Ervaringen verticale groep kdv?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Sinja, 14 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sinja

Sinja Fanatiek lid

4 feb 2007
    1.910
    0
    36
    Utrecht/Gelderland
    Eind volgende maand gaat onze dochter voor het eerst naar het kdv. Ze is dan 3,5 maand oud.
    We hadden ons ingeschreven op een kdv in de buurt, en die hebben ons laten weten alleen plaats te hebben op de verticale groep. Ze hebben 1 verticale groep en 2 horizontale groepen (babygroepen).

Mijn voorkeur gaat enorm uit naar de babygroep, maar dat is dus niet mogelijk en dat knaagt toch wel een beetje. Opeens zie ik er best tegenop om haar weg te brengen terwijl ik overal op internet voordelen lees van verticale groepen. Ze is nog zo klein en dan met al die oudere kinderen. En is het straks niet 'saai' als ze over een paar jaar de oudste is? En weinig leeftijdsgenootjes....

Tja, wil graag mijn gevoel veranderen naar een positief gevoel tov de verticale groep... dus hopelijk zijn hier meiden met positieve ervaringen die misschien ook eerder twijfels hadden?

2. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Onze dochter zit in een groep met kindjes van 0-4 en ik heb dit alleen maar als heel erg positief ervaren! Ze doet echt de andere kindjes na en heeft enorme sprongen gemaakt in haar ontwikkeling.
    De oudere kindjes vinden het juist weer heel erg leuk dat er een baby kwam en ze werd de hele dag vertroeteld door alle kindjes.

Ik ben er niet zo bang voor dat het straks saai is, er zullen altijd wel wat kindjes zijn die iets ouder zijn.

3. tulip

tulip Niet meer actief

Ik werk op een verticale groep,voordelen:

- voor baby's is meer tijd, omdat er niet 4 tegelijk de fles hoeven hebben.
    - er is altijd vermaak, omdat de oudere kids het leuk vinden om bij de baby's te zitten.
    - ze leren snel dingen omdat ze een voorbeeld hebben aan oudere kinderen
    - ze maken sneller activiteiten mee omdat ze toch al in de groep aanwezig zijn en die op een aparte babygroep misschien niet zo snel gedaan worden
    - ze kunnen sneller en vaker mee naar buiten, omdat de andere kinderen zelf buiten spelen (op een babygroep kunnen er steeds maar een paar mee, omdat er maar 2 in een wagen kunnen)

Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel.:D

4. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Mijn zoontje zit ook in een verticale groep en het bevalt ons echt uitstekend! Hij ontwikkelt in sommige dingen echt ineens supersnel door wat hij de oudere kindjes ziet doen, maar hij leert ook voorzichtig te zijn met kleinere kindjes. Hij vindt het ook erg leuk, die kleintjes. Gaat er dan op zijn knietjes naast zitten als ze op de grond liggen en gaat ze heel voorzichtig aaien :D Echt TE schattig!
    Ik heb juist een minder goed gevoel bij baby-groepen, maar kan niet echt uitleggen waarom :)

5. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Mijn dochter zit ook in een verticale groep en wij hebben hier juist speciaal voor gekozen en zijn erg tevreden. Ze leert erg veel van de andere kindjes en als er ooit een broertje of zusje komt kan hij/zij bij haar in de groep.
    De leidsters hebben meer tijd om te knuffelen enzo omdat niet alle kindjes tegelijk een flesje moeten ofzo.
    Het enige wat voor onze dochter wel wennen was, was dat er in het begin al veel (voor haar) grote kindjes waren. Dat was druk voor haar. Maar inmiddels gaat dat ook erg goed.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie zit nu ook in een verticale groep. Maar dat was in baby-tijd nog horizontaal.. Wat ik wel zie, is dat die kleintjes veel meer aandacht kunnen krijgen voor flesjes, hapjes, etc. Dat doen de leidsters dan, terwijl ze de oudsten prima met woorden kunnen begeleiden in het spel.
    Wel vinden de leidster het belangrijk dat er niet teveel kleintjes zijn. Want dan gaat het de oudsten beperken in hun bewegingsvrijheid (2a3 kleintjes kunnen ze nog kwijt in boxen, bij meer toch vaker op de speelvloer). Dat is misschien nog iets om na te vragen: wat de verhoudingen zijn tussen de verschillende leeftijden..

7. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Iris zit ook op een verticale groep (Evi start in januari) en ik vind t ontzettend positief; ze leren ontzettend veel van oudere kindjes en er is erg veel aandacht voor de baby's.
    Iris loopt ook erg voor in haar ontwikkeling, maar verveelt zich niet op de groep omdat ze nu met kinderen speelt die een jaar ouder zijn en met activiteiten meedoet voor de oudere kindjes.
    Ik zou er zeker voor gaan; ben zelf niet zo weg van een horizontale groep.

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hier ook goede ervaringen met de verticale groep. De voordelen zijn eigenlijk al genoemd. Er zijn niet zoveel baby's en de oudere kinderen zijn al wat zelfstandiger. Mijn zoontje keek zijn ogen uit, die vond de oudere kinderen juist interessant. Bovendien kreeg ie van de alleroudste ook aandacht (de kinderen die bijna naar de basisschool gaan vinden). Dat vond ik altijd zo schattig om te zien. Zaten ze met z'n 3en om hem heen en mijn zoontje maar lachen naar ze.

9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    Hier ook vertikale groep, bevalt prima. Onze dochter speelt er graag. Ze leert idd veel van oudere kindjes en aandacht krijgt ze echt genoeg.
    Zeker toen ze baby was. Veel peuters slapen op dezelfde tijd en toen was er voor de wakkere baby's veel aandacht.

10. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Ik kan me alleen maar aansluiten bij de positieve verhalen hier boven.
    Wij wilden onze dochter ook liever op een baby groep hebben maar er werd een niewe lokatie gestart hier aan het eind van de straat en hebben twee 0-4 jaar groepen.
    Vond het in het begin echt wennen dat ons kleinte tussen die "grote"kinderen zat maar al snel vond ik het helemaal leuk!
    Als ik dan binnen kwam met haar kwamen er gelijk wat peuters naar ons toe die haar naam riepen en speeltjes voor haar gingen halen, echt super schattig.
    Nu is mijn dochter 2,5 en ik zie hoe leuk zij nu reageerd op de kleine baby's.
    van de week zei ze nog "mama, ik ben dol op kleine baby's" :D

11. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Onze dochter zit op een verticale groep en ze vind het helemaal geweldig!!
    Ze kijkt ook weinig om naar de kindjes van haar leeftijd maar trekt al meer op naar de grotere kindjes waar ze het liefst al mee rond zou willen rennen (heb ik soms het idee ) die kindjes zijn ook erg lief voor haar en "spelen" ook samen met haar, ze brengen haar ook speelgoed en als zij naar hun toe tijgert dan vinden ze dat ook geen probleem!
    Ik denk ook dat het een beetje aan je kindje zelf ligt... Is het een kindje dat veel wil ontdekken dan denk ik dat het zeker goed op zijn/haar plaats is op een verticale groep, maar als ik b.v kijk naar de andere baby's bij mijn dochter op de groep, die vinden het helemaal niet zo interessant om naar de grotere kinderen te gaan dan zou daarvoor misschien een baby groep beter zijn...
    Al vermaken die kindjes zich dan gewoon weer goed met elkaar!

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    niks mis met zo een groep.ze hebben hun eigen babyhoekje, dus zitten veilig en goed verzorgd.en ze leren veel van de oudere kindjes.het is meer wat je in een gezin hebt met meerdere kinderen.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    oudere kindjes doen natuurlijk veel meer, ze gaan naar buiten in de tuin spelen en soms een uitstapje etc.

14. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ons kdv is vrij klein en de meeste tijd zijn ze verticaal en voor Martijn is dat super.
    Want hij is bijna twee en zo kan hij vast wennen aan de peutergroep.
    Soms is hij ook halve/hele dagen bij de peutergroep en dat kan hij heel goed aan.
    Ze overleggen ook met ons.
    En Emma maakt het volgens mij niet zo uit.
    Misschien als ze straks wat ouder is, dat er dan alleen maar baby's zijn om mee te spelen.
    Want dat zie ik bij Martijn, hij is de oudste in de babygroep en hij mist dan de uitdaging.
    Bij de peuters of de verticale groep kan hij lekker schilderen, buiten spelen enz.
    Dus ik zie de voordelen wel van de verticale groep maar dan vanaf de leeftijd van 1 of 1,5 ofzo.
    Als baby is het denk ik wel zo rustig als er geen peuters rond banjeren die over ze kunnen struikelen of iets als ze op de vloer spelen.

Deel Deze Pagina