Goede morgen, Ik heb een vraag, vanmorgen heb ik contact gehad met het UWV over dat ik een ziektewet uitkering ontvang maar nu dus een zwangerschapsuitkering aan moet vragen, daarbij is mij verteld dat ik verplicht ben 6 weken van te voren met verlof te gaan dus 12 maart, toen ben ik online gaan kijken en onder het kopje " ik ben zwanger en heb een uitkering" staat dat je zelf mag beslissen of je verlof 4 of 6 weken van te voren in gaat. Dus ik heb terug gebeld en zij verteld mij dat dat niet bij een ziektewet uitkering is dus 6 weken van te voren met verlof moet. Toen ben ik op jullie site verder gaan kijken en daar staat duidelijk: Had u voor uw zwangerschapsuitkering een ziektewet uitkering? En bent u ziek door uw zwangerschap? Dan loopt de ziektewet uitkering door tot 6 tot 4 weken voor uw uitgerekende datum. Dat is het moment dat uw zwangerschapsuitkering start. De precieze datum hangt af van wanneer u uw zwangerschapsuitkering en zwangerschapsverlof wilt laten ingaan. Kortom het komt op mij over zoals het daar staat dat ik wel degelijk kan kiezen wanneer mijn verlof in gaat of 4 of 6 weken van te voren. Telefonisch word ik er niet wijzer van want hun zeggen wat anders dan online staat. Kunt u het mij een keer goed uitleggen? Mvg
Beste sunshine92, Ik begrijp dat je momenteel ziek bent en straks met verlof gaat. Je hebt begrepen dat je 6 weken voor je vermoedelijke bevaldatum met verlof moet gaan maar op de website vind je andere informatie. Je wilt hier graag meer over weten. Vanaf 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gaan je ziektedagen als verlofdagen tellen. Je gaat dus eigenlijk verplicht 6 weken voor de bevallingsdatum met verlof. Actuele informatie over de ingangsdatum van de WAZO vind je hier. Ik wens je een fijne verlof toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare