kleur ogen baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door jessica1985, 11 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessica1985

jessica1985 Nieuw lid

11 okt 2012
    1
    0
    0
    rotterdam
    ik heb n meisje van bijna 7 week ze is geboren met hele donkerblauwe ogen, de vader van het kindje heeft bruine ogen ik heb zelf blauwe ogen nu lijkt het net met sommige licht inval dat ze een heel licht bruin /geel randje om haar pupil heen krijgt, zouden haar ogen ook bruin worden?!!

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Is nu nog niet te zien. Dat had die van mij ook en die heeft nu echt helderblauwe ogen.het duurt ongeveer 9 maanden voordat oogkleur echt helemaal definitief is. Kan dus verschillende kleuren krijgen. Bruin is dominanter dan blauw dus grote kans dat het bruine ogen worden.

3. Koon

Koon Niet meer actief

Bijna alle blanke kindjes worden met (donker)blauwe ogen geboren.
    De oogjes van ons mannetje zijn duidelijk bruin aan het worden. Zijn hele oogopslag wordt ook steeds donkerder.
    Ook niet raar, aangezien mijn vriend en ik allebei bruine ogen hebben.

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    De oogjes kunnen inderdaad verkleuren!
    Vriendin van mij haar dochtertje kreeg pas bruine ogen na 1,5 jaar!

Hier beide blauw, dus zal ook wel blauw blijven..

5. MissSol

MissSol Bekend lid

20 dec 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    ons mannetje had ook bij de geboorte hele donkere ogen en nu lijken ze toch echt al bruin te worden, hier ook een papa met bruine ogen en zelf heb ik blauwe ogen.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Volgens mij worden alle baby's met blauwe ogen geboren, ook negroïde kindjes (dan vaak wel donkerblauw). Na verloop van tijd verandert die kleur, maar hoe lang dat kan duren weet ik niet, dacht zo tussen 6 mnd en 1 jaar dat het wel naar z'n definitieve kleur toe gaat.
    Aangezien de vader van je kind bruine ogen heeft, is die kans zeker aanwezig dat je kind ook bruine ogen zal krijgen (minimaal 50% kans).

Die van mijn zoon zijn steeds grijzer geworden, die van mijn dochter steeds blauwer.

7. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Mijn man heeft bruingroene ogen en ik blauw.
    Ons mannetje is geboren met blauwe ogen en de kleur is nog precies hetzelfde gebleven, eerder nog wat lichter geworden. :)

8. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Dat kan nog heel lang veranderen! Maar volgens mij is het wel zo dat hoe donkerder de ogen worden hoe donkerder ze ook bij de geboorte al zijn. Hier nl. veel kindjes geboren vorig jaar. De kindjes die bij de geboorte al donkere blauwe ogen hadden hebben bruine of (donker) groene ogen gekregen. Bij mijn zoontje waren ze lichtblauw, echt veel lichter dan bij de andere kindjes en ze zijn ook nooit veranderd. Mensen vinden dat opvallend, maar dat is het eigenlijk niet...(zie voorbeeld hieronder)

Je kunt als je een beetje thuis bent in biologie beredeneren welke kleur ogen je kleine kan krijgen en welke niet.

Als je het interessant vind (ik nl. wel) hier een voorbeeld zoals het in ons geval is (maar pin me er niet op vast, want het is enige tijd geleden;)).

Beide opa's hebben licht blauwe ogen. Beide dus twee maal een blauwe ogen gen (want donker overheerst altijd). Op de X en op de Y.
    De oma's hoef ik in dit geval niet te weten omdat wij beide geen blauwe ogen hebben en dus de kleur van onze ogen in het gen van de oma's hebben.
    Dus mijn man heeft bruine ogen dus heeft dus een Y gen voor blauwe ogen en een X gen met bruine ogen.
    Ik heb een X gen met blauwe ogen een een X gen met donker blauw/groene ogen.
    Donker overheerst, en bruin overheerst het meest dus:
    Zoontje (XY) heeft dus 50% kans op blauwe ogen. En 50% kans op bruine ogen.
    Meisje (XX) heeft 100% kans op bruine ogen, omdat ze altijd het dominante bruine ogen gen krijgt omdat ze altijd de X van papa.

Als iemand me wil corrigeren prima!

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier waren ze idd bij de geboorte al vrij donker blauw, nu zijn ze steeds donkerder geworden en zit er echt bruin doorheen.

10. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Sowieso veranderen ze inderdaad maar ik heb ergens gelezen dat het bruine ogen gen sterker is dan het blauwe ogen gen. Grote kans dus dat ze bruin worden als de vader bruine ogen heeft!

11. sampie1986

sampie1986 Actief lid

13 okt 2008
    408
    18
    18
    utrecht
    leuk is dat om zo te lezen hoe de kleuren veranderen kunnen!

12. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    @yossie: Het gen voor oogkleur ligt niet op het geslachts-chromosoom.
    Dus je verhaal klopt niet.
    Jij en je man hebben allebei A(bruin) en a (blauw). Jullie kindjes hebben dus voor 25% kans op blauwe ogen en voor 75% kans op bruine ogen.

13. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Onze zoontje had op zijn 1e verjaardag nog blauw/ groene ogen en dat is daarna pas bruin geworden. Papa heeft donkere ogen. Andere zoontje had direct hele donkere ogen

14. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Dan heb ik het met biologie toch echt verkeerd geleerd;) (durf niet toe te geven dat het gewoon te lang geleden is en dat ik het dus niet zo goed meer weet. Maar het begint me weer te dagen:):D)

En kans op mijn blauw groene dan? Stuk donkerder dan die lichte blauwe? Biologie blijf ik interessant vinden! Of wordt het dan 25% blauw 25% blauw groen en 50% bruin? Toch? Hoewel natuurlijk wel vrij versimpeld want volgens mij is er ook nog veel variatie in die kleuren.

15. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Hidde had ook donkerblauwe ogen de eerste maanden, ik hoopte op bruin, manlief dat het blauw bleef, ik heb gelijk gekregen:p Hij heeft nu prachtige bruine ogen!

Over de biologie: het is iets ingewikkelder... Oogkeur ligt niet op de geslachtschrosomen zoals Lotte al zei. Maar als moeder bruine ogen heeft, kan zij BB zijn, of Bb. Vader met blauwe ogen is bb. De B's staan voor je beide chromosomen, een van je moeder en een van je vader. Grote B staat voor bruin, kleine b, voor blauw, maar omdat bruin dominant is, hebben mensen met Bb bruine ogen.

Kind is dan Bb (bruine ogen) 75% of bb (blauwe ogen) 25%.

Groene of grijze ogen zijn eigenlijk blauw, dus bb. Ook bruinverschillen zijn waarschijnlijk of je BB of Bb bent, Bb is lichter bruin.

16. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
  17. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Hier hebben zowel man als ik bruine ogen.

Eerste zoontje lichte ogen bij geboorte en nu echt fel groen/blauwe ogen.
    Tweede zoontje donkere ogen bij geboorte, nu hele donkere bruine ogen.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik vind de link niet heel handig :)

Daarin staat blauw/blauw + bruin/blauw = altijd bruin. Ik ken gevallen waarin het blauw is (en blijft, kindje is al 12 jaar)

Of misschien lees ik het verkeerd :(

19. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Het verhaal in de link is inderdaad iets te simplistisch naar ik weet. De kleur van je ogen wordt namelijk door een complexe interactie tussen meerdere genen veroorzaakt wordt en niets slecht twee genen. Deze interacties verklaren ook waarom groen in principe dominant is over blauw, maar wel veel minder voorkomt.
    Rond het eerste levensjaar heeft een kindje in principe de kleur ogen die hij/zij zal houden, hoewel je ogen je hele leven door een beetje van kleur blijven veranderen. Je ogen blijven namelijk je hele leven lichter worden (wat ik zelf wel jammer vind trouwens, maar dat terzijde :)).

20. noensje

noensje Bekend lid

25 jul 2011
    968
    0
    0
    In me holletje
    Ik heb blauwe ogen, mijn vent hele donkerbruine, Finnley's ogen waren na de geboorte donkerder als nu, nu zijn ze net als mij blauw

Deel Deze Pagina