Nu ziek, met 34 weken verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Phemme, 6 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Hoi allemaal,

Heb even een vraagje. In verband met de groei van onze uk zit ik op advies van de VK een paar weken thuis. Als ik weer ga werken, ga ik dat in principe weer doen zoals voorheen qua aantal uren en dit zal als alles goed gaat rond de dertigste week zijn.
    Heeft dit nog invloed op wanneer ik met verlof kan/mag gaan? Ben ik dan verplicht alsnog om met 34 weken te stoppen of kan ik bij 35 weken stoppen zoals voorheen de bedoeling was?
    Alvast bedankt!

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ziek zijn heeft volgens mij niks met je verlof te maken, daar heb je altijd recht op. Je krijgt 16 weken verlof en je mag zelf kiezen of je met 34 weken stopt of later (of eerder) maar dat beinvloedt dan wel de tijd die je hebt na de bevalling. Stel dat je met 34 weken verlof krijgt, je baby wordt met 40 weken geboren, dan heb je daarna nog 10 weken. Maar wordt je baby met 42 weken geboren, dan heb je nog 8 weken.

Maar ik zou niet meteen weer fulltime aan de slag gaan als je net op advies van de vk een paar weken thuis hebt gezeten. De gezondheid van de beeb gaat voor alles! Dus rustig opbouwen en dan genieten van je verlof!

3. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Thnx! Maar volgens mij is het wel zo dat als je bij 34 weken zwangerschap (gedeeltelijk) in de ziektewet zit, je verlof ook automatisch ingaat bij 34 weken en niet later. En volgens mij is eht in jou voorbeeld ook zo, als je twee weken te laat bevalt, dat je dan twee weken extra verlof hebt, dus nog steeds 10 weken na de bevaldatum ;)

4. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Verplaatst naar Zwangerschap & Werk

Groetjes,
    Elvira
    moderator

5. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    phemme, zoals jij het hebt verteld heb ik het ook begrepen.

Ik zat tot van de week in de ziektewet wegens zwangerschap/bevalling, en nu dus 6 weken van te voren met verlof.
    En bij de vorige zwangerschap zou ik 50% de ziektewet in gaan en dan ook verplicht 6 weken van te voren moeten stoppen.

6. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Maar hoe zit dat dan als je vóór die 34 weken nog een aantal weken volledig werkt? Ben je dan alsnog verplicht 6 weke van tevoren te stoppen?

7. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Als je ziek wordt, 6 weken voor de zwangerschap, dan ben je verplicht met 34 weken met verlof te gaan.
    Wordt je 5 weken voor je bevallingsdatum in, dan gaat dan je verlof in.

Wordt je ziek in bv week 33 (7 weken voor de bevallingsdatum), maar ben je weer beter voordat week 34 begint, dan mag je gewoon later verlof op nemen. Zoals misschien de bedoeling was.

Ik hoop dat ik het een beetje helder heb uitgelegd.

8. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    als je ziek wordt voor je gewenste verlof ingaat (36 weken wil ik verlof maar ik word in week 34 ziek), dan moet het toch ziekte zijn door de zwangerschap om je verlof eerder in te laten gaan? Als je een griep te pakken hebt dan telt het toch niet om je verlof eerder in te laten gaan?

9. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Zeker helder, dank je wel!

10. Dragoddess

Dragoddess Actief lid

9 dec 2007
    112
    0
    0
    Eindhoven
    Ik begreep van onze verzuimcoordinater dat je wanneer je tijdens zwangerschap ziek bent, (ongeacht of het aan de zwangerschap gerelateerd is of de duur) je van het UWV verplicht met 34 weken op verlof moet. (zij is natuurlijk ook maar een mens dus ik zweer niet bij haar waarheid)

11. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Dat klopt dus sowieso niet, dat zou betekenen dat je, als je met een week of 13 een griepje krijgt, je toch met 34 weken met verlof moet ;)

12. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    I kwas ook 3 weken voordat ik met verlof ging ziek, en kreeg dus gewoon 16 weken totaal.
    Wel zat ik met 34 weken al in verlof ipv de geplande 36 weken.
    Dus 3 weken ziek en vanaf 34 weken met verlof.

13. Als je op het moment van 34 weken zwangerschap ziekgemeld bent, dan gaat dan automatisch je verlof in. Ben je eerder ziek geweest, maar voor de 34e week weer beter dan mag je ook later met verlof gaan.
    Ongeacht wanneer je met verlof gaat, je hebt altijd 16 weken verlof, maar beval je na de uitgerekende datum dan heb je ook altijd recht op 10 weken verlof gerekend vanaf de bevalling.
    Dus stop je met 34 weken met werken en beval je pas met 42 weken dan heb je in totaal dus 18 weken verlof.

Ik heb dit recentelijk allemaal bij het UWV nagevraagd omdat ik zelf voor m'n verlof ziekgemeld was.
    Kijk anders maar eens op de site van het UWV.

Deel Deze Pagina