Creche VS de Peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chantal1984, 27 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Hoi Meiden,

Kyano zit nu al een tijd op de Creche en hij gaat na de zomer vakantie naar de Peuterspeelzaal. Nou is mij opgevallen dat de Creche financieel echt extreem duur is , ik betaal nu voor 1 dag in de week €277 per maand daar zit dan wel alles bij in ( luiers, eten, drinken etc ) maar toe ik hoorde dat je maar rond de 7 euro per dagdeel hoeft te betalen voor een Peuterspeel dan vind ik een creche echt absurd duur ... Is mijn creche nou zo duur of hebben meer meiden hier ook ervaring mee ??

En wat doen jullie laten jullie die kleine gewoon op de creche of gaan jullie ze ook overplaatsen als ze 2,5 zijn naar de peuter speelzaal ???

Gr Chantal

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Voor onze aankomende PSZ betaal ik 50 euro voor twee dagdelen. Dus 25 euro per dagdeel. Is inkomens afhankelijk.

Ik vind het belachelijk duur.

Isabella gaat niet naar de creche dus gaat ze gewoon naar de PSZ.

3. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Ik betaal ook rond de 50 euro voor drie dagdelen , een dagdeel krijgen wij erbij van de gemeente uit ..

4. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

21 okt 2005
    2.158
    405
    83
    Ik denk dat de meeste ouders voor een creche/kinderdagverblijf kiezen in verband met werk en niet voor het contact met andere kindjes. Ik denk dat kindjes van thuisblijfmama's of oppassende oma's eerder naar een PSZ gaan. Mijn dochter gaat dus niet nar de PSZ omdat ze al 3 dagen naar het KDV gaat als ik werk

5. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    sjee dat is wel heel goedkoop zeg...! hier betalen we straks ongeveer 15 euro per dagdeel!
    mijn zoontje gaat 1 dagje naar de creche (verticale groep) en over paar maandjes 1 ochtendje naar de psz...hier leert hij naar mijn idee ook wat meer dan op de creche...

6. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    het kvd en de psz verschillen nogal van elkaar....KDV is verblijf waar de kinderen zijn zodat hun ouders kunnen werken...en sommige kinderen komen er omdat de ouders willen dat ze in contact komen met andere kinderen...maar de voornaamste rede van een kdv is dat de ouders kunnen werken!
    psz is een deel voorbereiding om de basisschool....daar leren de kinderen samen spelen, knutselen en andere dingen....en ja dat leren ze ook op het kdv maar dat is niet de voornaamste rede....en de psz is geen oppas adres.....je mag wel gaan werken maar je moet het niet zien als een opvang! Dus verschonen doen ze daar alleen bij hoge uitzondering :) en dat het zo verschilt qau prijs is omdat het deels betaald word van gemeentelijke subsidies.....en de kdv krijg je van de belastingdienst een deel terug....

en alles heeft zijn voor en na delen ook de psz en kdv.......

7. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik neem aan dat je met creche het kdv bedoelt?
    Psz en kdv zijn m.i. twee totaal verschillende dingen.

Op het kdv betaal je voor een volledige dag (10 uur) verzorging voor je kind als je aan het werk bent.
    Dus inclusief slapen, spelen, voeding, verzorging.
    Je krijgt trouwens ongeveer 2/3 van de kosten terug via de belastingdienst, dus valt het allemaal wel mee.

Een psz is inderdaad meer een voorbereiding op de basisschool en verzorgen staat daar dus op de tweede plaats.

Mijn zoon zit 2 dagen op het kdv en blijft daar ook als hij 2,5 is.
    Dit omdat ik werk op die dagen en dan professionele opvang wil.
    Ook is de psz hier niet open van 7.30u tot 18.00u ;).

8. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Hij zit idd op de creche ( KDV ) omdat we allebei werkten maar nu ik zelf niet meer werk en ik de creche dus absurd duur vind gaat hij na de zomer vakantie gewoon naar psz ..

begrijp me niet verkeerd want nu lijkt het alsof ik het alleen om de financiele reden doe maar ik denk ook aan Kyano ( dat is het voornaamste ) hij is een slim kindje en vind het dan voor hem goed dat hij klaar gestoomd word voor de basisschool op de PSZ, uiteraard kan hij daar ook gewoon spelen maar denk dat het voor hem ook goed is om dingen te leren ..

Thanx iig voor jullie antwoorden :D

9. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochter ging naar de psz, maar straks gaat ze naar het kinderdagverblijf en vinden we het psz gedeelte niet meer nodig. Heb wel afspraken gemaakt met kinderdgaverblijd qua ontwikkeling van mijn dochter vooral omdat ze zo slim is voor haar leeftijd en ik net jammer vindt als het niet gestimuleerd wordt. gaan ze doen zeggen ze. Ook hebben ze daar kringactiviteiten en knutselen. En zoveel extra kunnen ze ook niet doen op de psz als ik naar mijn ervaring kijkt. Ze hebben het toch ook druk met luiers verschonen en naar de wc gaan. En in de king komt ongeveer hetzelfde aanbod. Alleen meer spelltjes qua ontwikkeling naar basisschool, maar ja moeten ze ook zelf doen. Ze zit er nu 4 maanden op en is nog geen een keer apart met d ejuf een spelletje wezen doen.

10. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Je wekte idd de indruk dat je de psz als goedkope vervanger voor het kdv zou zien. Maar als je thuis zit en hij toch niet meer naar het kdv gaat, dan vind ik het ua contacten heel slim van je dat hij straks naar de psz gaat. Puur voor het contact met andere kinderen alleen al. En elke keer dat ze er zijn doen ze heel bewust een bepaalde activiteit waar een leerelement in zit.

11. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het grote verschil is dat een een kdv/creche opvang biedt aan werkende ouders. Ze passen op je kind terwijl je aan het werk bent. Ze signaleren natuurlijk wel dingen, maar ze zijn toch echt niet opgeleid voor ontwikkelingsachterstanden zoals op een psz.
    Een psz is bedoeld als ontmoetingsplek voor kindjes en de daarbij behorende voorbereiding voor de basisschool. Al spelenderwijs leren, dat is de intentie van een psz. Dat is niet de functie van een creche.
    Ik vind het een groot verschil.

12. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Ik ben het volledig met je eens Jingles.
    Wat ik bedoelde was dat als je kind niet (meer) naar een kdv gaat het wel belangrijk is om in contact te komen met leeftijdsgenootjes. Daar is psz uiteraard de perfecte plaats voor!

13. mijn zoontje gaat naar de peuterspeelzaal en ik betaal 47,50 per maand en dat zijn 2 dagdelen per week dus vind ik niet zo duur

14. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Hier betalen we voor 2x per week een ochtend €33,- per maand

15. oh dat is nog goedkoper als wat ik al betaal dan

16. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    chantal, wel eens gehoord van kinderopvangtoeslag?
    Ik betaal nu 90 euro voor 1 dag in de week (per maand)
    Straks gaat ze 2 dagen en dan moeten we bijna 200 euro zelf betalen, maar mijn man zijn werkgeversdeel valt weg.
    De eigenlijke rekening is natuurlijk tegen de 600 euro, maar dat betaal ik niet!

Deel Deze Pagina