Ik heb zwangerschapsdiabetes en mijn waarden schijnen met 5.4 te hoog te zijn. Geen verstand van dus zal wel. In ieder geval moet ik insuline bijspuiten. Geen probleem mee. Overleef ik ook wel. Alleen vroeg ik me af, krijg je dan zo'n apparaatje waarmee je die insuline inspuit? of krijg je ouderwetse injectienaalden? Want dat ouderwetse heb ik wel een probleem mee. Ik ben wel een held maar zo'n held ook weer niet. Vraag me niet waarom maar is zo . Iemand van jullie ervaring mee?
Ik spuit wel insuline, maar dan bij mijn cliënten Meest voorkomend vind ik wel de kant en klare pennen, ideaal en niks geen 'gedoe' meer met pennen vullen. Bedoel jij met zo'n apparaatje een pomp die je bij je draagt trouwens? In de gevallen dat mensen zo'n pompje krijgen is met chronisch suikerpatiënten. Type DMI of DMII.
Ik heb ook zwangerschapsuiker gehad. Ik kreeg een soort van pennen mee daar zit de insuline in en bij het spuiten moet je er zelf een naaldje op draaien. Een heel klein kort naaldje is het. Maar 5.4 nuchter? Dat is volgens mij echt niet te hoog ?? Tenminste ikmoest nuchter tussen de 5.4 en 5.8 zitten.
Mijn man heeft diabetes, maar 5,4 is toch niet te hoog?? Das gewoon goed hoor. Je krijgt als je insuline spuit gewoon een soort pen, met een heel klein naaldje erop. Die moet je elke keer vervangen als je gaat spuiten. Zo'n soort pen zal het vaak zijn: Google Image Result for http://www.gerresheimer.com/uploads/tx_szgxslides/novo_pen_offen_kontur_dick2_01.jpg
Nee, geen pompje. Ik moet zover ik begrepen heb (ben nijdig op die drie diabetesmensen die wij hier hebben omdat ze totaal geen overeenstemming met elkaar hebben. Van de een hoor ik 'oh is goed hoor', van de ander 'oh is te hoog'. ) een klein beetje langwerkende? insuline bijspuiten. Ik denk dat ik zoiets als dit bedoel Boeren Medical Online Volgens mij is zo'n apparaatje best handig namelijk.
Ik schommel tussen de 5.4 en 5.9. Soms 6.0 nuchter. Volgens deze dame en de internist is dat toch iets te hoog. Ikzelf snap er niets meer van want ben overal gaan lezen en dan lees je zelfs dat je nuchter onder de 7 moet zitten (zwangerschapsdiabetes) en niet nuchter onder de 11. Ik hang de hele dag tussen de 5.4 en 7.0. De 7.0 altijd niet-nuchter. Enige is dat ik de GTT test moest doen en die dag ook een hele spannende uitgebreide echo moest doen waarbij naar schedeltje en alles gekeken werd. Toen was mijn suiker nuchter 7 en na de suikerdrank 14. Daarna is ie continue lager dan 7 geweest. Ik moet 7 x per dag suiker meten. Enige waar ik heel naar en boos van wordt is dat we 3 diabetesverpleegkundigen hebben (heb met alledrie te maken) en 1 internist. Internist is een prima kerel. Maar die drie zeggen telkens allemaal iets anders. Bij de een is onder de 6 netjes. Bij die van vanochtend was 5.4 ineens te hoog want moest onder de 5.3 zijn. Hou me ten goede, alles voor mijn beebje. Maar als simpele patient word ik hier wel heel erg kriegel van
een goeie waarde zit meestal tussen de 4 en 7 in....dus 5.4 is erg netjes! ik spuit zelf niet, wel bij clienten...en je krijgt heeel wss gewoon een "pen" waar je miniscuul naaldje op draait en gewoon prikt. heel simpel....die van je link is zo'n pen maaar zijn heeeeeeeeeeel veel soorten
Die link bevat idd een insulinepen waar je zelf de vullingen in moet doen, is dus geen kant en klare pen. Ik denk zelf dat je deze insuline voorgeschreven krijgt:Insulatard® - Novo Nordisk BV Is een langwerkende insuline, maar dan in een kant en klare pen die je weggooit als deze leeg is. Wel moet je bij elke spuit die je zet even een nieuw naaldje erop draaien.
wij hadden deze ook voor een client, en vulling erin zetten is heel makkelijk, dus net zo makkelijk als kant en klaar
Aangezien jij er verstand van hebt. Ik vraag mij af. Ik heb ook regelmatig over de dag waardes van zo ongeveer 4.6. Loop ik dan niet het gevaar dat als ik insuline spuit ik te lage suiker krijg? En nog veel belangrijker, schaadt dit mijn beebje niet?
@Chilleke: ok. Maar het punt is dat die waarde meestal later op de dag is. Wat als ik 's ochtends insuline moet spuiten. Kan dit dan geen gevaar opleveren later? Ik heb er echt geen verstand van want ik heb van mezelf geen hoge waardes. Vandaar mijn vragen.
4.6 is een waarde waarvan ik zelf zou adviseren niks meer bij te spuiten. Ligt ook wel aan de hoeveelheden insuline die je bij zou moeten spuiten, veelal ligt de ondergrens bij 4.5 en wordt er niet bijgespoten. Heb je ook een bijspuitschema gekregen? Hierin kun je bepalen met welke waarde je wat en hoeveel EH bij moet spuiten? @Chilleke; vulling zetten is ook wel makkelijk, maar voor een leek toch niet altijd zo makkelijk als voor ons
ja lastig zeggen...want ik ken je curve niet...maar goed als je echt waarde tussen 4 en 7 hebt..vraag ik me af waarom je als diabeet word gezien....
Ik zal jullie een curve geven. Dit is natuurlijk maar van 1 dag. En het verschilt ook dagelijks maar het blijft altijd zo'n beetje tussen de <6 nuchter en <7 niet nuchter. Een keer een 8 aan het eind van de dag gehad maar dat was na een bord spaghetti. N: 5.2 N.O. 5.2 V.L. 6.1 N.L. 5.6 V.A. 4.3 N.A.5.2 V.S. 4.8 Nu was dit een hele mooie hoor maar wat ik al zegt, het schommelt wel dagelijks een beetje. Alleen nooit abnormaal hoog. Waar ik me nu zorgen over maak, maar misschien begrijp ik het helemaal verkeerd, is dat stel ik moet 's ochtends bijspuiten heeft dit dan nog invloed op die 4.3 van de middag? En is insuline bijspuiten schadelijk voor mijn baby? Volgende week moet ik overigens naar de diabetesverpleegkundige voor die insuline dus dan weet ik wel meer. Maar zo net voor het weekend had ik al wel heel veel vragen blijkbaar.
Dan begrijp ik het denk ik verkeerd of niet? Ik zou volgens haar bij meer dan 5.3 bij moeten spuiten. Ik blijf dan gewoon meten en elke keer als ik wat hoger lig zou ik iets moeten spuiten? Dat zou dan betekenen dat zodra ik meet dat het 4.5 of lager is ik gewoon niet bijspuit. Begrijp ik dat zo goed?
Nee waarschijnlijk is de meting goed maar soms als er een lichte verhoging is kijkt men vooral bij zwangerschap extra uit. Ik zelf stond ook op mijn strepen omdat ik echt niet wilde gaan spuiten en dergelijke dus heb me keurig aan het dieet gehouden en daarmee gered.