Waterpokken vraag..

Discussion in 'Zwangerschap' started by mamaatje2008, May 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

Sep 7, 2008
    186
    0
    0
    mijn vraag is...
    Ik heb vroeger wel waterpokken gehad..maar niet veel..een stuk of 8...
    Heb ik nu wel genoeg antistoffen voor de waterpokken?

Mijn zoon is bij iemand geweest die het virus had...terwijl er nog geen bultjes te zien waren..
    ik ben nu 14 weken zwanger..en stel dat ik het ook krijg is het gevaarlijk voor de ongeboren baby..

Maar ik weet dus nie of het zo is,waterpokken eenmaal gehad,dat je dan genoeg antistoffen hebt...

Groetjes Sandra

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    als je ze gehad hebt, heb je gewoon antistoffen.

3. s1986

s1986 Niet meer actief

Voor kids met de rode hond moet je volgens mij wel oppassen;)
    Maar weet niet precies waarom .

4. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

Sep 7, 2008
    186
    0
    0
    owke! Thanks!!
    Nu ga ik geruster op vakantie!

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ken iemand die het 2x gehad heeft. Als klein kind en op d'r 17e...

6. misa

misa Niet meer actief

Als je de eerste keer waterpokken krijgt voor of rond het eerste levensjaar, kan het zijn dat je het nogmaals krijgt. Maar aangezien je nu al een stuk ouder bent, zal je het vast niet meer krijgen!

7. sanneke

sanneke VIP lid

Feb 3, 2006
    5,476
    0
    0
    als jij het gehad hebt heb je antistoffen en loopt je baby geen gevaar. Lekker dat je zoontje het nu heeft en dus niet als je kleine er net is, want dan heeft de baby kans het inderdaad 2x te krijgen.
    mijn zoontje heeft het ook tijdens mn zwsch gehad en ik ben blij dat we er nu klaar mee zijn.

8. Donna 24

Donna 24 Actief lid

Dec 1, 2009
    154
    0
    0
    Ook ik heb deze situatie laatst gehad. Ik werk op een kinderdagverblijf en daar was een kindje met de waterpokken.
    Toen hij de bultjes had, was hij er ziek van en kwam dus niet op het kinderdagverblijf. Maar waterpokken heeft 2 weken incubatietijd voordat de bultjes ontstaan, dus ik had het manneke wel 2x verzorgd.

Ik kon me herinneren dat ik zelf nooit de waterpokken had gehad (althans dat had mn moeder me verteld). Dus ik heb meteen de verloskundige gebeld.. Ik moest meteen mn bloed laten onderzoeken op antistoffen. Ik mocht tot die tijd niet bij het ventje op de groep komen. en dus op een andere groep werken.
    Ik bleek dus geen antstoffen te hebben, dus mochten er meerdere kindjes komen die het krijgen, mag ik niet meer werken.

Achteraf heb ik nog in mijn babyboekje gekeken van vroeger, daar stond in dat ik ze 3 dagen heb gehad. Dus als je bultjes hebt gehad, betekend dit niet altijd dat je antistoffen hebt.
    Als ik jou was zou ik de verloskundige bellen voor advies.
    Want er kan een kans bestaan dat je kleine wel iets eraan over houdt.

De verhalen dat als je het voor je 1e levensjaar hebt gehad, je het dan nog een keer kan krijgen zijn iets anders.
    Iedereen die de waterpokken heeft gehad kan ze nog een keer krijgen, het virus blijft in je lichaam en kan eruit komen als je heel weinig weerstand hebt op het moment dat je in contact komt met een besmet iemand. Vaak komt dit, als je al bultjes hebt gehad, tot uiting in gordelroos. Dit is hetzelfde virus.

succes ermee!

9. Donna 24

Donna 24 Actief lid

Dec 1, 2009
    154
    0
    0
    Ik heb zelf ook zon situatie gehad. Ik werk op een kinderdagverblijf. Een kindje van mijn groep kreeg de waterpokken. Hij kwam niet meer toen hij de bultjes had, omdat hij er flink ziek van was. Maar waterpokken heeft 2 weken incubatietijd voor dat de bultjes komen,en toen had ik het kindje 2x een dag gehad.
    Nu kon ik me herinneren dat mijn moeder vroeger altijd zei dat ik ze niet had gehad. Ik heb dus meteen de verloskundige gebeld ze zei dat ik meteen mn bloed moest laten onderzoeken op antistoffen. Tot die tijd mocht ik het kindje niet verzorgen of op de groep hebben. Ik bleek geen antistoffen te hebben en mocht dus niet werken als het verder uit zou breken. (dit was niet het geval)
    Ik zou dus als ik jou was toch altijd even de verloskundige bellen om advies in te winnen. Bij mij werd namelijk gezegd dat ik goed had gehandeld.

Later keek ik eens in mn babyboek en zag ik staan dat ik ze 3 dagen heb gehad vroeger. Dus als je ze maar een beetje hebt gehad, hoeft het niet te betekenen dat je antistoffen hebt.

En de verhalen dat als je ze voor je eerste levensjaar hebt gekregen je ze dan nog eens kan krijgen ligt iets anders.
    Als je de antistoffen in je lijf hebt en je hebt heel weinig weerstand als je in aanraking komt met een besmet iemand kun je het altijd nog meerdere keren krijgen. Vaak op oudere leeftijd komt dat naar buiten met gordelroos. Kinderen krijgen dan vaak nog een keer de waterpokken.

Tijdens de geboorte van je babytje moet je wel uitkijken, want die zijn nog niet opgewassen tegen de waterpokken en kan het dus heel gevaarlijk zijn voor je pasgeboren baby.

10. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Je lichaam bouwt zelf ook antistoffen op tegen de waterpokken, maar dat wil niet zeggen dat je ze inderdaad niet nog een keer kan krijgen. Een volwassene die in zijn/haar leven nog geen waterpokken heeft gehad, heeft voor 80% antistoffen opgebouwd.

Je schrijft dat je er in je jeugd een paar hebt gehad? Hoe oud was je toen? De kans bestaat nu namelijk dat je ze wél nog een keer kan krijgen (gezien het feit dat je er echt maar een paar hebt gehad, en/of je lichaam is maar 80% beschermd uit zichzelf.)

Ik zou inderdaad ook even bellen met je VK/GYN om te kijken wat je nu het beste kunt doen :)

11. Donna 24

Donna 24 Actief lid

Dec 1, 2009
    154
    0
    0
    en de kans op dat er iets met je kindje gebeurd is ook aanwezig voor de 16 weken.....

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Alleen als je het zelf nog nooit gehad hebt. Geen risico voor TS en haar kindje dus.

Share This Page