Mijn vriend en ik gaan nu ook echt beginnen. Nu zijn mijn vriend en ik allebei tweeling. Hij is 2 eiig en ik 1 eiig. Toen mijn zus zwanger was en ik met haar afspraken mee ging werd er tegen mij verteld dat als ik zwanger zou worden, ik een hele grote kans heb op een 2ling of meerling Ook hebben mn vriend en ik wel wat tweelingen in de familie zitten. Weten jullie hoe groot de kans zou zijn dat wij ook een tweeling zouden kunnen krijgen?
Twee-eiige tweelingen zijn licht erfelijk bepaald, maar alleen in de lijn van de moeder. Als er dus aan jouw kant twee-eiige tweelingen voorkwamen, was de kans iets groter dat jij ook meer dan één eitje per maand zou laten springen en zo een tweeling zou krijgen. Een éénling is gewoon een "foutje" van de natuur (bevrucht eitje splitst zich) en heeft niets met erfelijkheid te maken. Jullie hebben in principe dus geen verhoogde kans, omdat hij van de tweeling is jij van de niet-erfelijke éénling. De meest bepalende factor in de kans op meerlingen (naast hormoonbehandelingen uiteraard) is overigens leeftijd. Hoe ouder de vrouw, hoe groter de kans op een tweeling. Dit komt omdat het hogere FSH dat je lijf produceert naarmate je ouder wordt de kans vergroot dat er meer dan één eitje springt. Dus ik weet niet hoe oud je bent, maar mocht je 35+ zijn dan heb je sowieso een verhoogde kans .
Generaties overslaan is een fabeltje. Dit lijkt soms het geval te zijn bij erfelijke "aandoeningen" die recessief zijn en dus pas tot uitdrukkingen komen als de partner dezelfde genetische afwijking heeft.
Wat overigens wel weer zo is, is dat als jullie een dochter krijgen, zij wel een verhoogde kans heeft op een tweeeige tweeling. Ml kan dat doorgeven.