Hallo allemaal, Ik ben S., 22 jaar, woon samen met mijn vriend van 21 en volgend jaar (15-05-2009) gaan wij trouwen. Ik heb in augustus 2007 een miskraam gehad na 8 weken ongeplande, maar zeker niet ongewenste, zwangerschap. Momenteel studeer ik nog Notarieel Recht aan de universiteit. Ik zit in mijn derde jaar, maar wil er na de zomer mee stoppen. Het is toch niet echt wat ik wil. Nu zit ik er aan te denken om voltijd SPH te gaan doen in september. Dit is een HBO-opleiding. Mijn vriend studeert Godsdienstwetenschap aan de universiteit en zal waarschijnlijk in juni volgend jaar zijn bachelor halen. Daarna wil hij nog een tweejarige master gaan doen om godsdienstleraar te worden. Door mijn zwangerschap en het verlies van ons kindje heb ik een hele sterke kinderwens. Mijn vriend opzich ook wel, maar hij denkt iets meer praktisch (ja, het blijft een man ) en ik wat meer emotioneel. Mijn vriend wil er nog over nadenken, maar ik zou het liefst na onze bruiloft proberen zwanger te worden. Het lijkt me geweldig om jong moeder te worden en heb het idee dat je aan een studie niet veel meer tijd kwijt bent dan aan een baan. Ik kan dit natuurlijk niet goed inschatten, dus vroeg ik me af of er hier meiden zijn die ervaring hebben met zwangerschap/moederschap terwijl je allebei nog studeert. Wat zijn jullie ervaringen wat betreft het combineren van zwangerschap/moederachap en studie, de financiën (ik heb dus al 3 jaar stufi verbruikt...) en de mogelijkheden van subsidies en toeslagen voor kinderopvang ed? De kinderwens is niet makkelijk weg te drukken, maar ik wil toch een goed diploma op zak hebben en daarna ook kunnen werken (liefst part-time). Is het een onmogelijke combinatie? Ik ben erg blij met reacties! Groetjes S.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet wel dat ik met de ervaring die ik nu heb met zwanger zijn, kraamtijd e.d. dat het heel moeilijk combineren moet zijn. Mijn man doet een deeltijd studie en ligt nu best achter Ik snap je kinderwens wel heel goed. Ik heb anderhalf jaar geleden met hetzelfde geworsteld, maar het toen uitgesteld. Uiteindelijk niet meer aan de pil gegaan en toch weer zwanger geraakt (enigzins ongepland, maar zooo welkom). Het lijkt me een heel moeilijke beslissing die je haast niet rationeel kan nemen. Sterkte ermee!
Is een duale opleiding geen optie voor je? Ik ga zelf in sept MWD studeren en de kans zit er in dat ik al zwanger ben of nog wordt. Hier dus de duale opleiding, 1 dag in de week naar school, 12 tot 16 uur thuisstudie en dan nog een aantal uur werken. Hiervoor heb ik ook een deeltijd opleiding counseling gedaan en toen was mijn zoontje een half jaar. Dankzij goede opvang en goede afpsraken met hubbie heb ik het kunnen doen. Het is wel aanpoten hoor met een kleintje, dat moet ik er eerlijk bij zeggen. En het vraagt wel een hoop zelfdiscipline,want als je moe bent of wat dan ook is het heel verleidelijk om je studie een dagje te verzetten.
Ik studeer ook voltijd en mijn man werkt. Ik moet nu nog een jaar. Mijn ouders betalen mijn studie en die staan er volledig achter mocht ik door een zwangerschap wat vertraging oplopen. Al verwacht ik niet meer heel binnenkort zwanger te worden, dus waarschijnlijk ben ik al klaar voor dat er een beebje is.
Ik ben blij om te zien dat er nog andere vrouwen zijn die in het zelfde schuitje zitten als ik. Ik werk fulltime, studeer parttime (2 avonden in de week). Moet nog een hele collegejaar tot einde, maar we kunnen niet meer wachten om zwanger te worden. Ben 2 dagen geleden met de pil gestopt en wil even eerst 2 cyclussen afwachten en met condoom vrijen, voordat we echt beginnen. Ik maak me zorgen of ik het allemaal aan ka straks, als ik eenmaal zwanger ben. Ik zou het niet leuk vinden om mijn studie te moeten staken of uit te stellen, maar ik zou het ook niet leuk vinden om hele tijd tijdens zwangerschap te moeten rennen en niet eens genieten van deze tijd. Dus een beetje een dillema.... hoe dan ook, we gaan gewoon voor een kindje, maar ik kan er niets aan doen dat ik me zorgen maak. bedankt dat ik even mijn hart kon luchten! en Succes allemaal!
Ik werk veertig uur per week en volg daarnaast de opleiding HBO SJD in deeltijd. Eerst was het de bedoeling om mijn studie eerst af te maken alvorens we de pil wilden laten staan...maar de kinderwens wordt steeds sterker. Sinds een maand hebben we de pil laten staan en we zien het wel. Heb bijna mijn propedeus op zak, dus dan zie ik wel weer verder. Vind op dit moment een kindje belangrijker en studeren kan altijd nog!
Ik zou wachten. Sorrie. Heb alle begrip vor je kinderwens, maar voltijd studeren en een kind... Er moet ook geld binnen komen he? Ik zou een baan gaan zoeken zodat je de SPH deeltijd kunt gaan doen. Ik volg deze opleiding momenteel zelf. Ga 1 dag in de week naar school en werk daarnaast nog 32 uur. Naast het huishouden en het huiswerk heb ik het erg maar erg druk mee, maar dankzij de hulp van mijn man is het goed te doen. Hij wil ook verder studeren, maar wacht totdat ik mijn studie in juni 2009 afrond, en gaat dan zelf in augustus beginnen. Als je je schoolwerk wilt bijhouden van de SPH en thuis de boel wilt regelen denk ik dat je het heel zwaar krijgt als je beiden nog studeerd. Je wilt natuurlijk ook qualiti time samen hebben he? als gezin. Natuurlijk lost alles zich vanzelf wel op, maar ik denk wat is een jaar of 2 jaar wachten op een mensen leven? Ik vind het belangrijk om eerst aan de randvoorwaarden te voldoen. Financieel onafhankelijk te zijn en in staat zijn voor jezelf te zorgen voordat je er andere zorgen bijneemt. Ik wens je heel veel succes met je beslissing! En ja, ik studeer en ben nu ook zwanger, haha, dat zal ik ook ff verklaren: Wij dachten niet zo snel zwanger te zijn, de planning was oktober 2008 zwanger, dan zou ik net na mijn afstuderen bevallen. Helaas mislukt, haha. Als je nog info over de deeltijd SPH wilt stuur maar een berichte of PB, wil je er alles over vertellen. Maar ik vind het wel erg goed dat je er eerst eens goed over nadenkt en wat rond informeerd. Groetjes Susan