acupunctuur

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Loeki2, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Hoi,

ik heb erg veel last van mijn buikspieren. Mijn VK heeft me doorgestuurd naar een gyneacoloog, maar die weet ook niet wat hij met me moet. Nu heb ik 2x per week fysio en 1x per week mensendieck therapie, maar dit verlicht alleen tijdelijk en maakt de klachten niet minder. Nu kreeg ik het advies van iemand om eens acupunctuur te proberen, maar kan dit tijdens je zwangerschap?

Alvast bedankt

Loeki

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Loeki,

wat vervelend dat je zo'n pijn hebt.
    Je kunt wel voor acupunctuur kiezen in de zwangerschap, er zijn meer vrouwen die dat doen, voor verschillende soorten klachten.
    Ik ben er zelf geen voorstander van. Dit heeft te maken met het feit dat het een alternatieve geneeswijze is die is gebaseerd op bepaalde chineze filosofiën. Ik baseer me op een uitgebreid artikel dat te lezen is op http://www.stichting-promise.nl
    artikelen/taoistische-methodes/klassieke-acupunctuur.htm
    (hoort achter elkaar die hele link)
    Hier een stukje tekst die mogelijk relevant voor je is:
    Zoals gezegd heeft de werking van acupunctuur geen westers medische verklaring, maar wel suggestieve. De eigenlijke werking, voor zover er werking is, heeft dan ook een bovennatuurlijke bron, een occulte of demonische oorsprong. Waar komt deze geneeswijze vandaan? We komen met die vraag terecht bij het Taoïsme. Taoïsme is een filosofie uit China, verwoord in een aantal boeken, waaronder de "l-Tjing" het boek der veranderingen, wat later door allerlei occultisten waaronder de psycholoog Jung "verwesterlijkt" is. Volgens de l-Tsjing bestaan er vanaf het begin twee kosmische oerkrachten, die verwekt zijn in de oeraanvang, de "Tai Tji". Deze krachten zijn het "Jin en het Jang". Samen vormen deze twee krachten een eenheid, een harmonie. Jin is het vrouwelijke, donkere, passieve, langzame en koude. Jang is het mannelijke, lichte actieve, warme en snelle. Om de Jin in een bepaald orgaan te bevorderen moeten de naalden langzaam ingebracht worden. Het snel inbrengen van de naalden bevordert het Jang. Het linksom draaien van de naalden bevordert het Jin, rechtsom draaien stimuleert Jang. Snel uithalen voor Jin, langzaam uithalen voor Jang. Koude naalden voor Jin, warme naalden voor Jang. Er is een speciaal kruid dat de "echte bijvoet" heet. Het wordt ook "Moxa" genoemd.
    Het wordt op de naalden bevestigd en dan aangestoken om de naalden warm te maken. Dit versterkt dan de Jang-kracht. Zoals al eerder vermeld is moxa een speciaal kruid dat "de echte bijvoet" of artemisia vulgaris heet. Het wordt op naalden bevestigd en dan aangestoken om de naalden warm te krijgen, dit zou dan de Jang-kracht versterken. Ook kan de moxa direct op de huid worden toegediend. Nog een andere toepassing is met een houten kistje met een bodem van gaas waarin de moxa verbrand wordt. let op dat je dan niet besmet wordt door deze het hepatitisvirus of aids-virus. Dit kan komen omdat door het verwarmen van de naalden de steriliteit niet meer gewaarborgd kan blijven, vooral ook omdat veel acupuncturisten, zoals fysiotherapeuten en zogenaamde "beunhazen", nauwelijks besef hebben van deze dingen.

Een ieder is vrij om te kiezen waar hij of zij zich mee bezighoudt, mee inmengt. Maar ik geloof dat je dit beter niet kunt doen.
    Als je meer vragen hebt, mail me gerust!

Mirjam

3. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Dank voor je antwoord Mirjam.

Ik ben er zelf ook niet zo'n voorstander van, ben als de dood voor naalden, maar mijn fysio, mensendiecktherapeute, meerdere verloskundigen en de gyneacoloog weten niet wat ze met mijn probleem aan moeten (mijn buikspieren willen niet meer rekken met mijn groeiende baarmoeder, gevolg ontstoken pezen, geirriteerde spieren en vooral 's avonds en 's nachts veel harde buiken). Ik ben nu dus op zoek naar alternatieven, want de pijn wordt al maar erger.

Mocht jij iets weten dat kan helpen dan hoor ik het heel graag. Op dit moment gebruik ik 4 gr paracetamol tegen de pijn, warme baden voor wat ontspanning, ijscompressen tegen de ontsteking en 2x in de week fysio om me uberhaupt op de been te houden.

Alvast bedankt.

Loeki

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Loeki,

ik weet geen andere oplossingen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nooit eerder van dat probleem heb gehoord, maar het lijkt me erg vervelend.
    Sterkte!

Mirjam

5. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ja Mirjam, met jou alle andere deskundigen die ik gesproken heb, maar ik zit er helaas wel mee. :( Ik moet er maar het beste van maken.

Deel Deze Pagina