
    Consequent zijn is the key
    Zo ver was ik,heb meer gesprekken met hem en zal verschillende alternatieven gaan horen denk ik
    Het is maar een uurtje jammer genoeg...

8. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Hier gaan ze allebei op de trap. werkt prima.
    Chantage en wat dreigementen werken ook goed overigens,tik op de vingers niet meer,dat gaan ze terug doen.
    Denk dat het voor iedere ouder verschillend is,ik ben niet een ouder die altijd maar in gesprek gaat,hier is het een waarschuwing en dan hup op de gang,en voor dingen die ze beiden dondersgoed weten gaan ze zonder waarschuwing op de gang/trap

9. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Misschien wordt ie wat minder "pittig"als je hem wat vaker op de gang zet:D:D:D

10. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

*proest* :p

11. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Helemaal eens met cygnet en mamamadelon....

Hier is de gang toch echt wel een plek die onze zoon ziet als de plek waar hij zijn zonden even rustig kan overdenken. Bevalt ons prima en werkt ook best :)
    Ik snap trouwens heel goed wat cygnet bedoelt: de dames hier die vertellen dat zij 'de trap niet nodig hebben' e.d. komen nogal superieur over door hoe ze het vertellen. Als jullie dat zelf niet zo zien, prima, maar het leest wel degelijk zo. Ik voel me absoluut niet aangesproken, aangezien ik er zeker van ben dat wij de opvoeding van onze kleine prima aanpakken, maar zulke berichtjes (op die toon dus) geven ook mij de rillingen. :) Kan er niks anders van maken.

@ TS: top dat je het anders aanpakt! Als het voor jou werkt is het de goede aanpak. Succes met volhouden (vind ik nog wel eens moeilijk, hahaha)

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik weet niet of je mij ook bedoelt, maar ik heb in mijn post juist expliciet aangegeven dat iedere ouder de methode moet gebruiken die bij zijn/haar kind past, en dat dat per kind verschillend is.
    Als de trap hier zou werken zou ik hem zo gebruiken hoor! Geen enkel probleem mee. Ik gaf in mijn post alleen mijn eigen ervaring weer, meer niet.

13. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    @ Mikki: nee, jou bedoelde ik eigenlijk juist weer niet :) Jij vertelde het namelijk niet vanuit het oogpunt dat je betere methodes had, maar meer uit de ervaring dat een strafplek bij jouw kind niet zou werken. Vind ik een wezenlijk verschil ;) Sorry dat je je aangesproken voelde; was niet de bedoeling.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.331
    36.188
    113
    Ja, misschien stomp ik haar dan wel lekker af en doet ze het lekker stiekem als ik niet kijk... Jouw ideeën van opvoeden zijn niet bepaald de mijne, zacht uitgedrukt. Chantage en bedreigingen tegen een kind, niet mijn ding.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.331
    36.188
    113
    @mvs: ik heb nooit iets gezegd over betere methodes, alleen over andere methodes.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.331
    36.188
    113
    #36 suus1983, 29 okt 2011
    Laatst bewerkt: 29 okt 2011
    Het breken van de weerbarstige kinderwil | Kiind.nl

Hier staat heel mooi beschreven waarom ik geen gebruik maak van de door jouw gekozen opvoedmethodes. En dan heb ik liever een pittig kind als dat de consequentie zou zijn (maar dat is het niet, want ik heb 2 kinderen en de 1 is heel pittig, de ander helemaal niet, maar ik voed ze op dezelfde manier op).

Bovendien vind ik een pittig kind ook niet iets negatiefs, hoewel af en toe zeer lastig voor ons als ouders, ben ik ook blij dat ze weet wat ze wel en niet wil en waardeer ik dat ook in haar. Het is dus iets waarmee ik goed om wil gaan en het er niet "uit" wil chanteren of straffen.

17. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Nou als mijn kinderen echt te ver gaan, dan worden ze toch ook echt ff in de gang gezet.
    Heeft niks te maken met chantage en bedreiging in mijn ogen;)
    Is de enige plek waar mijn dochter tijdens een enorme driftbui tot rust komt en waar het tot mijn zoontje doordringt dat hij echt TE ver is gegaan. Zoals de keer dat hij een potlood in het oog van mijn dochter porde. Hij lacht nl ook serieus ALLES wat ik zeg weg.....

Fijn dat jou kinderen baat hebben bij iets anders hoor, moet je ook vooral doen, opvoeden zoals jij je goed voelt en je kids. Maar laat een ander dat ook doen. Waarom in een topic die iemand start, omdat ze superblij is dat ze is gaan inzien dat er dingen moeten veranderen, te gaan zitten pushen over opvoedmethodes?
    Mijn kinderen zijn jou kinderen niet, of die van de buurman, achterneef of weet ik veel van wie.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.331
    36.188
    113
    @wendela: dat van bedreiging of chantage was puur een reactie op mamamadelon die dat zelf aangeeft dat ze dat doet. Dus wel even goed lezen graag.
    En ik push helemaal niemand, nogmaals, ik geef alleen aan dat er alternatieven zijn.

19. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Ik vind het een mooi artikel en in sommige dingen zit zeker een kern van waarheid, maar het gaat af en toe wel wat ver. Stel dat iemand steelt, uitleggen dat hij niet mag stelen omdat degene waarvan je steelt verdrietig wordt, gaat het probleem oplossen denk je? Gevangenisstraf is niet meer nodig!!

Ik vind het in theorie allemaal prima klinken, maar ik denk dat het in de praktijk gewoon niet gaat werken. Mensen dus ook kinderen zijn van nature egoïstisch als ze de kans krijgen. Ze weten prima wat het gevolg is van hun daad. Als mijn zoontje een ander slaat en ziet dat diegene huilt en ik bespreek dat met hem, slaat hij de volgende keer net zo goed weer. Dat kind pakt speelgoed van hem af, daar is hij het niet mee eens. Ik leg hem uit dat hij dan "nee, ik heb het speelgoed nu, ik vind het niet leuk als je het afpakt" moet zeggen. Dat heeft niet het gewenste effect, de volgende keer slaat hij weer. Net zo goed dat dat kind het weer blijft afpakken ook al weet die dat mijn zoontje het niet leuk vindt. Moet ik dan weer hetzelfde gaan uitleggen?

Ik ben heel benieuwd waarom je denkt dat alles uitleggen wel gaat werken, maar je toch een pittig kind houdt? Volgens mij is alles uitleggen ook echt niet zaligmakend. Ofwel, ik ben voor een combinatie! Ik blijf niet continu alles uitleggen. Dingen die duidelijk zijn maar waar hij zich niet aan houdt, zitten nou eenmaal consequenties aan. Dit neemt niet weg dat ik wel degelijk aan hem vraag waarom hij denkt daar gezeten te hebben (laat hem dus zelf ook inzien waarom hij het anders moet aanpakken). Hij mag andere kinderen geen pijn doen, dan gaat het kindje huilen.

20. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Maar wil iemand wel een alternatief? Vraag je je dat weleens af?
    Dat jij t anders doet, is je volste recht, maar ik ga jou toch ook niet wijzen op alternatieven? Daar gaat het hele topic niet over.
    En ik vind jou manier wel een beetje pusherig over komen, kan aan mij liggen hoor. Ik bedoel als je met dingen gaat gooien zoals; je kind afstompen etc...ja daar krijg ik de kriebels van

Deel Deze Pagina