Pffff.....lastig Ik zou het ook niet doen. Kent hij die groep kinderen? Is er aansluiting? Als de school geen goede plusklas heeft moeten jullie zelf aan de bak. -typ cursus -cursus Engels (andere taal) -scouting -laat hem zelf een powerpoint maken over de 2e wereld oorlog Ik zou zelf nog een gesprek voeren met de groep 7 leerkracht. Kan hij/zij wel je zoon genoeg uitdagen volgend schooljaar? Gesprekje voeren met het bestuur van de school. Waarom hebben ze geen degelijk plusklas? Wel ergens anders? Mag je zoon 1/2 keer per week aansluiten?
Buiten school heeft hij uitdaging genoeg, hij verveelt zich echt in de klas. Hij is gewoon na 10 minuten klaar en wil/kan dan niks anders doen. Scouting vind ik echt geen optie trouwens? Ben wel heel benieuwd waarom je dat aanraadt. Maar daar zou hij ook geen tijd voor hebben, hij voetbalt 4-5 keer per week op redelijk niveau en kan daar gelukkig heel veel uithalen. In gesprek met school zijn we al jaren, er is nu wel een nieuwe directeur, misschien dat hij meer openstaat voor dit soort zaken. Ik denk dat het een budget/tijd verhaal is met niet genoeg vraag naar. Zonder verwaand of lullig over willen te komen, er zitten niet zoveel kinderen op school die in aanmerking komen voor een plusklas, ik vind het niveau wat dat betreft tegenvallen. Alleen 2 meisjes uit zijn klas en daar heeft hij echt geen klik mee. Wie volgend jaar groep 7 gaat doen is nog niet duidelijk, maar een gesprek tzt is sowieso een goed plan. We hebben gisteren besloten het niet te doen en zelf dus op zoek te gaan naar een andere manier om hem toch enigzins uitdaging te bieden op schoolmomenten, hij wil inderdaad graag engels of Spaans leren, misschien dat als wij zelf de boeken etc betalen, hij er op school wel mee bezig mag. Het totale gebrek aan plan en dat hij gewoon in die klas zou worden gezet en zelf bezig moet was voor mij de druppel. Zijn beste vriend ziet in die groep 7, dat was voor ons ook juist een pluspunt.
Maar school moet hem toch wel zijn hiaten bij laten werken? gewoon zo in groep 7 gooien en het hem zelf uit laten zoeken kan echt niet hoor. En dan als alternatief bieden dat alles bij het oude blijft , jullie waren het er toch over eens dat de situatie zo niet goed is? Heb je de directeur hierover aangesproken? En anders het SWV mailen en vragen welke school hem wél een doorlopende leerlijn aan kan bieden. Over 10 weken hoeft hij niet persé mee te doen aan de eind 7 cito hoor. Dat kan gewoon op een ander moment. Eerst de hiaten bijwerken.
Bedoel je nou dat ze dan zelf het onderwijs aan haar zoon moet gaan verzorgen? En moet dat dan op school zijn of bedoel je dat ze thuisonderwijs moet gaan geven?
Dat is dus precies wat ik voorgesteld heb. Hem na de meivakantie in groep 7 zetten, een plan van aanpak opstellen om zijn hiaten weg te werken. Ik heb ook nog gevraagd of hij niet groep 7/8 in 1 jaar kon doen, maar dat kon niet. Het is of groep 7 en zoek het maar uit kort gezegd of zo doorgaan, inderdaad met bijbehorende problemen zoals die er nu zijn.
Dan zou ik een mail sturen naar de directeur met de situatie uitgelegd en dat je het met beide opties niet eens bent. Leg voor wat je wel wil (noem daarbij een doorlopende leerlijn). Als je bij de directeur ook niet tot een goed plan komt mail je het samenwerkingsverband waarin je de situatie uitlegt en vraag hun om een oplossing zodat je zoon wel passend onderwijs met een doorlopende leerlijn kan krijgen.
Bedankt voor je tip. Ga ik doen. De directeur ken ik wel (hiervoor directeur op de school waar mijn moeder werkt) en lijkt me wel iemand die het oppakt
Misschien ben ik niet duidelijk geweest.... Hij heeft uitdaging nodig. De school gaat dit niet aanbieden, dus zal het thuis moeten gebeuren. Hij kan op school inloggen en verder gaan met zijn typ cursus, Engels en powerpoint. De school kan/wil niet meer voor je kind doen. Dus moet je zelf met ideeën komen.
Maar daarmee los je het probleem op school niet op immers. Hij is na 10 minuten klaar met bijvoorbeeld zijn rekenwerk, waar een half uur voor staat bijvoorbeeld. Thuis heeft hij uitdaging genoeg, dat hoef je gelukkig niet alleen uit schoolse dingen te halen.
School van mijn dochter is ook niet groot. Plusklas heeft 8 kinderen van groep 4 tot groep 8. Het is niet op leeftijd of niveau maar ieder doet zijn eigen inbreng en werken aan zelfde gelijke opdracht Budget tja dat moet er zijn en een extra leerkracht.
Jemig, dat klinkt niet bepaald hoopgevend voor hem, welke keuze je ook maakt. Ik zou inderdaad contact opnemen met hem samenwerkingsverband, want het klinkt alsof school er gewoon geen energie in wil steken. Ze hadden ook aan kunnen bieden om op zijn minst een arrangement voor hem aan te vragen als ze alles op ‘geen geld, geen tijd’ gooien. En anders zou ik nu alsnog andere scholen gaan bezoeken. School hangt blijkbaar erg aan cito’s en uitslagen, zonder zich in het totaalplaatje te verdiepen. Die entreetoets doen ze op school bij mijn kinderen niet eens meer, vonden ze niets toevoegen voor het advies. Al scoort school wel meestal best van alle scholen hier op de verplichte eindtoets.
als hij niet wilt dan niet! bij versnellen telt dat echt zwaar. als het kind het niet wilt dan kan hij in de komende maanden niet inhalen. waarom wil hij nu niet meer? waarom wilde hij eerst wel? niet wegens zijn M7 scores toch? als je gaten in zijn kennis wil behandelen voor zijn versnelling dan moet je eigenlijk e7 cito doen niet m7. Zo hebben ze bij zoontje gedaan. maar goed, decimalen, keren met breuken procenten van bovenbouw heeft zoontje zelf met nauwelijks uitleg geleerd omdat hij tijd over heeft van zijn compacten. (waarom hij dat kreeg weten we niet want nu loopt hij weer enorm voor in gr7, volgens de juf vroeg hij zelf hier om???) het is bij gr7 niet alleen nieuwe kennis, ze moeten al die nieuwe dingen ook snel rekenen, dus automatiseren) en redactie sommen met breuken etc. schrijven van best serieuze opstellen, samenvattingen en echte grammatica. =als mijn zoon het niet zou willen zou ik het echt niet doen.
Ik zou het niet doen, omdat als je gaat kijken hoeveel schooltijd er nog daadwerkelijk is, is dat heel weinig. Daarnaast heb ik gemerkt dat in groep 7 de klas al hechter wordt, ze gaan minder spelen, zoeken elkaar mee op (lekker hangen). Ze hebben samen de fietstoets gedaan en gaan straks fietsexamen doen, allemaal leuk en spannend. En ook nog eens zonder plan, nee dat zou ik echt niet doen. Ze leren op school meer dan alleen cito's.
Met ideeen komen is prima. Ik heb ook altijd meegedacht in die zin en heb ook wel eens (bieb)boeken meegegeven voor werkstukken e.d. Maar echt zelf het onderwijs aan je kind gaan verzorgen vind ik raar. Dan kan hij net zo goed thuis blijven ook
Doe het niet! Mijn zoontje mocht vorig jaar na de kerstvakantie van groep 3 naar groep 4. Hij kreeg in groep 3 al extra pluswerk en kin qua cito toetsen en leesniveau nog wel een paar groepen extra overslaan. Er bestaat wel een speciale hb klas eens in de week, maar van de gehele scholengroep (12 scholen), zaten de jongste kinderen in groep 5 dus dat zou sociaal emotioneel niet aansluiten. Dus toch gekozen om een klas over te slaan. Het niveau kon mijn zoon prima aan, alhoewel hij wel super snel de grammatica moest leren en nog wat van dat soort belangrijke zaken. Maar hij had maar 2 vriendjes, hij werd niet gepest maar meer een soort van genegeerd door de rest van de klas. Daarbij was hij ook nog eens de enige van die klas die pluswerk kreeg, dus echt een buitenbeentje. Uiteindelijk besloten om hem na de zomervakantie weer in zijn oude klas te laten beginnen en sindsdien is hij weer helemaal opgebloeid! Bijna alle vakken volgt hij dan wel op zijn eigen niveau maar hij zit weer bij zijn vriendjes en hoort ook echt bij de klas, dat is zoveel waard! Daarnaast volgt hij nu ook 1 dag per week hb onderwijs en toevallog zit er nog 1 jongetje uit groep 4 die ook nog eens in zijn elftal zit. Voor de school zelf was het overstappen naar een hogere klas trouwens ook een gok en ze hadden van te voren al aangegeven dat als het niet zou gaan, mijn zoon weer in zijn eigen klas terecht zou kunnen. Mijn zoon gaat nu echt met plezier naar school.
Het draait inderdaad allemaal om de cito's en inderdaad weinig hoopgevend. Ik vroeg of hij e7 later mocht maken of dat ze rekening mee hielden dat hij dan een deel van het jaar had overgeslagen bij het eindadvies, maar dat was niet zo. Ik vind het zo frustrerend pff!! Word er knettergek van na al die jaren. Tuurlijk speelt de optie andere school in mijn hoofd rond, maar om eerlijk te zijn vind ik dat niet eerlijk richting de andere 2 kinderen (die wel met veel plezier heen gaan) en denk ik dat daar ook niet teveel te halen valt. Nadeel van de dorpsscholen hier. Ze zijn totaal niet flexibel.