Inbakeren

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kwebbel86, 4 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Wij hebben sinds vanmiddag inbakeren geleerd van iemand van het cb. Mijn gevoel is dat ze verplicht in een houding moeten leren slapen, het maaien met de armpjes kan niet meer. Het lijkt mij niet lekker slapen! Ik moest het een paar dagen uitproberen maar pff wat is dat laten huilen best moeilijk.... :(:(

wie heeft er ervaringen met inbakeren? En hoe voelde jij je daaronder?

2. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    we doen het al vanaf het begin, ze vind het heerlijk. als ik het goed doe is ze heel snel in slaap :) als ik het te los doe gaat ze liggen maaien en ligt haar dekentje onder haar voeten ipv lekker over haar heen. heel onrustig dus...

3. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

13 nov 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen ze nog in je buik zat kon ze ook niet goed bewegen. Het lijkt me voor een pasgeborenen daarom juist wel fijn. Wij hebben onze dochter altijd in de puckababy gehad. Daar hebben ze net iets meer bewegingsruimte dan bij traditioneel inbakeren.

4. kwebbel86

Het lijkt mij zo zielig om haar in een verplichte houding neer te leggen. Wij legden haar altijd op haar zij, om en om. Dat deden ze in het zkh ook. Nu ze verplicht wordt ingebakerd kan ik haar niet meer op de zij leggen en ben ik bang voor een voorkeurshouding. Daarom zou ik het bed elke keer moeten draaien om dat te voorkomen maar weet niet of dat ga werken...

5. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ik draai altijd haar hoofdje als ze slaapt. dat werkt wel best goed gezien ze ook zo lekker blijft slapen :) heb er met het CB over gehad bij de intake dat ze een kaal plekje heeft op haar achterhoofd.

6. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik vond het inbakenen met doeken vreselijk. Mijn hart brak iedere keer als ik die doeken vast had. Toen een puckababy gekocht, en met heel veel plezier een paar maanden gebruikt.

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou ook de puckababy gebruiken, hier niet gebruikt maar achteraf denk ik dat het de eerste weken wel gewerkt zou hebben hier. De puckababy is net wat losser dan die strakke doeken.

Maar ik lees iets over laten huilen? Je laat een kindje van amper 2 weken oud toch niet huilen he? Mag ik hopen?

8. kwebbel86

Dat adviseerde het CB ! Ze sliep meestal op m'n arm en dan tilde ik haar over in haar bedje. Vervolgens sliep ze meestal tot de volgende voeding. Af en toe morrelen, of dan wilde ze haar speen en dan kreeg ze die. Het CB adviseert nu om haar wakker in bed te leggen en dan 3 min te laten huilen alvorens te kijken en haar niet direct weer uit bed te tillen (niet dat we dat deden) maar ze merkte wel dat ik het moeilijk vond om haar te laten huilen. Meestal ging ik na een paar huiltjes even kijken. Soms wilde ze nog het laatste restje melk, soms wilde ze haar speen en soms wilde ze gewoon nog ff lekker bij me zijn. Het CB adviseert dus wat anders.. lekker wakker in bed leggen zodat ze leert om in haar eigen bed te slapen ipv op m'n arm.
    Ik laat haar absoluut niet huilen maar ze heeft wel geadviseerd om niet (meer) stel op sprong bij haar te kijken.

Ik heb nu idd de pucca besteld! Die zit idd bij haar beentjes wat ruimer zodat ze nog wat vrijheid heeft.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ze 'leert' op het moment nog niet zoveel hoor. Alleen dat jij dichtbij bent of niet. Dan voelt ze zich onveilig en gaat ze huilen. Je mag daar best aan toegeven. Ze is nog zo klein en heeft jou echt nodig. En het cb geeft advies, geen bindende regels. Persoonlijk vind ik het idee van een klein baby'tje alleen huilend in een wiegje erg verdrietig.

De meeste babytjes leren pas met een maand of 4 alleen inslapen. Zo was het hier althans. Mijn dochter is nu een perfecte slaper en ik heb haar nooit hoeven laten huilen. Het komt vanzelf wel, 2 weken is echt superjong en je geeft zelf ook aan dat je er moeite mee hebt. Luister naar je moedergevoel!

10. kwebbel86

Mijn moedergevoel zegt dat ze mij nodig heeft, maar ik wil ook niet dat ze na 1 jaar nog bij mama moet inslapen want dat kan natuurlijk niet altijd, zeker niet als ik overdag werk en ze bij de oppas is.
    Ik heb een dubbel gevoel bij inbakeren. Ik weet dat ze daardoor rustiger is en minder met haar armpjes aan het maaien is, maar zo is ze lang niet altijd! Zo eenmaal per dag is ze een paar uur wakker en door haar onrustige gedrag (maaien met armpjes, speen continue uitspugen en dus weer huilen, met beentjes zwaaien, etc) kan ze echt niet slapen.
    Dus moet ik wel consequent blijven inbakeren of alleen op momenten dat ze onrustig is? Het CB adviseert consequent bij ieder slaapje. Ik ben bang dat als ik het niet consequent doet, dat ze het ook niet 'leert' om rustig te liggen. (leert tussen aanhalingstekens omdat ze nu natuurlijk nog niet echt iets kan leren)
    Ik vind dit geval erg moelijk. Manlief vindt dat we consequent moeten zijn en dat we er later alleen van profiteren. Ik snap echt wel dat ze mij nodig heeft! En dat maakt het voor mij best moeilijk.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Joh, ze is nog maar zo klein! Hier met beide kindjes een onrustige start gehad. Oudste door allergieen. Bij haar heb ik een puckababy gebruikt maar ik liet haar niet huilen. Ik deed haar hier meestal halverwege de voeding in, nog even in slaap drinken en dan wegleggen. Rond 3/4 maanden bleef ze wakker na het drinken en kon ik haar ook wakker wegleggen. Zij jengelde toen soms even voor het slapen en dan liet ik haar wat geworden maar zodra ze echt ging huilen stond ik er naast.
    De jongste was ook erg onrustig. Bij haar was het even zoeken wat werkte. Ik heb haar veel bij me gedragen, zijn bij een osteopaat geweest en kennen haar gebruiksaanwijzing inmiddels wat beter.
    Zij slaapt vanaf 3,5 maand overdag in haar bedje, zij valt verder ook nergens anders in slaap dus die ligt altijd wakker in haar bedje. Maar ik laat haar ook niet huilen en ze slaapt eigenlijk altijd binnen 10 minuten. Soms gelijk en soms moet ik er nog weer even heen voor een speen of een paar keer.

Wanneer is ze erg onrustig dan? Meestal zijn kindjes dat s avonds en kun je ze gewoon prima lekker bij je houden. Na een maand of 3 is dat meestal over.
    Hier bij beide vanaf 4 maanden in elk geval en gingen/gaan ze om 19u op bed. Daarvoor bleven ze gewoon bij ons en gingen ze mee op bed als wij op bed gingen.

12. kwebbel86

Ze is nu met name overdag onrustig en dan het tijdstip tussen 11 en 14 u. Echt niets hielp, speentje niet, rondlopen in je armen niet. Wat we laatst hadden ontdekt is dit: kindje op de zij met 1 katoenen deken, kruik naast haar, katoenen deken er overheen en zachtjes in slaap wiegen. Binnen 1 minuut sliep ze! Ik ga dat zeker nog een keer proberen als ze zo onrustig is. Ik wil haar niet direct wegleggen na de voeding. Zij is geen machine en ik heb gevoelens en respect voor het kleintje. Het CB kan adviseren om Evelien te laten huilen maar dat kan ik echt niet over m'n hart verkrijgen. En natuurlijk ga ik haar vaak bij me houden, daar is een moeder toch voor? Ze heeft 9 maanden bij me gelegen, lekker warm en dan kan ik me voorstellen dat de wereld en haar eigen bed gewoon enorm groot is! En nogmaals: ik ben geen machine, ik KAN haar niet gewoon wegleggen alsof het niets is.

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Och, ik vind het advies laten huilen echt nog niet toepasselijk bij een kindje van 2 weken hoor! Je kindje heeft behoefte aan geborgenheid, net als jij al schrijft. Ga haar maar lekker knuffelen.

14. kwebbel86

Het CB maakte het nog bonter: ik moet haar 10 min laten huilen en dan kijken wat er is en dan troosten in bed. Omdat ze moet leren om in bed getroost te worden en niet altijd dus op schoot. Konden we dat niet aan (die 10 min) dan mochten we er 3 min van maken. Maarrrr... stopte ze met huilen (bijv. 2 minuten) dan moesten we weer overnieuw tellen met 3 minuten! Dat ging bij mij net ff te ver. Ik wil best een paar min wachten want ik kan niet altijd gelijk bij haar staan maar 10 minuten vind ik echt te lang.

15. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Je kent je meisje pas 2 weken. Jullie moeten samen nog een ritme gaan ontdekken. Uiteindelijk ga je wel zien wanneer ze moe is, en ga je ontdekken wanneer het tijd is om haar wakker op bed te leggen. Ook ga je de verschillende huiltjes leren.

Ik zou zeggen, leg het advies lekker naast je neer....

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Sluit me aan bij de andere dames: leg dit advies lekker naast je neer. Op deze leeftijd is er geen sprake van gewenning en je hoeft je dus echt geen zorgen te maken over de toekomst. Hier sliep dochter in de beginweken bovenop mij of mijn man, zonder uitzondering. Ze ging pas in haar eigen wiegje na drie a vier weken en dan legde ik haar ook slapend weg.

Nu kan ik haar altijd wakker in bed leggen en gaat ze zonder te huilen slapen. Ik heb haar dan ook nooit laten huilen maar in de beginmaanden heb ik haar echt wel in mijn armen in slaap laten vallen. Daarna legde ik haar steeds wakkerder weg. Dat komt allemaal vanzelf wel. Laat je niets wijsmaken door een cb met middeleeuwse opvattingen!

Als ze zo onrustig is, is een draagdoek misschien een uitkomst? Dan hangt ze lekker dichtbij mama en misschien slaapt ze daar ook in? Veel kindjes vinden dat fijn.

Persoonlijk ben ik geen fan van inbakeren, zeker als er niet echt nood toe is (wat me hier het geval lijkt), want ze kunnen ook minder goed hun signalen aangeven. Het is nooit goed dat je de hongersignalen van een baby'tje van twee weken te laat of helemaal niet op zou merken...

Vind het CB erg apart en ik denk dat ze niet echt meegaan met de laatste onderzoeken en ontwikkelingen (die erop wijzen dat zulke kleine kindjes die huilen enorm veel stresshormonen aanmaken!)

17. Venice

Venice Actief lid

15 nov 2011
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje ik vind dat advies van het cb om een twee weken oude baby te laten huilen ook heel erg. Als een kindje iets nog niet kan kan ie het nog niet.... Of het nou alleen in slaap vallen is of iets anders.
    Ze vergeten daar heel vaak dat de eerste maanden echt anders zijn dan daarna. Ik heb wel eens de opmerking gekregen dat je een kind 'verwent' als je hem veel bij je draagt in een drager en hij dan niet meer in zijn bed zou kunnen slapen. Nou hij slaapt nu toch echt in zijn bedje, wat eerst absoluut niet lukte. En de eerste tijd gewoon slapend er in gelegd en daarna steeds wakkerder, net als anderen hier.
    Ze dachten van het cb trouwens ook dat hij overprikkeld werd door een kleurige kast bij ons, maar hele kleine babietjes kunnen nog geen kleuren zien!

Geniet nog maar lekker van het samenzijn, ze worden vanzelf groot en voor je het weet verlang je terug naar de tijd dat je haar nog lekker veel bij je kon houden.

18. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ok heel eerlijk, ik laat haar soms ook eventjes huilen. maar dan max paar minuutjes (is dan ook een jammerhuiltje met veel tussenpozes. dan weet ik dat ze gewoon moe is en zo lekker in slaap valt) is ze echt aan het huilen sta ik er wel gelijk naast.
    in het begin heb ik t ook gedaan omdat iedereen zei dat het maar zo hoort en dat je haar dan idd verwent... voel me hier nog vreselijk over. ik luister nu gewoon naar wat goed voelt.

19. kwebbel86

#19 kwebbel86, 5 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2012
    Ik voel me echt vreselijk nu. Ze heeft met inbakerdoek gewoon haar 2 uurtjes huilen achter de rug. En echt niets helpt! Speen niet, eten niet, lekker bij je liggen niet, in de box niet, echt niks helpt. Ik weet dat ik het een kans moet geven maar dit is elke dag zo hopeloos.... ik ben onderhand door m'n opties heen. Hoe kan een baby van 2 weken nu bijna 3 uur wakker zijn en alleen maar huilen ?
    Als ik naar het CB luister moet ik ze laten liggen want ze is oververmoeid. Maar elke 3 minuten er naar toe, speen er in en troosten is een optie als het 15 minuten duurt maar als ze zo wakker is en troosteloos huilt ben ik bang dat er wat anders is....
    Mis ik slaapsignalen? Leg ik haar na de voeding weer te snel op bed zodat ze eens per dag 'uitgeslapen' is? Of is ze echt oververmoeid en zo ja wat kan ik er mee?

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heel normaal, maar let hier op:
    -Drinkt ze goed? Is ze rustig na een voeding, voldaan?
    -Overstrekt ze zich veel? Denk je dat ze een bepaald ongemak in haar lijfje heeft?

Kun je dit uitsluiten, klinkt dit als krampjes, oververmoeid zijn, etc?. Elke baby heeft krampjes tot een maand of 3, als ze niet extreem zijn is dit normaal en gaat het over. Bij ons was het in die tijd zo dat ze en moe was, wat de krampjes verergerde, en dus krampjes had, waardoor ze niet kon slapen. Een soort vicieuze cirkel dus.

Wat wij hebben gedaan: continu bij ons dragen. In de draagdoek kwam ze tot rust en sliep ze. Mijn man heeft in die dagen regelmatig haar rechtop gehouden,helemaal tegen zich aangeklemd en dan op het bed gaan zitten en op en neer "springen" (uiteraard met voldoende ondersteuning van haar nekje). Dit bracht verlichting voor de krampjes en daardoor viel ze ook vaak in slaap.

Ik zou het inbakeren even achterwege laten. Misschien mis je daardoor wel signalen en echt niet elke baby vindt dit fijn.

Deel Deze Pagina