Ouders moeten aan de bak met kinderpaspoort Minister Spies van Binnenlandse Zaken waarschuwt ouders die hun kind alleen in hun eigen paspoort hebben bijgeschreven. Uit de nieuwste cijfers blijkt dat nog 300.000 ouders een reisdocument voor hun kind moeten aanvragen. Nu kunnen kinderen tot 16 jaar nog naar het buitenland reizen, als ze staan bijgeschreven in het paspoort van hun ouders, of voogd. Vanaf 26 juni moeten alle kinderen een eigen ID-kaart of - buiten Europa - een eigen paspoort hebben. Run blijft nog uit De verwachte run op het kinderpaspoort is vooralsnog uitgebleven. Gemeenten spelen in op de drukte, door langer open te blijven, en meer personeel in te zetten. Zodat iedereen die zich op tijd meldt voor 26 juni z'n paspoort heeft. Uit de jongste cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken blijkt dat er ongeveer 140.000 aanvragen voor het paspoort zijn ingediend. Marechaussee: strenge controles De marechaussee gaf eerder deze maand aan aan scherp te controleren op de nieuwe reisdocumenten. Wie niet over het juiste paspoort beschikt, kan zijn of haar reis niet vervolgen. Ook moeten de ouders kunnen aantonen dat ze ouderlijk gezag mogen uitoefenen. Daar kan onduidelijkheid over bestaan, bijvoorbeeld bij gescheiden ouders omdat de achternamen (kunnen) verschillen. Geboorteakte mee "Wij zijn scherp op alleen reizende ouders met kinderen. We zullen beoordelen of het kind meemag, of de ouder toestemming heeft van de andere ouder en of er sprake is van ouderlijk gezag", aldus de woordvoerder. "Het is altijd handig, als een vader of moeder een kind mee op reis wil nemen, dat ze aan kunnen tonen middels bijvoorbeeld een geboorteakte dat het in orde is."
ik heb mijn dochter wel in mijn paspoort staan maar heb geen vakantie op het oog na 26 juni. Ik wacht dus nog eventjes met aanvragen. Doe het volgend jaar wel.
Wij hebben gelukkig vorig jaar voor onze eerste vakantie met zoonlief gelijk een ID-kaart voor hem aangevraagd. Toen werd overal door de gemeente al aangegeven dat dat verstandiger was dan bij te laten schrijven, omdat deze regel er al even aan zit te komen.
Wat een heibel om niks. Er wordt voor het gemak niets gemeld over de run afgelopen december op id kaarten voor kinderen ( die in januari van 9 naar 29 euro gingen). Aangezien heel veel ouders toen een id kaart aangevraagd hebben, waaronder ik zelf, gaan die ouders echt niet nu nog een keer een paspoort aanvragen. Zeker niet als je binnen europa blijft, zoals ook wij.
Inderdaad BellaSwan, daarom hebben wij vorig jaar gekozen voor een ID-kaart en geen paspoort. ID-kaart inderdaad nog 9 euro en een paspoort voor een kind meer dan 50 euro! Voorlopig is een ID-kaart voor ons voldoende.
Jongejongejonge, nu dit gezeik weer. Echt hoor, ze willen alleen maar je centen! Onze zoon heeft geen paspoort, omdat hij vorig jaar een ID kaart heeft gekregen. Paspoort vinden wij niet nodig, want we zijn zelf sowieso ook nog nooit in een land geweest waar een ID kaart niet voldoende was. En toch dus zo'n brief thuis gehad, waarin stond dat het toch echt heel belangrijk is blablabla en dat er zoveel aanvragen verwacht werden, dat als mensen het een maand voor hun reis aanvragen, ze in de problemen komen en dus beter NU kunnen aanvragen... En nu blijkt dus dat de verwachte run op het kinderpaspoort vooralsnog is uitgebleven... En wat doen ze? Meteen weer in het nieuws om de ouders bang te maken en een paspoort te laten kopen... à 48,70 per kind... Ik zag trouwens net meteen dat de leges voor de jeugd-IDkaart (<13 jaar) omhoog zijn gegaan. Zijn nu 30,- en in september vorig jaar heb ik er 9,20 voor betaald.
Wij hebben voor onze jongste vorige week een paspoort aangevraagd. Ze stond niet bij ons ingeschreven en had ook nog geen id-kaart. We hebben nog geen vakantie plannen. Maar ik wil weg kunnen wanneer het moet en wanneer ik het wil. Dus vandaar dat ik voor een paspoort kies. Onze oudste heeft ook een paspoort.
Ik heb een afspraak gemaakt voor het aanvragen van een paspoort. Blijkbaar is er in Amsterdam wel grote behoefte aan, want de stadsdeelkantoren draaien overuren. Extra lang open, en de wachttijden lopen heel fors op. Nou heb ik zelf een nieuw paspoort nodig, en we gaan nog wel eens buiten Europa op reis, dus krijgt de jongste nu ook haar eigen paspoort (oudste heeft er al een). Beetje dubbelop om én ID én paspoort te hebben, vandaar. Maar hier is het geen overbodige luxe om een afspraak te maken als je iets wilt bij Burgerzaken, anders is de kans erg groot dat je een paar uur moet wachten voordat je geholpen wordt.
Goed dat ik dit topic zie, moet zelf nog een nieuw paspoort aanvragen . Ik snap nog steeds niet echt waarom paspoorten voor (zeker de zeer) jonge kids 5 jaar geldig zijn. Alsof Zoë over (nu dan) 3 jaar nog precies zo eruit ziet. Plus de kans dat je ook nog geweigerd kunt worden bij de paspoortcontrole.
Wij hebben vandaag een paspoort aangevraagd voor onze zoon. Simpelweg tegelijk met die van mij, de mijne verloopt binnenkort.
Ja heb ze aangevraagd maar er zat een flinke wachttijd op 2 maanden behalve als je voor spoed betaald natuurlijk hihi
Pfff, hoezo nou weer 2 maanden? Ze zeggen toch zelf dat het aantal aanvragen tegenvalt? Is weer een manier om meer geld in het laatje te krijgen...
Ja misschien wel maar was blij dat ik tijdig was gegaan het was al duur genoeg want hun paspoorten waren eigenlijk nog geldig maar ze moeten op hun foto lijken en dat deden ze niet meer en dan kunnen ze je weigeren vorige keer deden ze al moeilijk...dus geen gedoe nu meet hopelijk
... en binnenkort kunnen we nog een keertje, want lees net in de krant dat min. Schippers o-ver-weegt om de naam van de ouders bij te laten schrijven in het paspoort van het kind. Schiet mij maar lek! Bijschrijven van kinderen in het paspoort wordt afgeschaft o.a. om de fraudegevoeligheid... gaan we nu weer de ouders bij schrijven in de paspoorten van de kinderen (wat ik overigens geen slecht idee vind, maar hoor ik daar wat rinkelen in de staatskas??) Persoonlijk vind ik heel dat eigen paspoort gebeuren voor kindjes onder de 12 grote onzin, en onder de 5 jaar zelfs te belachelijk voor woorden. 99,9% van de kindjes reizen in bijzijn van een of beide ouders (uitzonderingen daar gelaten) Als je naar landen als de VS reist heb je grote kans dat je ieder jaar het paspoort kan vernieuwen, omdat je peuter toch iets is veranderd ten op zichte van foto van een paar maanden geleden. Daarnaast geen (douane)hond die nu met die eigen paspoortjes kan zien dat mijn kinderen (dragen de naam (en de uiterlijke kenmerken) van hun 'donkere/ exotische' papa) ook daadwerkelijk mijn kinderen zijn. Hoezo veiliger tegen kidnapping?? Hoeveel kinderen zijn er wel niet in Nederland die, vanwege een scheiding of ongehuwde ouders niet de naam dragen van de moeder? Helemaal leuk voor de moeder die inmiddels weer hertrouwd is... die krijgt d'r kinderen met hun eigen paspoortje en de naam van de expartner niet meer met goed fatsoen over de grens... Heb twee weken geleden een enorme discussie hierover gehad met die schat achter balie van het gemeente loket, die ook nog eens een flinke stempel VERVALLEN door de bijschrijving van mijn kinderen wilde zetten. Ik zie mij in het najaar al staan aan de grens ergens in zuid amerika: 'nee, mevrouw, die kinderen zijn niet meer van u, kijk maar staat Vervallen! in uw paspoort'... nog los van het feit of ik ze in Nederland al over de grens heb kunnen krijgen vanwege het feit dat ze anders heten en niet op mij lijken... Nee, heel dat eigen paspoorten gedoe, volgens mij enkel en alleen ingesteld omdat ze bij de douane om gespreksstof verlegen zitten. Bah, ben heel benieuwd, als het door gaat, wat een bijschrijvinkje in het paspoort van mijn kids weer gaat kosten...:x
Een paspoort is biometrisch. Dat hoef je helemaal niet elk jaar te vernieuwen. Wij gaan elk jaar naar schoonouders buiten Europa. Mijn kinderen hebben beide een eigen paspoort en ik ga toch echt niet elk jaar een nieuw paspoort bestellen bij de ambassade.
Als je niet meer op de foto lijkt (kids onder de 5) kan je bij bepaalde landen geweigerd te worden, hier deden ze in Turkije al moeilijk mijn zoon moest vragen beantwoorden en zijn naam enzo zeggen, kreeg het aardig benauwd en ze gaven ons ook een officiële waarschuwing mee! Bij volwassenen klopt dat natuurlijk wel wat jij zegt maar babies is een heel ander verhaal..
Nou dan zaten ze er in Turkije mooi naast want volgens de internationale standaard Standaard 9303 zijn afwijkingen op de foto's bij kinderen jonger dan 5 jaar gewoon toegestaan. Meer een kwestie van de regels niet kennen daar in Turkije. In Centraal Azie heb ik nooit problemen met de foto's van de kinderen gehad.
voor de VS moet dit wel degelijk vraag maar bij de instanties na en daar willen we volgend jaar ook heen.. trouwens bij Cuba krijg je ook vaak problemen bij de douane bij curacao deden ze ook ontzettend moeilijk. ik vind het persoonlijk goed dat ze er extra op controleren en ook al is het lastig werk ik er graag aan mee!
Helemaal 100% mee eens! Gaat niet om veiligheid of wat ook. Simpel weg alleen om staatskas spekken. Het is zeker gewoon toeval dat de prijzen flink omhoog gegaan zijn en net voor dat je reisdocumenten moet halen voor je kinderen ipv de bijschrijvingen in je paspoort. Keek van de week op die brief en zag dat een paspoort voor mijn kinderen 48,- kost en een id 40!!! Ik blij dat ik vorig jaar alle drie van id heb voorzien. Helaas moet ik dit jaar zelf een nieuwe.
pfff dan maar niet op vakantie zeg.. belachelijke prijzen voor een stom document dat verplicht wordt gesteld door de overheid en ook hun eigendom blijft.. waarom mag het nooit eens betaalbaar zijn.