Nu op NL2 om 21:10 Zembla over zwangerschap en de negatieve invloed ban hormoonverstorende stoffen op de baby, die in voeding, cosmetica etc zitten! Kijken dus! En straks erover discussiëren voor wie wil?!
Ik ga kijken Parabenen in parfum en cremes gebruik ik nooit...omdat ik daar eczeem van krijg... wel heel interessant
Zet hem ook net op! Apart, meestal verbied Nederland alles zsm en bij zoiets belangrijks lopen we dus best achter? Ik ga morgen even hele aflevering terugkijken! Edit: kun je die folder ergens lezen?? Heb net al zitten googlen maar vind niks?
Zo dames, ik vind het best heftig, shocking zelfs! Vooral dat niemand, de verloskundige, het RIVM en de de minister van Volksgezondheid ons helemaal niet willen informeren en dat we daardoor geen mogelijkheid krijgen om zelf verstandige en gezonde keuzes te maken!!!! Ik ben weer eens ernstig teleurgesteld in onze overheid, die haar taak om ons te beschermen totaal niet serieus neemt! Ik ga echt hier de kasten nalopen en andere keuzes maken. Deels had ik dat al gedaan omdat mijn oudste en ikzelf allergisch aangelegd zijn, maar nu dus rigoureuzer! Alleen hoe? Hoe weet ik nou om welke stoffen het precies gaat? Iemand?
Het is zoals de toxicoloog al zei, Economische motieven prevaleren vaak boven,...... Daarom heb ik persoonlijk ook wel een mening over het rvp .
Geen idee. Ik wil morgen weleens kijken... Maar het zou denk ik ook wel veel uitslag kunnen verklaren Misschien moeten we hier zelf maar een lijst met gevaarlijke stoffen maken. Dat iedereen gaat speuren en dat we dat in een lijst zetten. Doet de overheid niks...dan moeten we het zelf doen.
SUPERIDEE!!!! ik doe mee! Edit: op de site van Zembla, staat een link naar de folder! ik probeer hem te kopiëren en hier neer te zetten.
http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/68EAF0D0-37BF-4E50-8405-27E5F8C3FCA9/0/Expectingababy.pdf en een interessante site die veel info geeft over weekmakers ed.: Baby’s eco lifestyle - Ecomama
Maar zo shocking vind ik die folder niet... Ik dacht er staan echt weet ik hoeveel tips in en dingen die je niet mag, maar vind t wat matig...
Ik heb er eerder over gelezen. O.a. in boeken van Julia Kang. Ik was op ok naar BPA-vrije spulletjes en kwam toen de volgende link tegen. Ik heb nog niet alles gelezen hoor. BPA, Bisphenol A: nieuwste onderzoeken Ik ben nu op zoek naar een BPA-vrije waterkoker en vraag me af of mijn DOLCE GUSTO apparaat BPA vrij is. Oja Duplo (made in Europa en US) is BPA vrij. Heb ik al opgezocht. Vtech (Toet Toet) weet ik niet.
Misschien komt het omdat veel stoffen al verboden zijn in Denemarken. In Nederland is alleen BPA verboden in babyflessen, spenen en babyservies.
Ah ok... Maar die vrouwen van die yoga-klas die reageerden echt zo van ohhh dat wist ik niet en blabla, maar ja zoiets als je huis schoonmaken bijv. is heel normaal (voor mij?).
De folder is inderdaad wat vaag, vind ik ook. De andere link naar de ecomamasite, geeft echter heel veel informatie (in het Nederlands, ook fijn) en advies over welke producten een beter alternatief zijn.
Zie: Koffie- & thee accessoires - Huishouden bij Waschbr - Eco-Shop. De milieuverzending, Natuurmode, natuurcosmetica, eco-huishouden, babyshop en nog veel meer! Misschien heb je hier wat aan? Over schoonmaken en ventileren: zeker normaal! Maar toch vind ik het erg dat we niet/nauwelijks geïnformeerd worden over de gevolgen van het gebruik van allerlei dagelijkse producten waar o.a. die weekmakers inzitten, waarvan de WHO zegt dat we die als zwangeren en baby's zouden moeten mijden. Er zijn er door de EU maar 6 verboden, terwijl er veel meer zijn. Plus er wordt alleen per product gekeken hoeveel er maximaal in zit, maar niet naar het feit dat je meerdere producten tegelijk gebruikt, danwel simpelweg aanwezig zijn in je huis, doordat ze uit allerlei producten wasemen, waardoor jij, je ongeboren kind én je kinderen aan een cocktail en dus veel hogere doses wordt blootgesteld.