Afgelopen week heb ik kraamzorg aangevraagd voor mijn derde kindje dat in januari wordt verwacht. Op dit moment heb ik alleen een basiszorgverzekering. Wij hadden niet verwacht om nog een kindje te krijgen, dus alle overbodige toeters en bellen uit de zorgverzekering geschrapt. Maar ja, nu moet ik straks natuurlijk wel een eigen bijdrage voor de kraamzorg betalen, terwijl die in de aanvullende pakketten meeverzekerd is. Kun je nou per 1 januari je pakket wijzigen zodat je in januari alsnog recht hebt op volledig vergoede kraamzorg? Dit geldt natuurlijk ook voor andere dingen zoals kraamzorg na ziekenhuisopname of lactatiekundige. Bovendien kan ik in dat pakket ook weer eens de kosten van mijn lenzen declareren, dus het kan qua premie makkelijk uit voor een jaar. Iemand ervaring hiermee?
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me wel aangezien je in 2013 de zorg pas gaat afnemen. Anders even de verzekeraar bellen?
Ja dit kan. Ik was eind januari 2011 uitgeteld, maar kon 2 januari 2011 (1e viel op een zondag geloof ik) nog mijn pakket aanpassen.
Ja hoor, dit kan. Ik was met een vraag bij mijn zorgverzekering en toe ik aangaf dat ik zwanger ben (was alleen basis verzekerd), gaf ze aan dat ik een aanvullend pakket kon nemen, ook tijdens het lopende jaar. Dat moest ik dan wel direct afnemen. Dit heb ik dus maar gedaan.
Volgens mij geld de grens van 1 januari alleen voor het veranderen van verzekeraar. Volenges mij kan je gedurende het polisjaar wel je polis aanpassen (dus kan je dat nu al doen!) en je dus aanvullend verzekeren.
Normaal kun je per 1 januari je verzekering wijzigen zowel van pakket als verzekeraar. Enkele verzekeringen zoals cz hebben een meegroeiregeling wat wil zeggen dat je per direct je pakket kunt wijzigen als je bv zwanger bent.
oh, mooi zo. Dan ga ik het in december maar regelen, het gaat me om de kraamzorg, dus ik ga niet al maanden van te voren extra premie betalen, haha. Bedankt voor jullie ervaringen.
Is wel handig om dan even te berekenen wat je per maand extra kwijt bent. Als je dat pakket een jaar lang moet houden dan dat bedrag maal 12 doen. Als dat bedrag lager is dan wat je anders kwijt zou zijn aan de extra zorg is het dus handig om bij te verzekeren, anders niet. (ik had zelf een aanvulende verzekering en kreeg mijn lenzen vergoed, maar het was voor mij veel en veel goedkoper om de aanvullende verzekering weg te doen en mijn lenzen 1x in de 3 jaar zelf te betalen.
Hier aanvullende verzekering toegevoegd en mijn vrijwillig eigen risico volledig op 0 (die stond op 500); en wat ik daarvoor extra aan premie betaal dit jaar, heb ik er al volledig uit gehaald door bevalling, kraamzorg en verblijf in ziekenhuis. Dus hier loonde het zeker!
Ja, daarom heb ik ook die aanvullende verzekeringen gestopt. Maar nu zou het me ca 200 euro eigen bijdrage kraamzorg schelen + 130 euro lenzenvergoeding. En het kost me ca 240 euro extra premie, dus dat kan wel uit voor een jaartje.
Das een goede tip inderdaad. Ik heb het bij de tweede ook berekend maar bij verzekeren was goedkoper. Kreeg echt alles (kraamzorg, ziekenhuisbevalling, zwangerschapsyoga, implanon na de bevalling) vergoed.
Oh ja, dat zie ik nu ook, ik krijg dan nog 50 euro vergoed voor de Mirena volgend jaar ook. Dus dan kan het zeker uit.